Vlaamse kinderen in het eerste leerjaar lezen gemiddeld 16 woorden per minuut juist, terwijl hun Nederlandse collega's daar met 23 woorden ruim over gaan. Ook als het op snelheid aankomt, doen ze het beter met gemiddeld 0,8 woorden per seconde.
Onderzoek laat zien dat basisschoolleerlingen tussen de 50 en 70 woorden per minuut correct moeten kunnen lezen om een tekst goed te kunnen begrijpen. Als een leerling minder woorden per minuut leest, staat dit het tekstbegrip in de weg omdat hij aan het einde van de regel alweer vergeten is wat er aan het begin stond.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
Waarom is leren lezen belangrijk? Tijdens de basisschoolleeftijd leren kinderen lezen en schrijven.Dit zijn belangrijke vaardigheden die in het dagelijks leven nodig zijn. Lezen is niet alleen belangrijk om boeken en berichtjes te lezen en zelf ideeën op papier te zetten, maar ook om te kunnen leren.
In groep 4 verbeteren kinderen hun technische leesvaardigheid (verklanken van woorden en zinnen). Halverwege groep 4 heeft een leerling gemiddeld AVI-niveau M4 en aan het einde van groep 4 AVI-niveau E4.
Groep 4: bekijk de beste uitleg over de lesstof in groep 4
Je kind zal aan het eind van groep 4 al vlot lezen. Het leert bovendien alle hoofdletters schrijven. Met spelling in groep 4 leert het bovendien samengestelde woorden schrijven. Bij rekenen in groep 4 gaat je kind tot 100 rekenen en leert het de tafels.
Na de kerstvakantie kennen de meeste kinderen alle letters. Ook de tweetekenklanken, zoals de ui en de ou, zijn dan bij de meeste kinderen bekend. Je kind kan dan al korte verhaaltjes zelfstandig lezen. Soms gaat dat nog wat hakkelend of draait je kind letters om.
De gemiddelde lezer leest 150 tot 250 woorden per minuut. Twee tot vier keer zo snel lezen is zeker mogelijk. Echter, in wetenschappelijk onderzoek wordt heel vaak gesproken over een gemiddelde leessnelheid van 180 tot 300 woorden per minuut. Dit verschil is verklaarbaar.
Dat kun je testen door gedurende 1 minuut een tekst voor te lezen. Als je rond de 120 woorden uitkomt, ben je een gemiddelde spreker. Neig je naar de 100 woorden per minuut dan ben je een langzame spreker. Vanaf 130 tot 140 woorden mag je jezelf rekenen tot de snelle sprekers.
U heeft een gemiddelde leessnelheid. De geschreven toespraak bevat 650 woorden. Uw toespraak zal dan 650/130 = 5 minuten duren.
Een van huis uit Nederlandstalig kind beschikt op vierjarige leeftijd receptief over ongeveer 3300 woorden. Tot en met hun achtste jaar komen daar ongeveer 600 woorden per jaar bij, van hun negende tot hun twaalfde tussen de 1700 en 3000 per jaar.
Eind groep 3 kunnen de meeste kinderen boekjes lezen op AVI-niveau E3. Het kan zijn dat je kind sneller of langzamer leert lezen dan gemiddeld. Dan leest je kind in eind groep 3 bijvoorbeeld al boeken van AVI M4.
Oefen ook eens met een stopwatch en kijk hoeveel sommen je kind in een minuut kan oplossen. Aan het eind van groep 4 zouden dit er ongeveer 15 (+ en – sommen) moeten zijn; aan het eind van groep 5 ongeveer 20. Maak samen een sommendoosje en stop daar sommen in om nog eens te oefenen.
Dit zijn de AVI-niveaus voor lezen in groep 5: AVI E4, het niveau eind groep 4: begin schooljaar tot kerst.AVI M5, het niveau midden groep 5: kerst- tot zomervakantie.AVI E5, het niveau eind groep 5: rond de zomervakantie.
De meeste kinderen in groep 3 beginnen op niveau AVI-start of AVI-M3 (midden groep 3).Aan het einde van groep 3 lezen de meeste kinderen op AVI-niveau E3 (eind groep 3). Tip: laat uw kind zelf zijn boeken uitkiezen. Er is namelijk een relatie tussen leesmotivatie (leesplezier) en leesvaardigheid bij kinderen.
De tovenaar heeft een houten been. Hoe komt dat? AVI-E5.
Zit uw kind op het einde van het eerste leerjaar op niveau 3 of hoger, dan is uw kind een goede lezer. Bij de overgang naar het derde leerjaar gebruiken we AVI-niveau 5 als gemiddelde. We streven ernaar om de leerlingen een niveau 9 te helpen bereiken tegen het midden van het vierde leerjaar.
Voor N1- en N2-lezers is Harry Potter en de steen der wijzen allereerst een spannend verhaal over vriendschap en moed.
Hij kan zijn evenwicht op een been goed bewaren, kan wel drie traptreden tegelijk nemen en de meeste kinderen fietsen nu ook zonder zijwieltjes. De motoriek van kinderen van 6 jaar is nog niet helemaal ontwikkeld, maar ze zijn dol op rennen, klimmen, stoeien, gooien en vangen.
Oorzaken. Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.