Tijd dringt: nog 40 uur aan zuurstof voor vermiste onderzeeër bij Titanic. De vermiste onderzeeër die onderweg was naar het wrak van de Titanic heeft nog zo'n 40 uur aan zuurstof over, meldt de Amerikaanse kustwacht.
In de nacht van 14 op 15 april 1912 kwam de Titanic op zijn eerste reis met bijna volle kracht (in dienst) in aanvaring met een ijsberg; een deel van de stuurboordzijde werd op verscheidene plaatsen doorboord, en binnen drie uur was het schip gezonken. 1522 opvarenden kwamen om het leven.
Om veilig naar de Titanic te duiken, heb je uiteraard een uitstekende onderzeeër nodig. Patrick Lahey is CEO van Triton Submarines, een bedrijf dat duikboten bouwt voor zeeonderzoek. De CEO zal Connor ook vergezellen in zijn duiktocht. Het duo zal met de 'Triton 4000/2 Abyss Explorer" duiken.
Rond 13.00 uur (Nederlandse tijd) begint de Titan met de duik. De tocht naar de oceaanbodem moet zo'n twee uur duren. Maar nog geen twee uur later is er iets mis. De verbinding tussen de onderzeeër en het ondersteunende schip wordt verbroken.
Het wrak van de Titanic ligt zo'n 700 km ten zuiden van St John's, Newfoundland. De officiële bevestiging kwam ten slotte van de Amerikaanse kustwacht. Zij bevestigde dat vijf grote brokstukken van Titan waren gevonden.
Op 18 juni 2023 verloor het begeleidende moederschip Polar Prince het contact met de Titan, die bezig was met de afdaling naar de Titanic. Dit gebeurde 1 uur en 45 minuten nadat de Titan aan de duik was begonnen, wat ook ongeveer de tijd was die nodig was om de Titanic te bereiken.
Tym Catterson, een voormalig aannemer voor OceanGate, getuigde tijdens de hoorzitting van maandag dat er "geen rode vlaggen" waren op de dag van het incident. Hij zei dat hij gelooft dat de bedoeling van het afwerpen van de twee 35-ponds gewichten was om het schip te vertragen toen het de oceaanbodem naderde .
Het duurt meer dan 2,5 uur om het Titanic Wreck te bereiken. Elke duik duurt ongeveer 12 tot 15 uur met nog eens 2 uur om naar de oppervlakte te stijgen.
Er zijn vermoedelijk menselijke resten gevonden in de brokstukken van de geïmplodeerde mini-onderzeeër Titan, die zijn geborgen en aan land gebracht op het Canadese eiland Newfoundland. De Amerikaanse kustwacht meldt dat de overblijfselen zijn gevonden in de verbrijzelde romp van de onderzeeër.
Twee hiervan, een pekinees en een keeshond, kwamen mee in de reddingssloepen en overleefden de ramp. Om 19:30 uur op de avond dat de Titanic de ijsberg raakte, was het 0,5 graden. Toen het schip zonk, was het water zo'n 2 graden onder het vriespunt. Van de 898 bemanningsleden van de Titanic overleefden er maar 212.
De boeg is nog steeds herkenbaar met veel bewaard gebleven interieurs, ondanks de verslechtering en schade die is opgelopen door het raken van de zeebodem; de achtersteven is daarentegen zwaar beschadigd. Een puinveld rond het wrak bevat honderdduizenden items die van het schip zijn gemorst toen het zonk .
Antwoorden (2) De goedkoopste tickets voor de derde klasse kosten ongeveer 36,25 per persoon dollar enkele reis op basis van een gedeelde kamer. In de tweede klas, begonnen de prijzen bij 66 dollar per persoon, enkele reis.
De uitdaging van diepzeeduiken
De Titanic bereiken is geen eenvoudige opgave . De diepte waarop het wrak ligt, brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee, waaronder extreme kou, hoge druk en het ontbreken van natuurlijk licht.
LONDEN - Millvina Dean, de laatste overlevende van de scheepsramp met de Titanic in 1912, is zondag overleden. Ze stierf op 97-jarige in een verpleeghuis in Engeland, meldde de BBC.
Er vallen meer dan 9000 doden, waardoor het de grootste scheepsramp uit de moderne geschiedenis is. De "Wilhelm Gustloff" in 1940, als hospitaalschip met gewonde Duitse soldaten uit Noorwegen in een Duitse haven. Juli 1940.
De reis begon in Southampton, Engeland, om 12 uur 's middags op 10 april 1912. Tegen de avond stopte de Titanic in Cherbourg, Frankrijk , om extra passagiers op te pikken. Die avond voer het naar Queenstown, Ierland, en om 13:30 uur op 11 april voer het schip de Atlantische Oceaan op richting New York City.
En toch hebben experts, met behulp van de meest geavanceerde onderwater- en onderwaterfilmapparatuur, een aantal buitengewone relikwieën in het wrak gevonden, maar nooit skeletten of botten .
Inspiratie voor Rose: Hoewel Rose en Jack volledig fictief zijn, blijkt in elk geval Rose geïnspireerd te zijn op iemand die echt bestond. Het gaat om de Amerikaanse kunstenares Beatrice Wood, wiens autobiografie Cameron las tijdens de ontwikkeling van de film.
Bacteriën vreten de Titanic op
Sinds 2012 – 100 jaar na de ramp – is het wrak beschermd door een VN-verdrag. Maar binnenkort valt er niets meer te beschermen. Indien een deel van onze inhoud niet zichtbaar is voor u, kan dit te wijten zijn aan uw cookie-instellingen.
Sindsdien hebben minder dan 250 mensen ter wereld het wrak van de Titanic persoonlijk gezien , dat zich ongeveer 4 kilometer onder het zeeoppervlak bevindt, aldus OceanGate.
De Titanic ligt maar liefst 2,5 mijl onder het oppervlak — veel te diep voor een mens om de druk te overleven als hij niet in een uitgerust schip zit . Toch zijn er andere delen van de oceaan die nog dieper liggen, en veel delen moeten nog worden verkend.
Op woensdag 10 april 1912 begon de Titanic aan haar eerste en tegelijkertijd haar laatste tocht. Acht dagen later kwamen de overlevenden van de scheepsramp aan in New York op het reddingsschip Carpathia.
"Het menselijk lichaam is gebouwd voor de druk zoals we die op land ervaren. De druk op de diepte waar de Titan opereerde is dus ook onmiddellijk fataal voor de mens. Maar waarschijnlijk zijn de inzittenden niet omgekomen door de druk zelf.
Cameron vertelde ABC News dat hij denkt dat de romp van de Titan begon te barsten onder druk en dat de sensoren aan de binnenkant de passagiers een waarschuwing gaven. "We hebben begrepen van binnenuit de gemeenschap dat ze hun opstijggewichten hadden laten vallen en dat ze omhoog kwamen om een noodgeval te beheren," zei hij.
In zijn uitgebreide presentatie beschreef hij meerdere zwakke punten in het ontwerp van de onderzeeër . Dit omvatte een analyse van het venster van de onderzeeër, wat suggereerde dat het bij elke duik uit vorm werd gedrukt en dat dit uiteindelijk zou kunnen resulteren in scheuren. Hij schetste ook ernstige problemen met de koolstofvezelromp.