Een 'sterkte-zwakte-analyse' bestaat uit onderzoek naar de sterke en zwakke punten van een organisatie. Door je eigen sterktes en zwaktes goed onder de loep te nemen, krijg je duidelijkheid over wat de beste volgende stap is en hoe je jezelf als organisatie kunt verbeteren.
De SWOT-analyse heeft betrekking op de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van een bepaalde situatie or organisatie. Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten.
SWOT-analyse is een raamwerk voor het identificeren en analyseren van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een organisatie . Deze woorden vormen het acroniem SWOT. Het primaire doel van SWOT-analyse is om het bewustzijn te vergroten van de factoren die een rol spelen bij het nemen van een zakelijke beslissing of het vaststellen van een bedrijfsstrategie.
Een sterkte-zwakte analyse helpt organisaties om hun huidige positie en toekomstige mogelijkheden en kansen in kaart te brengen. Het biedt inzicht in waar ze in uitblinken en waar ze verbetering nodig hebben. En geeft meer inzicht in welke kansen ze kunnen benutten en welke bedreigingen ze moeten aanpakken.
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging) Nieuwe subsidiemogelijkheden (kans) of het verdwijnen van bepaalde subsidies (bedreiging)
Voordelen van data-analyse
Kosten verlagen : Bedrijven kunnen de informatie die ze verzamelen uit data-analyse gebruiken om kansen te identificeren om kosten te verlagen en hun winstmarges te verbeteren. Ze kunnen bijvoorbeeld data-analyse gebruiken om te voorspellen welke producten het beste verkopen, zodat ze hun middelen dienovereenkomstig kunnen toewijzen.
Met een persoonlijke SWOT-analyse kom je erachter wat je sterke en zwakke kanten zijn, welke kansen er voor jou zijn en met welke valkuilen je te maken hebt. Sterke punten zijn bijvoorbeeld je kwaliteiten, vaardigheden, successen, en onderscheidende eigenschappen.
Denk aan school, werk, hobby's en andere activiteiten waarbij je succes hebt gehad of uitdagingen bent tegengekomen. Noteer je prestaties en eventuele tegenslagen, en vraag jezelf vervolgens af welke sterke punten je in staat stelden om in die situaties te slagen en welke zwakke punten je belemmerden.
Wat is jouw grootste zwakte of wat zijn jouw slechte eigenschappen? Bij het noemen van je zwaktes moet je iets tactvoller te werk gaan. Zeg bijvoorbeeld niet dat je een ongelooflijke hork bent of dat je absoluut niet met mensen kan omgaan.
Om erachter te komen welke sterkte je hebt, moet je een oogmeting laten doen. Een oogmeting kan je laten uitvoeren door een opticien bij je in de buurt. Wanneer je dat al eens hebt gedaan kan het zijn dat je een brilrecept hebt meegekregen waar je je sterkte en alle andere gegevens voor je bril op kunt vinden.
De vragen gaan over vier confrontaties: sterktes en kansen, sterktes en bedreigingen, zwaktes en kansen, zwaktes en bedreigingen. Deze vragen kunnen heel gemakkelijk worden beantwoord met 'zeer positief', 'positief', 'neutraal/geen relatie', 'negatief' of 'zeer negatief' zoals in onderstaand voorbeeld.
Wanneer je als bedrijf een SWOT-analyse hebt gemaakt, beschik je over een overzicht van belangrijke interne en externe omgevingsfactoren. Deze geven inzicht op het gebied van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Als je dit op een rijtje hebt, is het tijd voor de volgende stap: de confrontatiematrix.
Sterke en zwakke kanten gaan over de binnenkant van organisatie; kansen en bedreigingen gaan over de buitenkant van de organisatie; Zorg dat wat je opschrijft zo concreet mogelijk is.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
Mijn zelfanalyse. Noem ten minste 5 tot 7 persoonlijke kenmerken die u ziet als pluspunten of sterktes van uw persoonlijkheid of levensstijl. Noem vervolgens 5 tot 7 zwakheden of tekortkomingen die u ziet in uw persoonlijkheid en levensstijl. Noem alle dingen die u leuk vindt aan uzelf en de dingen die u niet leuk vindt aan uzelf.
Bedreigingen kunnen bijvoorbeeld zijn; seizoensgebonden verkoop, slagvaardige concurrentie, nadelige veranderingen in de wet- en regelgeving, nieuwe concurrenten, nieuwe producten van concurrenten, weinig leveranciers in de markt, demografische veranderingen, vergrijzing of een markt die niet openstaat voor nieuwe ...