Hoeveel fouten mag je hebben? Het theorie-examen voor de motor bestaat uit 50 vragen en 2 testvragen, hiervan moet je 44 of meer vragen goed beantwoorden.
Hoeveel fouten mag je hebben? Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden.
Motor theorie moeilijker dan auto? Je motortheorie is niet echt lastiger dan dat van de auto. Het is wat uitgebreider omdat er een hoop zaken zijn waar je op moet letten op de motor die in de auto helemaal niets uitmaken.
Het motor theorie-examen bestaat uit 50 vragen. Deze vragen bestaan uit ja/nee-vragen, meerkeuzevragen en vragen waar je zelf een getal in moet vullen. De vragen worden gesteld aan de hand van verkeerssituaties.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Het beste antwoord
Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden.
Volgens de jaarcijfers van het CBR zijn er in 2019 566.796 theorie examens gedaan, slechts 40% slaagt in 1 keer dus zijn er 340.077 kandidaten minimaal nog 1 keer terug gekomen.
Het motor theorie-examen is geen makkelijk examen. Uit de praktijk blijkt dat ongeveer de helft de eerste keer slaagt voor het CBR theorie-examen (het CBR slagingspercentage voor het motor theorie-examen is: 55%.
Verkeersinzicht is een van de belangrijkste vaardigheden om goed door het verkeer te komen. Dit blijft echter lastig voor veel examenkandidaten. Het is namelijk iets dat moeilijk aan te leren is. De één heeft het gewoon van zichzelf, de ander moet er veel voor oefenen.
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Hoeveel fouten mag je hebben? Het theorie-examen voor de motor bestaat uit 50 vragen en 2 testvragen, hiervan moet je 44 of meer vragen goed beantwoorden.
Met code 80 mag je rijden op een driewielige motor, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2). Code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt.
Er zijn 5 zware “foutpunten” vragen en 45 lichte “foutpunten” vragen. Bij zware fouten worden er 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout is dat 1 punt. Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
De hellingproef
En tot slot, de gevreesde hellingproef! Dit is één van, zo niet dé moeilijkste bijzondere verrichting die er is. Gelukkig heb je hem daarom ook al meerdere malen geoefend tijdens je rijlessen. Blijf rustig en raak niet in paniek dan moet alles helemaal goedkomen.
Zesde Gebod: Blijf met beide voeten op de grond!
Misschien wel het belangrijkste Gebod. Miskopen vormen een courant gegeven bij de aankoop van een motorfiets en niet zelden is een verkeerde (lees: te hoge) zithoogte de spelbreker.
De theorie voor de motor is 90 % hetzelfde als van de auto. Er wordt daarom ook veel voor een zelfstudie gekozen. Maar niet alle regels voor auto en motor zijn gelijk. Er zijn verschillen zoals de plaats op de weg en het gebruik van de remmen.
De snelheid van het halen van je motorrijbewijs is voor een groot deel afhankelijk van de tijd die je er voor vrij kunt maken. Als je een "gemiddelde" leerling bent dan kost het ongeveer 24 uur. Als je elke week 2 uur rijdt en je examens goed indeelt, dan kun je dus met ongeveer 12 weken klaar zijn.
De redenen waarom zoveel mensen hun auto theorie examen niet in één keer kunnen halen lopen behoorlijk uiteen. De meest gehoorde reden is dat kandidaten het theorie examen toch wel redelijk onderschatten. Andere redenen zijn het gebruik van oud materiaal, zoals oude boeken van tien jaar geleden.
Nee, maar je moet je wel goed voorbereiden. Als je net je autorijbewijs hebt gehaald, heb je het niet gemakkelijk in het verkeer. Een goede basis is dus belangrijk.
Grote verschillen in slagingspercentages CBR-examencentra. De slagingspercentages voor het eerste auto-examen variëren sterk per examencentrum. De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent.