Met 20+ vestigingen in heel Nederland zijn we altijd dichtbij en spreken we uw taal, waar u ook bent. U kunt rekenen op zelfstandige en communicatief vaardige medewerkers, die enthousiast voor u aan de slag gaan en trots zijn op het werk dat ze doen.
Dolmans Landscaping Group is een allround multidisciplinair groenvoorzieningsbedrijf, actief in ontwerp, aanleg, onderhoud van groenvoorziening en bijbehorende civieltechnische projecten. Onze bedrijfsonderdelen werken in verschillende divisies, ieder met haar eigen specialisme.
Dag en nacht, 24 uur per dag staan mensen paraat in geval zich calamiteiten voordoen. Hierbij valt de denken aan bijvoorbeeld aan schades die ontstaan door brand, water, storm of bij sloop- en/of verbouwwerkzaamheden.
In het geval van brand, levensbedreigende situaties of inbraak belt u direct met 112 voor de brandweer of politie.
Wat is het verschil? Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.
In het calamiteitenplan ligt vast hoe een organisatie zich voorbereidt en reageert op incidenten en calamiteiten. Het plan beschrijft de verantwoordelijkheden, afspraken en procedures. Het onderhouden van een calamiteitenplan is een voortdurend proces.
In geval van nood dient er contact opgenomen te worden met de contactpersoon (opgegeven door de collega in kwestie) om hem/haar op de hoogte te stellen van de calamiteit.
Doe bij elk incident of calamiteit altijd het volgende:
Bel bij een ernstige situatie naar 112 én het interne alarmnummer (toestel xxx). Bel bij een minder ernstige situatie naar het interne alarmnummer (toestel xxx). Roep de BHV'er die bij jou in de buurt zit. Volg de instructies van de hulpverleners en de BHV'ers.
Het is een situatie die een gevaar oplevert voor een bedrijf, de werknemers, het milieu en de omgeving. Dit kan bijvoorbeeld een uitslaande brand zijn, een zwaar bedrijfsongeval of een lekkage van gevaarlijke stoffen. Een calamiteit kan zomaar optreden, ook als de nodige voorzorgsmaatregelen zijn getroffen.
Wat is het verschil? Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.
Bij Veilig Incident Melden (VIM) worden incidenten en bijna-incidenten binnen uw dagelijks werk gemeld, geanalyseerd en worden verbetermaatregelen voorgesteld. In de praktijkgids VIM staat duidelijk omschreven wat u ziekenhuisbreed moet regelen voordat u kunt beginnen met VIM-en.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt toezicht op de kwaliteit en veiligheid van de zorg en jeugdhulp in Nederland.
Een calamiteit melden
U moet er zelf voor zorgen dat uw gegevens goed in het handelsregister staan. Jeugdhulpaanbieders kunnen melden via calamiteiten melden Jeugdhulpaanbieders. Als burger kunt u een klacht melden via ons Landelijk Meldpunt Zorg.
In de Arbowet is opgenomen dat bedrijven verplicht zijn om maatregelen te nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Iedere werkgever is verplicht goede bedrijfshulpverlening te organiseren en in dit kader één of meer BHV'ers aan te wijzen.
Een slow-whoop geeft een luid signaal word ook wel ontruimingssignaal genoemd. Het geluid van de slow whoop is een teken voor alle aanwezigen om het gebouw rustig te verlaten. Voor BHV'ers betekent dit actie! Er is mogelijk een een incident.
Ontruimingsplan maken: hoe doe je dat? Het opstellen van een ontruimingsplan begint met een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E). Hiermee breng je de mogelijke risico's op het bedrijf in kaart en weet je dus welke calamiteiten er in het ontruimingsplan moeten worden opgenomen.
De volgorde van ontruimen is: 1. de verdieping waarop brand is; 2. de verdieping boven de brand; 3. de verdieping onder de brand. Stap 3 Alles ontruimen vindt plaats in opdracht van de brandweer, de coördinator of de leiding.
Bij de nazorg voor BHV'ers kan er worden ingegaan op het verwerkingsproces. Het is belangrijk daarbij voor een partij te kiezen die veel expertise heeft in traumaverwerking. En die zich kan inleven in de doelgroep om in kaart te brengen wat signalen zijn van mogelijke klachten.
Inhoud calamiteitenplan
Namen plus telefoonnummers van bhv'ers. Alle alarmnummers. Waar de blus- en EHBO-middelen aanwezig zijn. Hoe het instrueren van het personeel in zijn werk gaat.
Zo is het tijdens een bommelding gebruikelijk de ramen en deuren zo veel mogelijk te openen. Op deze manier wordt een eventuele drukgolf bij een explosie zo veel mogelijk afgevoerd en onnodige schade dus voorkomen.
BHV'ers kunnen worden gealarmeerd via een codeboodschap, via de omroepinstallatie of via een (stil) alarm op oproepontvangers, semafoons of piepers. Sommige bedrijven alarmeren via DECT- of GSM-telefoons of portofoons.
Sinds 1 juli 2022 is een rookmelder op iedere verdieping van uw huis verplicht. Een rookmelder gaat piepen zodra de melder in contact komt met rook. U krijgt zo een waarschuwing bij rook of brand. De eigenaar of verhuurder moet rookmelders plaatsen.
Wie zijn geschikte kandidaten om BHV'er te worden? In principe kan iedereen BHV'er worden.
Het antwoord is eenvoudig: de geldigheid van het BHV-certificaat is 1 jaar. In de ARBOwet is bepaald dat men de BHV periodiek moet herhalen. Wie een BHV certificaat heeft gehaald, mag zichzelf een jaar lang gecertificeerd BHV-er noemen. Echter, na het volgen van een enkele BHV cursus houdt het niet op.