De 82pk is voldoende maar verwacht niet dat je bij de stoplichten als eerste weg bent. Op de grote weg is het bij het gaan inhalen prettiger even terug te schakelen van 5 naar 4 om wat hoger in de toeren te zitten om meer snelheid te maken.
Als vuistregel geldt: bij een leeggewicht van 1000 kilogram is 59 kW (80 pk) doorgaans voldoende voor een veilige acceleratie. Bij een gewicht van anderhalve ton wordt een vermogen van circa 88 kW (120 pk) aanbevolen. Als een voertuig 2500 kilogram weegt, moet de motor ongeveer 147 kW (200 pk) produceren.
Als ze die 82 pk hoger gearen, dan heb je vrijwel geen reserve vermogen over om de snelheid aan te houden, bij 2500 tpm is er gewoon te weinig vermogen om bij een lichte helling of forse tegenwind de snelheid die je wilt aan te houden.
Pk (paardenkracht)
Pk staat voor 'paardenkracht' of het vermogen van jouw wagen. Vaak wordt het vermogen ook wel uitgedrukt in kW.
Mensen kunnen volgens Meijer in een piekperiode tussen de 700 (normale mensen) en 2.000 (topsporters) watt leveren. Vervolgens is het omrekenen: 736 watt is 1 pk. Dat betekent dat een mens in korte tijd tussen de 0,9 en 2,7 pk kan leveren.
Bij door mensen aangestuurde apparatuur kan een gezonde mens kortstondig ongeveer 1,2 pk (0,89 kW) produceren (zie grootteordes) en ongeveer 0,1 pk (0,075 kW) onbeperkt volhouden; getrainde atleten kunnen kortstondig ongeveer 2,5 pk (1,9 kW) produceren en 0,35 pk (0,26 kW) gedurende een periode van enkele uren.
Heb je een doorsnee rijstijl is de 75 pk ruim voldoende. Wil je steeds de snelste zijn de andere. Ben je beginnend bestuurder zou ik sowieso verstandig zijn en de 75 pk versie nemen. Scheelt ook flink in de verzkering.
80 pk voor auto van 1000 kilogram is veilig
Gedurende deze tijd legt het voertuig ongeveer 122 tot 178 meter af. Voertuigen die minder dan 6,38 seconden nodig hebben voor de tussensprint worden door de ADAC beoordeeld als 'goed' of 'zeer goed'. Tot 8,63 seconden worden ze beoordeeld als 'voldoende'.
Ongeveer 50-70 pk/ton is genoeg om je door het verkeer te trekken.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
147 pk is een geweldige, zeer veelzijdige output voor compacte of subcompacte auto's en een goed niveau voor crossover SUV's. Is 250 pk goed? Voor auto's of crossover SUV's is 250 pk meer dan goed; het is een geweldige output die de dunne lijn tussen hoge prestaties en een hoog MPG kan bewandelen.
Juridische aspecten van het besturen van een auto met 250 pk
In Nederland mag je vanaf 18 jaar een auto besturen, mits je in het bezit bent van een geldig rijbewijs B. Op 21-jarige leeftijd voldoe je aan de minimumleeftijd om zelfstandig te rijden, zolang je een geldig rijbewijs hebt.
Een 'goede' of 'slechte' rempaardenkrachtscore bestaat niet. Het hangt volledig af van het type auto dat u rijdt. Kleine auto's hebben een veel lager pk, vaak tussen de 75 en 100 , terwijl grotere auto's waarschijnlijk een pk van 100-200 hebben.
Ervaren motorrijders beweren dat een motor met een gewicht van rond de 200 kilo minimaal 100 pk moet hebben voor een fijne rijervaring. Een motor met veel pk is leuk om verschillende redenen. Meer pk's betekent meer vermogen en betere prestaties. Met meer paardenkracht kun je sneller en soepeler accelereren.
Hoeveel pk is gemiddeld voor een auto (auto vermogen)
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Hoeveel pk heb je nodig voor een veilige auto? Of het vermogen van een auto veilig of onveilig is, ligt volgens ADAC aan het gewicht. Zo moet 80 pk genoeg zijn voor een auto van 1.000 kilo. 'Bij een gewicht van anderhalve ton wordt een vermogen van circa 120 pk aanbevolen.
De 75 pk versie is 2 seconde sneller van 80-120 kmh.
In auto's verwijst het naar het vermogen dat door de motor wordt geproduceerd. Over het algemeen geldt: hoe hoger het vermogen, hoe meer vermogen de motor genereert en afgeeft . Ter vergelijking: een kleine instapstadsauto heeft ongeveer 75 pk, terwijl middelgrote gezinsauto's meestal tussen de 110 en 200 pk hebben.
Het hangt er ook van af of je vaak op een provinciale weg zit en daar even snel een landbouwvoertuig wilt/moet inhalen. Komt dat vaak voor, en is er dan maar weinig tijd voor de inhaalmanoeuvre, dan heb je een motor met meer trekkracht nodig. Zelf vind ik voor Nederland 90 pk zeker voldoende.
Je hebt eigenlijk meer koppel nodig dan wat dan ook. Dat gezegd hebbende, meer dan 60 pk geeft je acceleratie wanneer je dat nodig hebt om een ongeluk te voorkomen (soms is acceleratie beter dan deceleratie). Andere keren is het inhalen in moeilijke situaties. 0-60 in 7-9 seconden is veel, veel minder dan 0-60 in 12 of 15.
Met de 95 pk versie is prima mee te komen, maar de 115 pk versie maakt de Arona net wat levendiger als u vlot wilt rijden, en rustiger bij normaal tempo. Het gaat allemaal wat gemakkelijker. Naast 25 pk vermogen is ook het koppel van de motor hoger terwijl dat bij een lager toerental beschikbaar is.
De 85 kW 1.0 TSI-motor levert 178 Nm koppel bij 1.750 tot 4.500 tpm .
Met zijn 300 pk sprint de vierwielaangedreven Renault Rafale E-Tech 4x4 300 vanuit stilstand in 6,4 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Ter vergelijking: de 200 pk sterke E-Tech Hybrid heeft voor de 0-100-sprint 8,9 tellen nodig.