Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Als u op jaarbasis 15.000 km aflegt, heeft u per jaar ongeveer 2.445 kWh nodig om uw wagen op te laden. De gemiddelde jaaropbrengst van een optimaal geplaatst zonnepaneel bedraagt (ongeveer) 300 kWh. Op jaarbasis heeft u dus net iets meer dan 8 zonnepanelen nodig om uw wagen overdag op te laden.
Gemiddeld heb je 8 panelen nodig om jouw Tesla op te laden met behulp van zonne-energie die je zelf hebt opgewekt. Dit is o.b.v. 15.000 km per jaar, een verbruik van 172.1 Wh/km en zonnepanelen met 410 Wp.
De gemiddelde capaciteit van een elektrische auto is zo'n 65 kWh. Dat betekent dat u gemiddeld 65 kWh per oplaadbeurt verbruikt. In de praktijk is het voor de levensduur van uw accu beter om de auto niet helemaal vol te laden. Dan verbruikt u ook minder stroom per laadbeurt.
Met 18 zonnepanelen en een laadpaal aan huis wek je genoeg elektriciteit op om 20.000 kilometer per jaar te rijden. Omgerekend betekent dit dat je over de levensduur van de zonnepanelen 47.000 kilometer rijdt, voor maar 0,96 cent per kilometer. Met een benzine-auto kost je dit 12 cent per kilometer.
Het rendement van een zonnepaneel ligt op 430 x 0,88 = 378,4 kWh per jaar. Dit zetten we af tegen het stroomverbruik van de airco (1.476 kWh). Dat betekent dat je voor een airco – expliciet voor het afkoelen in huis – tenminste 4 tot 5 extra zonnepanelen moet installeren om je extra stroomverbruik te compenseren.
Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
De voordeligste manier om uw wagen op te laden is via het werk. Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,25 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Zodra de zon niet meer schijnt en de zonnepanelen dus minder energie opwekken, kan de accu van de elektrische auto de stroom aan het huis leveren. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de opgewekte zonne-energie. Het advies is wanneer de zon stevig schijnt dat je de accu volledig oplaadt.
Hieronder zie je hoeveel panelen ongeveer benodigd zijn om de warmtepomp gedurende het jaar te voorzien van stroom: Huishouden met verbruik van 2.000/2.500 kWh: je hebt ongeveer 6-8 gemiddelde zonnepanelen nodig. Gemiddeld huishouden 3.000 kWh: hiervoor zijn ongeveer 10 gemiddelde zonnepanelen nodig.
Wat kosten zonnepanelen? Een set van 10 zonnepanelen kost gemiddeld 5.000 euro inclusief installatie (prijs november 2023). De prijs is zonder btw, die betaal je vanaf 2023 namelijk niet meer als je zonnepanelen koopt. Je gaat meteen besparen op je energierekening door de groene stroom die je zelf opwekt.
Hoeveel zonnepanelen je nodig hebt om je jaarlijkse stroomverbruik op te wekken hangt af van een aantal factoren zoals je energieverbruik, het vermogen van de zonnepanelen en de ruimte op je dak. Verbruik je jaarlijks ongeveer 6000 kWh? Gemiddeld heb je dan 18 zonnepanelen nodig.
Een laadpaal aansluiten op je zonnepanelen
Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer nodig en is de zon onder, dan kan netstroom worden toegevoegd, tegen nachttarief bijvoorbeeld.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Prijzen elektrisch auto rijden en rijden op benzine gelijk
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt. Als de leaseperiode voorbij is, mag de laadpaal blijven staan. In de meeste gevallen wordt je dan gratis eigenaar van het laadpunt.
De energiekost om 100 kilometer af te leggen, varieert van €0/100 km tot circa €20/100 km, met een gemiddelde van €7 à 8/100 km.
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Als je een laadpaal aanschaft voor je bedrijf, is dit 100% fiscaal aftrekbaar.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto.
Met je eigen laadpaal (op zonnepanelen) kun je ervoor zorgen dat jouw zonne-energie niet teruggeleverd wordt aan het net, maar dat de energie wordt opgeslagen in de accu van jouw auto. De omvormer van je zonnepanelen zal niet uitschakelen en je profiteert maximaal van je zelf opgewekte stroom.