Een tweedehands auto mag tegenwoordig ook wat kosten. De gemiddelde prijs voor een tweedehands auto was in september €20.467. In augustus was dit nog €20.234, blijkt uit data van online automarktplaats Autoscout24. In 2020 was de gemiddelde prijs voor een gebruikte auto €17.714.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
Des te opmerkelijker is het dat de gemiddelde nieuwwaarde van een personenauto in 2020 opnieuw gestegen is. De doorsnee auto kostte dit jaar €37.053.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Waarom zijn auto's bij ons zo duur? Neeteson: 'De belangrijkste factor is puur fiscaal. Als enige land in de EU kennen wij bpm (belasting personenauto's en motorrijwielen). De hoogte van de bpm voor nieuwe auto's is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
Voorjaar 2022 normalisatie
Door de langdurige tekorten zal de mismatch tussen vraag en aanbod op de automarkten binnen Europa tot volgend jaar voorjaar voortduren. Wij verwachten dat de autoprijzen hierdoor zullen oplopen. In Duitsland van 4 tot 10%, in Spanje van 2.4% tot 5.8%, in Frankrijk van 0.8% tot 5.0%.
Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro. Deze cijfers van platform Autoscout24 suggereren een prijsstijging van ruim 28 procent in twee jaar tijd.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Bij het leasen van een occasion kun je kiezen voor kortere looptijden van bijvoorbeeld 24 maanden. Doordat de looptijd korter is kun je vaker voor een nieuwe occasion kiezen. Omdat het leasebedrag een stuk lager ligt, zijn er veel meer mogelijkheden met het leasecontract.
Bpm-tarieven aangescherpt per 1 januari 2022
Er wordt voor 2022 een autonome vergroening verwacht van gemiddeld circa 2,3%. De bpm-tabel is daarom aangepast door de schijfgrenzen te verlagen met 2,3% en de geïndexeerde tarieven te verhogen met 2,35%. Bekijk de bpm-tarieven op de website van de Belastingdienst.
Nieuwe auto: 8000 euro (over 5 jaar, 140 euro per maand) Vakantie: 2000 euro (elk jaar, 170 euro per maand) Onvoorziene uitgaven (170 euro per maand, dat is 2000 euro per jaar)
Wat is nou precies een oude auto? Dit is moeilijk te vertellen, want een oude auto is een relatief begrip. Zo kan een auto met een lager bouwjaar er al slechter aan toe zijn dan een voertuig dat minder kilometers op de teller heeft, nooit een beurt heeft overgeslagen en goed onderhouden is.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Kijk dus goed naar je wensenlijstje en je budget. Wil je een auto met meer technische snufjes? Dan gaat uiteraard de prijs wat omhoog en zit je al gauw in een prijsklasse tussen de 3.000 en 6.000 euro.
Alleen na 90 dagen gemiddeld verkopen de dealers pas een auto. Naast het verloren geld aan rente en het verschil in omloopsnelheid vragen wij na 90 dagen minder geld voor diezelfde auto. De particulier begint dus direct bij de juiste prijs en dealers pas later.
In een groot aantal gevallen kun je met private lease goedkoper uit zijn dan wanneer je de auto koopt. Helemaal wanneer je als particulier geld moet lenen om de auto te kopen. Dit komt omdat leasemaatschappijen met hoge kortingen auto's kunnen inkopen, onderhouden en verzekeren.
Meestal is een occasion goedkoper om te leasen dan een nieuwe auto. Vooral omdat de afschrijving van een occasion een stuk lager ligt dan bij een nieuwe auto. En dat merk jij in de maandprijs. In de eerste jaren verliest een auto de meeste waarde.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
De alsmaar stijgende prijzen hebben alles te maken met tekorten aan onderdelen en stijgende prijzen voor grondstoffen, zaken die ook in andere branches tot flinke prijsstijgingen leiden. Dit verklaart ook waarom de levertijden oplopen, wat lastig samengaat met de steeds veranderende prijzen.
Geld lenen voor auto
In de eerste zes maanden van dit jaar leende men meer gemiddeld meer geld voor een nieuwe auto. Het gemiddelde bedrag is 12.554 euro. Dat was in 2021 nog 11.900 euro, een flinke stijging van meer dan 600 euro. De reden ervoor is simpel, want auto's worden steeds duurder.