Het team rijdt nu met twaalf T 520's. Zeven van de trucks zijn een integraal onderdeel van het Red Bull Racing Formule 1 logistieke netwerk en rijden binnen Europa van de ene grand prix naar de andere. Ze vervoeren de containers met het volledige onderkomen van het Red Bull Racing Team.
Een dozijn vrachtwagens vervoeren de auto's, reserve onderdelen en elektronica. Om alle spullen die de Formule 1 gebruikt zijn circa 300 vrachtwagens nodig om het van de ene race locatie naar de andere te brengen. De tijdsdruk kan soms enorm zijn.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Per vliegtuig of per vrachtwagen (afhankelijk van de bestemming) worden de auto's naar het volgende circuit vervoerd. Andere belangrijke zaken, zoals reserve-onderdelen en de opbouw van de pitbox, vliegen of rijden met de F1-auto's mee. In totaal gaat er ruim 1.000 ton aan spullen mee per race.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Renault Trucks verovert hiermee de pole positie als truckmerk in de Red Bull vloot. Het team rijdt nu met twaalf T 520's. Zeven van de trucks zijn een integraal onderdeel van het Red Bull Racing Formule 1 logistieke netwerk en rijden binnen Europa van de ene grand prix naar de andere.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Kortom: Formule-1 auto's zijn absurd duur
Al deze onderdelen samen zijn ongeveer zo'n 6,8 miljoen euro waard. Een gigantisch bedrag waarbij we zaken als wielophanging, Hybride-systemen, brandstofsystemen en koeling nog niet eens meerekenen. Sterker nog, dit zijn kosten die enkel een auto realiseren.
De banden, brandstoffen en ander materiaal worden apart aangevoerd. Na afloop van de race wordt er onmiddellijk afgebroken en nog dezelfde avond rijden de trucks weer terug naar de fabriek, tenzij de volgende race al een weekend later is (back-to-back-races), dan rijden de trucks direct door naar de volgende locatie.
Ieder Formule 1 team heeft twee auto's en met beide auto's kan het team dus punten scoren voor het constructeurs kampioenschap. Zo zou een team per race maximaal 43 punten kunnen behalen door als nummer één en twee te finishen.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Al sinds de eerste grand prix van Red Bull in de Formule 1, in 2005, staat de Engelsman Christian Horner aan het roer bij het team.
Red Bull heeft het hoogste marktaandeel van alle energiedrank-producenten wereldwijd. De verkopen namen toe van 3,9 miljard blikjes in 2008 en 2009 naar 4,6 miljard in 2011, 5,4 miljard in 2012 en 6,3 miljard in 2017. In 2017 werkten zo'n 11.900 mensen in 171 landen voor Red Bull.
De Aston Martin Valkyrie komt het dichts bij de Formule 1-auto die Max op zondag rijdt. Hij is namelijk ontworpen door Adrian Newey, de man die als Chief Technical Officer bij Red Bull Racing ook verantwoordelijk is voor het ontwerp van de F1-auto van Max.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Jaarsalaris van een bandenwisselaar en monteur
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.