Uw chauffeurs mogen per week maximaal 56 uur rijden en per twee weken maximaal 90 uur rijden. Indien nodig kunt u de werkweek verlengen tot maximaal 60 uur. Dit kan alleen als uw werknemers over een periode van 4 maanden gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Het gemiddelde chauffeur salaris in Nederland is € 26.814 per jaar of € 13,75 per uur.
De toeslag voor overuren is 30%. Omdat overuren voor een werknemer, niet zijnde een oproepkracht, pas boven de 40 uur worden gemaakt, heb je voor de gewerkte tijd boven de 40 uur ook nog recht op een vergoeding van 100% van je uurloon.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
Een Vrachtwagenchauffeur factureert ongeveer € 25 per uur ex BTW. Wat verdient een Vrachtwagenchauffeur in loondienst? Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.800 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.150 bruto per maand.
Als vrachtwagenchauffeur is vrijheid een van je belangrijkste voordelen. Je kunt veilig over de weg rijden en zit niet de hele dag in een hokje. Je kantoor is de weg, je zit niet vast aan eindeloze vergaderingen en papierwerk, en niemand kijkt over je schouder mee terwijl je werkt.
3.354 euro per week. 671 euro per dag. 1,07 euro per kilometer.
Die begint bij 0,67 euro per uur en kan oplopen tot 3,08 euro per uur. De vergoeding voor overstaan - als een chauffeur op een weekenddag vanwege een rit op een plek moet verblijven, terwijl hij die dag niet hoeft te werken - bedraagt 12,83 euro netto per dag, plus 22,87 euro bruto.
In iedere twee weken moet een chauffeur tenminste twee wekelijkse rusttijden nemen. Een week duurt van maandag 00:00 uur tot en met zondag 24:00. Een wekelijkse rusttijd die in twee weken valt (bijvoorbeeld een rust van zaterdag tot en met maandag), mag maar in één van de twee weken meegeteld worden.
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
Hoe lang en hoe vaak pauze
Voor uw pauzes gelden de volgende regels: Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier. Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op 45 minuten pauze.
Het maximum aantal toegestane rijuren per week bedraagt 56 uur, wat neerkomt op maximum 6 rijdagen per week. Twee drukke weken voor de boeg? Opgelet: je chauffeur is beperkt tot 90 rijuren verdeeld over twee weken. Binnen een periode van 24 uur moet er een rusttijd genomen worden van minstens 11 uur.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
Om werk te vinden als eigen rijder zijn er een aantal wegen. Uiteraard is de telefoon of een bezoek aan mogelijk bedrijf waar je voor wilt rijden een optie. Bedenk wel dat een eerste indruk dan erg belangrijk is. 15% van het succes hangt af van de kennis en 85% van de eerste indruk.
Niet iedereen kan zomaar chauffeur worden. Er zijn een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen. Zo moet je bijvoorbeeld écht gemotiveerd zijn en zin hebben om tijd en energie in je opleiding te steken. Daarnaast moet je minimaal je autorijbewijs (rijbewijs B) in je bezit hebben.
Welke opleidingen heb je nodig om vrachtwagenchauffeur te worden? Een vrachtwagenchauffeur heeft een C of CE rijbewijs nodig, ook wel het 'groot rijbewijs' genoemd. Daarnaast moet dit rijbewijs van een actuele 'code 95' zijn voorzien.
Een Internationaal Chauffeur in Nederland verdient gemiddeld € 2.785 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.370 (laag) tot € 3.205 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Gemiddeld Salaris Transport & Logistiek
Het gemiddelde loon binnen Transport & Logistiek ligt op € 2.828 bruto per maand. Het minimale of startsalaris begint bij € 100 en het maximale loon is € 16.025 bruto per maand.
Als fulltime chauffeur rijbewijs C verdien je gemiddeld tussen de 2.082 en 2.349 euro bruto per maand. Per jaar is dat 28.795 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt. Als flexmedewerker verdien je ongeveer 12,79 euro bruto per uur.
Het gemiddelde uurtarief van zzp'ers ligt tussen de 45 en 60 euro per uur, exclusief btw. Dit is het gemiddelde van alle zelfstandigen dus van de zzp'ers met lage tarieven en de zelfstandigen die een hoger tarief in rekening brengen.