Wat is de gemiddelde marge van een kledingwinkel? Gemiddeld is je marge in de mode 2.5, waarbij deze lager is bij NOOS en hoger bij zeer modische items. Waarbij de 2.5 inclusief btw is.
Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.
Hierbij wordt in de branche winkels in kleding en modeartikelen; textielsupermarkten gemiddeld een bruto marge van 45.8% behaald. Ten opzichte van het voorgaand jaar (2016) is het gemiddeld bedrijfsresultaat is gestegen van 3.3% naar 3.7%.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
Gemiddeld worden kleren slechts zeven keer gedragen voordat ze worden weggegooid. En alsof dat niet al erg genoeg is, bedenk dan dat we ook nog eens 60% meer kleren kopen dan in het jaar 2000.
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
Marge berekenen
100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33. Een marge ligt (wanneer je een product voor meer geld verkoopt dan inkoopt) altijd tussen de 0 en 100%.
Gemiddeld zijn de uitgaven aan kleding en schoenen in Nederland € 1600 per jaar. Hiervan wordt over het algemeen € 1270 euro aan kleding besteed en iets meer dan € 300 aan schoenen.
Het gemiddelde winkelmedewerker uur salaris in Nederland is € 24.135 per jaar of € 12,38 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 22.172 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 27.792 per jaar.
Inkoopprijs (excl btw) x marge = verkoopprijs incl BTW. In de mode ligt de marge - ook wel het calculatiegetal of de factor genoemd - vaak rond de 2,7. Een leverancier, zeg modemerk X verkoopt een broek bijvoorbeeld voor 20 euro aan de winkelier (het kost de retailer dus 20 euro om deze broek in te kopen).
Bedrijfsresultaat winkels in schoenen en lederwaren
Hierbij wordt in de branche winkels in schoenen en lederwaren gemiddeld een bruto marge van 47.0% behaald. Ten opzichte van het voorgaand jaar (2016) is het gemiddeld bedrijfsresultaat is gestegen van 7.6% naar 8.0%.
Margeberekening op basis van de Verkoopprijs: De bovenstaande berekening: Verkoopprijs minus de Verrekenprijs = Marge in geld. Marge in geld * 100 / verkoopprijs = marge in procenten, leidt tot een margepercentage in dit voorbeeld van 29,93%. Let op!
De winst voor belastingen is het resultaat dat een onderneming ook daadwerkelijk geboekt heeft met de bedrijfsvoering. Hier zijn alle kosten en opbrengsten die een bedrijf gemaakt heeft, in opgenomen. Dit is exclusief de belastingen die een onderneming moet betalen en daarom wordt het 'winst voor belastingen' genoemd.
De meeste ondernemers weten wel dat de hoeveelheid omzet niet zoveel zegt, de hoeveelheid winst is belangrijker. Maar je moet óók de cashflow goed in de gaten houden, zodat je altijd weet hoeveel geld er in je bedrijf zit en wat je financiële mogelijkheden zijn.
Bij volkomen concurrentie bereken je de maximale winst door de marginale opbrengst (MO) - marginale kosten (MK) te doen. De MO is de opbrengst van één product, terwijl de MK de kosten zijn van het maken van één product. De maximale winst wordt bereikt wanneer de MO gelijk is aan de MK.
De staatsoliemaatschappij van Saoedi-Arabië, Saudi Aramco, is het meest winstgevende bedrijf ter wereld met 304 miljoen dollar per dag, pas op ruime afstand gevolgd door het Silicon Valleyaanse Apple, dat dagelijks 163 miljoen dollar winst maakt.
Uit de jaarcijfers van afgelopen week blijkt dat voedingsbedrijven opnieuw miljardenwinsten hebben gedraaid. Ahold Delhaize kwam uit op 2,5 miljard euro, Heineken maakte 2,7 miljard euro winst, Unilever 8,3 miljard euro en Amerikaans levensmiddelenproducent Procter & Gamble zo'n 12,8 miljard euro.
Apple voert opnieuw de ranglijst van de meest waardevolle bedrijven ter wereld aan, voor Microsoft en Aramco. ✺ De marktkapitalisatie van 's werelds meest waardevolle bedrijven steeg het afgelopen jaar met 11% tot $ 35,16 biljoen.
Het figuur laat duidelijk zien dat jongeren vanaf 25 jaar beduidend vaker online kleding, schoenen en accessoires kopen dan ouderen. In de leeftijdsgroep van 25 tot 35 jaar kocht bijna 72 procent van de personen online kleding, schoenen of accessoires in de afgelopen drie maanden.
Volgens cijfers van het CBS werd kleding in 2021 in een jaar tijd 8% duurder. Jammer voor de consumenten, maar goed nieuws voor de makers. Zou je denken, althans. Helaas komt de prijsstijging voornamelijk door hogere energieprijzen en personeelskosten in de Nederlandse winkels.
Winstmarge is een percentage en is dus een bedrag t.o.v. een ander bedrag. Bijvoorbeeld € 50 t.o.v. € 200 = 50 /200 = 25%. Bij winstmarge kan dat andere bedrag de inkoopprijs of de verkoopprijs zijn. En dat maakt een verschil.