Eén paneel is meer dan genoeg om een fiets op te laden. ' Maar is het dan niet mogelijk een zonnepaneel op je fiets te plakken, voor bijvoorbeeld een tocht door de Australische woestijn, waar veel zon is en weinig stopcontacten.
Een gemiddelde elektrische fiets heeft een accu van 300 Watt. Om zo'n accu weer volledig op te laden moet er dus in theorie een uur lang 300 Watt in worden gestopt. In de praktijk duurt dit echter wat langer. Een gemiddelde accu van 300 Watt heeft 4 uur nodig om op te laden.
De kosten van het opladen zijn haast te verwaarlozen
De elektrische fiets gebruikt iets meer dan 600 Wh. De rekensom wordt dan: €0,25 : 1000 x 600 = €0,15 per dag, dus €0,75 per week. Op jaarbasis (52 weken) geef je dan €39,- uit aan het opladen van je elektrische fiets.
Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer. Over het algemeen is 300 Wh goed voor 35 tot 40 kilometer, bij een gemiddeld gebruik van de trapondersteuning. Dus fietst u op een dag 35 kilometer, dan kost u dat 0,10 eurocent.
Om een e-bike via een omvormer op te laden, heb je een zuivere sinusomvormer van hoge kwaliteit nodig en geen omvormer met een gemodificeerde sinus. De reden: de netspanning thuis is gewoonlijk sinusvormig en de opladers – in ons geval voor de e-bike – zijn daaraan aangepast.
Over het algemeen varieert het energieverbruik van een omvormer tussen de 1% en 5% van het totale vermogen van de zonnepanelen. Bijvoorbeeld, als de zonnepanelen een totaal vermogen van 5000 watt hebben, zal de omvormer tussen de 50 en 250 watt verbruiken.
Concreet betekent dit dat bij een zonnepanelen installatie van 5 kWp (een 12-tal panelen) je een omvormer nodig hebt met een vermogen tussen de 3,6kVA tot 5,5kVA. Meestal wordt gekozen voor een omvormer welke 80% tot 90% van de totale zonnepanelen installatie (totaal Wattpiek) aankan.
Kosten per kWh voor het opladen van de accu
Gemiddeld betaal je in 2023 ongeveer 25 cent per kWh. Dit betekent dat als je een uur lang 1000 watt verbruikt, het je ongeveer 25 cent kost.
Net als bij je mobiele telefoon of laptop moet je de fietsaccu regelmatig opladen. Hoeveel je hier per maand aan kwijt bent hangt af van hoe vaak en hoe lang je de batterij oplaadt. Gemiddeld zijn de kosten voor een laadbeurt ongeveer 0,10 cent tot 0,13 cent.
Mogelijkheden kosten fietsaccu's
De kosten kunnen variëren van zo laag als €200 tot wel €1200. Voor een gemiddelde nieuwe accu, meestal tussen de 400Wh en 500Wh, kunt u verwachten tussen de €350 en €550 te betalen.
Hieruit kan je zien dat elektrisch rijden met een fiets of scooter je ongeveer 15,50 euro per 100km minder kost. Stel dat je 10 km van je werk woont (dus 20 km per dag rijdt), bespaar je dus al 15,50 euro per week. ➡️Rij je met de elektrische fiets, krijg je nog een km-vergoeding van 0,24 euro per km.
Een volledige laadbeurt van een gemiddelde elektrische auto kost thuis (Jan '23) maximaal € 26,60. Afhankelijk van jouw vastgestelde stroomtarief kan dit nog goedkoper uitvallen. Een volledige laadbeurt bij een openbare laadpaal kost je tot wel €40,-.
De rekensom in dit geval is: € 0,25 / 1000 x 400 = 0,10 euro. Het kost dus 10 cent om je accu geheel op te laden. Stel dat je deze accu twee keer per week moet opladen, dan ben je in totaal in een jaar 10,40 euro kwijt aan oplaadkosten. We geven nog een voorbeeld.
Over het algemeen ligt de prijs van een fietsbatterij normaliter tussen de 200 en de 800 euro. Daarnaast zijn compatibele batterijen (vervangende niet-originele batterijen) vaak net iets voordeliger geprijsd met een prijs die vaak ergens tussen de 300 en 500 euro ligt.
De prijs van een nieuwe accu varieert van €300 tot ruim €1200. Maar veel keus heb je niet: er past meestal maar 1 type accu op je e-bike. Fietswinkels hanteren vaak dezelfde prijs voor een type accu. Dit is meestal de adviesprijs van de fabrikant.
Met een standaard oplader kunt u er vanuit gaan dat een grote accu ongeveer 6-8 uur-, en een kleine 3-5 uur nodig heeft om op te laden. Met een snellader kunt u uw fietsaccu bijna twee keer zo snel opladen als met een standaard lader.
Wist je trouwens dat de duurste fiets ter wereld €60.000 kost?! In dit blog leggen we je uit wat je krijgt wanneer je een e-bike van boven de €5000,- aanschaft.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
In het kort: De actieradius van een e-bike geeft aan hoe ver je kunt fietsen op een volle accu. Gemiddeld kunt u 12 tot 14 kilometer fietsen per 100Wh. Factoren zoals terrein, gewicht en ondersteuningsniveau spelen ook een rol.
Een elektrische fiets met middenmotor is te koop vanaf ca.2000 euro.
Stella Morena: Uitgeroepen tot beste e-bike van 2021!
Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
Waar kunnen de omvormers het beste worden opgehangen? De omvormer kan het beste worden opgehangen op een plek die niet al te stoffig is en waar de omvormer zijn warmte goed kwijt kan.
De omvormer heeft namelijk stroom nodig om te kunnen functioneren.