Met deze gewichtsreductie is het nu mogelijk geworden om Kimera baanfietsen op te bouwen met een gewicht van 6,8 kg, het minimaal toegestane gewicht volgens de UCI regels.
Hoeveel weegt een fiets uit de Tour de France? Een racefiets uit de Tour de France weegt tegenwoordig 6,8 kilo. Dat is het minimumgewicht wat de internationale wielerunie heeft opgelegd in verband met de veiligheid.
Afhankelijk van onder andere het materiaal, weegt een gewone fiets tussen de 16 en 21 kg. Zonder accu weegt een e-bike zo rond de 24 kilo, want een motor weegt natuurlijk niet niks.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
Het gemiddelde gewicht van een racefiets ligt rond de 8,8 kg. Stadsfietsen en elektrische fietsen hebben een ietwat andere functie, waardoor het gewicht van de fietsen ook anders is.
Met deze gewichtsreductie is het nu mogelijk geworden om Kimera baanfietsen op te bouwen met een gewicht van 6,8 kg, het minimaal toegestane gewicht volgens de UCI regels.
Een fiets moet tijdens een profkoers minimaal 6,8 kilo wegen, maar volgens technisch adviseur bij de UCI Dimitris Katsanis moet die regel heroverwogen worden. Volgens de Brit is de regel uit 2000 gedateerd en ingehaald door de moderne techniek, schrijft Bike Radar.
Staal heeft allereerst best wel wat veerkracht. Meer dan aluminium, want dit is een wat stijver materiaal. Deze veerkracht – ook wel plastische vervorming genoemd - geeft een extra comfortabele fietservaring. Hierdoor heb je minder last van oneffenheden in het wegdek.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Voordelen carbon:
Veel lichter en sterker dan aluminium; Glad en strak afgewerkt doordat er geen lasnaden zijn; Geen sprake van corrosie en metaalmoeheid; Een stijf en stug materiaal dat zijn stijfheid behoudt.
Het carbon frame, dezelfde als de fiets van Gunter, werd handgemaakt door de Duitse fabrikant SPIN. Het gewicht? 643.9 gram.
Dit is ook logisch, want je verbruikt minder energie voor de rolweerstand, de klimweerstand en de mechanische weerstand als je fiets minder weegt, terwijl het vermogen van je spieren en hart-longsysteem niet veranderd is. Het gewicht van je fiets is daarmee een belangrijke factor voor je fietsprestaties.
De Britse baanfiets, de Lotus x Hope HB. T, is een haast futuristisch ruimteschip(je), dat een lieve duit kost. Naar verluidt zou hij namelijk, als je de prijs van alle unieke onderdelen bij elkaar optelt, zo'n 35.000 euro kosten.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton.
De Cervélo waarmee Wout van Aert de Touretappe met twee beklimmingen van de Mont Ventoux wist te winnen, heeft maar liefst 16.250 euro opgebracht. Toch was dit niet de fiets die voor het meeste geld de deur uitging: de fiets waarop Van Aert dit voorjaar reed, ook een Cervélo R5, werd geveild voor 18.800 euro.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
De Cube Agree C:62 Race Carbon heeft een prijs van 2.649 euro. Voor een racefiets met een carbon frame, hydraulische schijfremmen en een Ultegra-groepset is dat aan de voordelige kant. Wij vinden het dan ook een goede deal. Op verschillende websites heeft deze racefiets van Cube ook goede recensies.
Een misverstand is dat aluminium niet corrodeert. Het corrodeert wel, maar roest niet door. Een laagje aluminiumoxide op de buis geeft een eigen bescherming tegen doorroesten. Vuil en het veelvuldig gestrooide zout op de Nederlandse wegen kunnen deze laag wel aantasten.
Framemateriaal Carbon
Het belangrijkste voordeel is dat carbon bij een bepaalde stijfheid aanzienlijk lichter is dan aluminium, staal of titanium. Deze lagere dichtheid betekent ook dat carbonframes de trillingen van de weg beter absorberen (in plaats van doorgeven), wat zich vertaalt in een comfortabelere rit.
Toch is de kracht van staal dat het veel zwaarder/compacter is dan aluminium. Staal is doorgaans 2,5 keer compacter dan aluminium. Aluminium is licht, sterk, corrosiebestendig, non-sparking en te lassen. De keuze van staal of aluminium is afhankelijk van het type schip maar beide materialen kunnen goed gebruikt worden.
4# Wout van Aert is eigenlijk te groot
Dat is 190 centimeter of 1900 millimeter. Bij een gewicht van 78 kilo een kerel van formaat. Toch kan hij vaak met de beste mee omhoog. Dat zie je aan feit nummer vijf hieronder.
De allerlichtste racefiets die ooit in productie is gegaan is de AX Lightness VIAL Evo Ultra met een geclaimde 4,4 kilogram voor de hele fiets. De onderdelen van AX worden ook gebruikt voor de lichtste custom build bikes, zoals bovenstaande.
Het gewicht van een racefiets moet volgens de reglementen minimaal 6,8 kg bedragen.