Jarenlang had men op het platform de ruimte voor berichten van maximaal 140 tekens, maar dat is inmiddels uitgebreid naar 280. Om het schrijven wat makkelijker te maken.
De optimale lengte van een Facebookbericht is volgens onderzoek 40 tekens. Onze ervaring is echter dat je wel wat meer kwijt kunt, mits je echt iets te vertellen hebt. Houd het dan wel op maximaal vijf regels en één boodschap. Als je meer typt, dan kan de rest van de tekst verdwijnen achter een 'lees meer'-link.
De ideale lengte Facebookbericht
Om jouw kans op interactie te verhogen, is het van belang om maximaal 40 tekens te gebruiken voor jouw Facebookberichten. Berichten met 40 tekens ontvangen 85% meer interactie dan berichten met meer tekens.
Facebook videolengte
Je kunt er terecht voor video's met een lengte vanaf 1 seconde tot maar liefst 240 minuten, afhankelijk van de specifieke plek of dienst. Facebook zelf raadt aan om News feed-advertenties niet langer dan 15 seconden te maken.
Houd je video voor social media daarom maximaal één minuut voor Facebook en LinkedIn, 30 seconden voor Instagram en hooguit een paar seconden voor social advertising. Dit is de optimale lengte om engagement en gedeelde content te genereren.
Vroeger werd geroepen dat één minuut en dertig seconden de maximale tijd was om je video interessant te houden. Tegenwoordig is het verhaal en de content leidend. Zolang je verhaal boeiend is, zo lang mag de video zijn. Nog steeds geldt dat online een snelle wereld is, dus hoe korter hoe beter.
We adviseren je om de mp4- of mov-indeling te gebruiken, maar hieronder vind je een complete lijst met video-indelingen die je kunt uploaden naar Facebook: 3g2 (Mobile Video). 3gp (Mobile Video). 3gpp (Mobile Video).
Een YouTube-video-intro mag niet langer dan 5 seconden duren als je niet wilt dat kijkers afhaken. Bij intro's die langer duren dan 25 seconden, haakt 50% van de kijkers af.
Momenteel is de limiet 15 seconden. De stap past in de koers van Instagram om de strijd met video-app TikTok op te voeren. Instagram laat de eerste groep gebruikers langere Stories publiceren die niet meer worden opgesplitst in delen van 15 seconden. De langere Stories mogen maximaal 60 seconden duren.
Als je je video niet kunt toevoegen, controleer dan het volgende: De netwerkverbinding (die moet sterk zijn). De video-indeling moet worden ondersteund door Facebook. Als het toevoegen langer dan een paar uur duurt, laat ons dit dan weten.
Maar wat we wel zeker weten is dat het platform je updates af kapt na zo'n 140 tekens. Je hebt dus 16-25 woorden voordat je bericht niet meer volledig leesbaar is en de lezer actie moet ondernemen om je het helemaal te kunnen lezen. Zowel voor reguliere als betaalde posts.
Tik rechtsboven in Facebook op . Zoek naar de pagina waarop je een bericht wilt plaatsen en selecteer deze in het vervolgkeuzemenu. Tik op Berichten en vervolgens op Schrijf iets op de pagina. Schrijf je bericht en tik vervolgens op Publiceren.
Een Instagram bericht heeft een maximum van 2.200 karakters. Belangrijk is om er rekening mee te houden dat de tekst onder een Instagram post na 1, 2 of 3 regels wordt afgebroken in de tijdlijn van gebruikers. Dit wil niet zeggen dat het bericht niet langer mag zijn.
Piektijden voor interactie op Facebook:
Dinsdag, woensdag en donderdag tussen 18 en 20 uur. Woensdag 12 uur.
Zo geeft het Amerikaanse bedrijf Zenesys aan dat je het beste op Facebook kunt posten tussen 13:00 en 16:00 op een donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag. Coosto (een social media management tool) geeft aan dat posten op een woensdag om 15:00 het beste werkt.
Elke foto of video die je deelt in je verhaal is 24 uur beschikbaar in het gedeelte Verhalen van Facebook en in de Messenger-app. Na 24 uur kun je de verhalen die je hebt gedeeld, bewaren in je verhalenarchief. Ze zijn dan alleen zichtbaar voor jou.
Open je verhaal en veeg omhoog op het scherm om te zien wie je verhaal heeft bekeken. Je ziet het aantal mensen en de Instagram-gebruikersnamen van de mensen die elke foto of video in je verhaal hebben bekeken.
Kan ik zien wie mijn Instagram heeft bekeken? Het eerlijke antwoord is: nee. Het is onmogelijk om je profielbezoeken op Instagram te zien. De app houdt je bezoekersaantallen niet bij.
Wees begrijpbaar zonder geluid
Geluid en vooral geluidseffecten vormen een belangrijk onderdeel van elke goede video en mogen niet ontbreken. Voeg dus altijd geluid toe om de ervaring te verbeteren van de 15% die wel met geluid kijkt!
Hoewel je een afbeelding handmatig kunt bijsnijden en op maat kunt maken voor een verhaal, is de aanbevolen maat voor Instagram-verhalen 1080 bij 1920 pixels (een beeldverhouding van 9:16). Dit geldt voor foto's en video's. Maak de afbeeldingen eenvoudig op maat met de tool Formaat wijzigen.
Afmetingen Facebook-advertenties
Voor de meeste advertenties is het beste afbeeldingsformaat om te uploaden 1200 x 627 pixels (ratio: 1.91:1). Er geldt een minimumbreedte van 600 pixels voor afbeeldingen die in het nieuwsoverzicht worden weergegeven.