Probeer er daarom voor te zorgen dat je enquête niet langer duurt dan 8 minuten. Dit betekent dat je maximaal 20 tot 25 korte en bondige (open of gesloten) vragen kunt stellen.
Een enquête met 10 vragen heeft bijvoorbeeld een gemiddeld voltooiingspercentage van 89%.Enquêtes met 20 vragen scoren iets lager met 87%, gevolgd door enquêtes van 30 vragen met 85%.
Effectieve enquêtes opstellen is een kunst die draait om het vinden van de ideale balans tussen kwaliteit en beknoptheid. Onderzoek suggereert dat de ideale lengte voor enquêtes 10-14 minuten is, met een focus op 7-10 vragen .
Voor online enquêtes waarbij u geen relatie hebt met de ontvangers, wordt een reactiepercentage van 20-30% als zeer succesvol beschouwd. Een reactiepercentage van 10-15% is een conservatievere en veiligere keuze als u uw populatie niet eerder hebt ondervraagd.
Korte vragenlijst. De enquête moet niet te lang worden. Uit onderzoek blijkt dat de meeste respondenten gemiddeld 10 minuten voor een enquête willen uittrekken. Dit betekent in de praktijk maximaal een vraag of 20.
Wat is een goede enquête lengte? Als algemene regel mag een enquête niet langer dan 10 minuten duren om in te vullen; minder dan vijf minuten is meer dan twee keer zo goed. Dus het aantal vragen moet in deze tijd passen voor betere enquêteresultaten.
Wanneer het doel van een studie is om een correlatierelatie te onderzoeken, raden we echter aan om tussen de 500 en 1.000 mensen te bemonsteren. Meer deelnemers aan een studie zijn altijd beter, maar deze aantallen zijn een handige vuistregel voor onderzoekers die willen weten hoeveel deelnemers ze moeten bemonsteren.
Factoren die hierop van invloed zijn, zijn onder andere hoe betrokken uw klanten zijn bij uw merk en of u enquêtes op een manier levert die voor hen gemakkelijk is. Niettemin ligt een goede responspercentage van een enquête tussen de 5% en 30% . Een uitstekend responspercentage is 50% of hoger.
Als vuistregel geldt dat 200 reacties een redelijk goede nauwkeurigheid van de enquête opleveren, onder de meeste aannames en parameters van een enquêteproject . Zelfs voor een marginaal acceptabele nauwkeurigheid zijn waarschijnlijk 100 reacties nodig.
Veel statistici zijn het erover eens dat een steekproefomvang van 100 het minimum is dat u nodig hebt voor zinvolle resultaten. Als uw populatie kleiner is, moet u proberen alle leden te ondervragen. Dezelfde bron stelt dat het maximale aantal respondenten 10% van uw populatie moet zijn, maar niet meer dan 1000 .
Enquête van 15 minuten : 30 tot 45 vragen
Voor de meeste enquêtes is 20 minuten ongeveer het maximum dat u kunt besteden voordat de aandacht van de respondent verslapt en de kwaliteit van de gegevens verslechtert.
Maar er is gelukkig wel een stelregel: volgens wetenschappers heb je minimaal tussen de 12 en 30 respondenten nodig voor een representatieve steekproef. In de praktijk merken we dat je bij vijftien interviews binnen een klantgroep de meeste belangrijke inzichten kunt ophalen.
Voor de betrouwbaarheid moet je de vragenlijst op consistente wijze afnemen en willekeurige fouten voorkomen bij de data-analyse. Voor de validiteit is het van belang dat je begrippen correct zijn geoperationaliseerd, zodat je meet wat je daadwerkelijk beoogt te meten.
De respons kan flink variëren en is afhankelijk van de lengte en moeilijkheid van de vragenlijst, het onderwerp, je relatie met de doelgroep, de uitnodigingsteksten, etc. Ons gemiddelde respons varrieert tussen 20 en 60%. In de literatuur wordt bij online vragenlijsten een respons van 15% als gemiddeld gezien.
Het verschil tussen enquêtes en vragenlijsten zit voornamelijk in het bredere gebruik van de term "enquête". Een enquête kan bestaan uit verschillende methoden, waaronder interviews en observaties, terwijl een vragenlijst specifiek verwijst naar een instrument met een reeks vragen.
Belangrijke zaken om te overwegen bij het opstellen van uw vragenlijst zijn onder andere de definitie van onderwerpen, concepten en inhoud; vraagformulering en volgorde; en de lengte en het formaat van de vragenlijst . Het is belangrijk dat de vragen in uw enquête de concepten die nodig zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden, nauwkeurig operationeel maken.
Gemiddeld is een response rate tussen de 35% – 50%. Alles hierboven is uitstekend.
De belangrijkste zaken waar u op moet letten, zijn de steekproefgrootte en de bijbehorende foutmarge (wees voorzichtig met de resultaten als de foutmarge groter is dan 5 of 6 punten); of de steekproef wetenschappelijk is samengesteld of dat de respondenten zichzelf hebben geselecteerd (typisch voor '900'-peilingen per telefoon en veel peilingen op websites); en de formulering en volgorde ...
Enquêtenauwkeurigheid.
Enquêtenauwkeurigheidscijfers zijn eigenlijk helemaal niet zo'n vreemd concept. We horen nauwkeurigheidscijfers in politieke peilingen, meestal uitgedrukt als een "plus of min een bepaald percentage." Het percentage dat we horen ligt meestal ergens tussen de 4% en 7% .
Als het onderzoek een relationeel enquêteontwerp heeft, mag de steekproefomvang niet kleiner zijn dan 30. Causaal-vergelijkende en experimentele studies vereisen meer dan 50 steekproeven. Bij enquêteonderzoek moeten 100 steekproeven worden geïdentificeerd voor elke grote subgroep in de populatie en tussen de 20 en 50 steekproeven voor elke kleine subgroep.
Formule: aantal reacties / aantal verzonden enquêtes . Plug-in waarden: 920 / 5000 = 0,184. Vermenigvuldigen met 100: 0,184 x 100 = 18,4. Formaat: 18,4%
Voor een onderzoek dat gericht is op het bereiken van een doelcorrelatie met een hoge mate van precisie, zoals het vaststellen van de 95% betrouwbaarheidsintervalbreedte op 0,1, ligt de aanbevolen vereiste steekproefomvang tussen 62 (voor r = 0,9) en 1274 (voor r = 0,3) voor de correlatie van Pearson, en tussen 30 (voor rk = 0,9) en 560 (voor rk = 0,3) voor ...