Als je de auto stationair laat draaien, verbruik je onnodig benzine en dat is slecht voor het milieu. Als de auto bijvoorbeeld voorverwarmt voordat je gaat rijden, verbruik je al snel zo'n drie liter benzine per uur. Als je de auto stationair laat draaien terwijl de airco uitstaat, kost het gemiddeld een liter per uur.
En denk er dan eens aan dat tijdens een uur stationair draaien 3,42 liter brandstof wordt verbruikt. Het kost €5,04 kost per dag om stationair te draaien bij negen keer stoppen en gemiddeld acht minuten per stop per voertuig. Dat is gemiddeld €110 per maand per voertuig.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
"Gemiddeld gebruikt een trekker 1,5 liter diesel per 100 kW. Een trekker van 200 kW gebruikt dus gemiddeld 3,0 liter diesel per uur bij stationair draaien. "
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Als je de auto stationair laat draaien, verbruik je onnodig benzine en dat is slecht voor het milieu. Als de auto bijvoorbeeld voorverwarmt voordat je gaat rijden, verbruik je al snel zo'n drie liter benzine per uur. Als je de auto stationair laat draaien terwijl de airco uitstaat, kost het gemiddeld een liter per uur.
Het stationaire toerental bij uw auto van ongeveer 1100 toeren is zeker niet zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Het toerental hoort inderdaad te liggen tussen de 600 en 800 toeren. Dat het toerental hoger is bij uw auto is zeker niet schadelijk of het gevolg van een groot probleem. Het kost wel meer brandstof.
De loonkosten worden bepaald door de bereikbaarheid en kunnen tussen de 400 en 600 euro liggen. In totaal kost het vervangen van de starten dus tussen de 500 en 800 euro.
Waar het vroeger normaal was dat een benzineauto 1 op 10 reed en dat als zuinig bevonden werd, beschouwen we dat tegenwoordig als niet meer zo zuinig. Het gemiddelde verbruik voor een benzineauto ligt zo rond de 1 op 15, dus één liter benzine op 15 kilometer.
Vooropgesteld dat het laten opwarmen of warm draaien niet persé slechter is voor de motor. De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting.
Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.
Schakelen in een personenauto kun je het beste doen tussen de 1500 en 2000 toeren bij een dieselmotor en bij benzinemotoren tussen de 2000 en 2500 toeren. Houdt dus goed je toerenteller in de gaten om milieubewust en energiezuinig te rijden.
Het starttoerental is het toerental waarmee de startmotor de krukas tijdens de startprocedure aandrijft. Dan is de motor dus nog niet in staat is om 'op eigen kracht' te draaien. Het starttoerental van een benzinemotor bedraagt circa 200 omw/min.Het starttoerental van een dieselmotor bedraagt circa 300 omw/min.
Om even een voorbeeldje te geven: als je auto 5 liter per 100 km verbruikt heb je een hele zuinige auto.Je rijdt dan 1 op 20. Als je zuiniger dan dat wil rijden kom je uit bij hybrides. Die kunnen stukken volledig elektrisch rijden en dus verbruik je geen druppel benzine.
Gemiddeld rijdt een auto 1 op 14, terwijl een scooter zo'n 1 op 35 rijdt. De scooter is dus al bijna 3 keer zuiniger dan een auto.
Als de tank bijna leeg is, kan de pomp oververhit raken en vroegtijdig slijten. Hoewel het dus aanbevolen wordt om minimaal 5 liter te tanken, is het altijd het beste om je tank zo snel mogelijk volledig bij te vullen om ervoor te zorgen dat je auto optimaal blijft presteren en om ongewenste problemen te voorkomen.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Een auto heeft een aantal onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Denk hierbij aan de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom verstandig om minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.