Dit geldt overigens ook voor aanschafbelasting van een elektrische auto (BPM). 2025 is een overgangsjaar en geldt een korting van 75 procent op de wegenbelasting.
De motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto is in 2024 nog gratis. In 2025 ga je wél betalen maar krijg je korting. In 2026 vervalt alle korting op de motorrijtuigenbelasting voor je elektrische auto. Wat zou je gaan betalen?
Maar niet getreurd: de bijtelling op elektrische auto's is nog een aantal jaar lager dan die op brandstofauto's. Zo stijgt de bijtelling via 16% in 2022-2024 en 17% in 2025 naar het reguliere 22% in 2026.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting. In de volksmond hebben we het vaak over wegenbelasting of houderschapsbelasting, maar de officiële term is motorrijtuigenbelasting (MRB).
Tot en met 2024 kunnen elektrische rijders in Nederland nog genieten van het zoete voordeel van wegenbelastingvrij rijden. Dankzij de voortdurende inspanningen van de overheid om elektrisch rijden te stimuleren, was dit een van de vele fiscale voordelen die elektrische voertuigen aantrekkelijker maakte.
In 2026 is het gedaan met de pret en verliest de elektrische auto zijn privileges. Wegenbelasting betalen moeten gebruikers vanaf 2025 al, maar in dat jaar krijgen ze nog 75 procent korting. In het jaar daarna niet meer.
Vanaf 2026 betaalt men als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb. Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer is er een halftarief; oftewel de helft van de normaal verschuldigde MRB. Dit voordeel is door de Rijksoverheid eveneens verlengd tot 2025.
Vooral de elektrische auto's met een grote actieradius behouden hun waarde. Naar verwachting is een EV die vanaf volgend jaar wordt verkocht, na vijf jaar nog bijna de helft van het aankoopbedrag waard. Dat is meer dan de geschatte restwaarde van een benzineauto (ongeveer 40 procent) of dieselwagen (zo'n 30 procent).
De verzekering van een elektrische auto is gemiddeld 16 procent duurder dan die van een benzineauto. Dat meldt Geld.nl op basis van een vergelijkend onderzoek. Daaruit kwam een gemiddeld verschil van 12,50 euro per maand naar voren. Op jaarbasis komt dat neer op zo'n 150 euro.
Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto's.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Wat wordt de bijtelling in 2024 voor EV's
U betaalt namelijk 16 procent bijtelling over de cataloguswaarde tot €30.000. Voor iedere euro die uw EV boven die waarde uitkomt, geldt een bijtelling van 22 procent. Dit geldt voor alle elektrische voertuigen die ná 1 januari 2024 op kenteken worden gezet.
Het Europees Parlement heeft officieel gestemd voor het einde van de verkoop van auto's op benzine, diesel en hybrides vanaf 2035. We hadden het er al enkele keren over, maar nu is het officieel: na 2035 zullen we geen nieuwe auto of bestelwagen meer kunnen kopen die rijdt op benzine of diesel.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Wie graag zuiniger wil rijden maar de stap naar een volledig elektrische auto te groot vindt, kan kiezen voor een plug-in hybride. Deze combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving met als resultaat een lager verbruik. Tot 2024 betaal je bovendien minder motorrijtuigenbelasting.
Rij je een plug-in hybride? Dan hoef je op dit moment maar de helft van de wegenbelasting te betalen. Let op: dit geldt dus alleen voor plug-in hybrides, niet voor hybrides zonder stekker. Net als bij alle andere auto's wordt de wegenbelasting berekend op basis van het gewicht en verschilt deze per provincie.
Welke auto's zijn goedkoop in wegenbelasting? De wegenbelasting is laag voor auto's die rijden op benzine en licht in gewicht zijn. Volledige elektrische auto's hoeven ten minste tot en met 2024 geen wegenbelasting te betalen.
Voorwaarden vrijstelling mrb
Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs. Deze moet 40 jaar of ouder zijn; u uw vrachtauto of autobus niet gebruikt voor uw bedrijf. Of voor andere commerciële activiteiten.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Alle nieuwe personenauto's die in 2030 op de markt komen, moeten bijvoorbeeld 100% elektrisch zijn. Deze auto's rijden dan op elektriciteit uit een batterij, waterstof-brandstofcel of zonnepanelen.
Bij de ANWB zijn we er van overtuigd dat elektrisch rijden het autorijden van de toekomst is. Of elektrisch rijden voor jou interessant is, hangt af van meerdere factoren. Zoals: hoe en hoe vaak gebruik je je auto, wat is je budget en zijn er laadmogelijkheden in jouw omgeving?