Ten opzichte van vorig jaar zijn zij gemiddeld 27 minuten per dag langer te vinden op social media. De leeftijdsgroep 15-19 jaar zijn de grootgebruikers van social media met een dagelijks gebruik van 156 minuten. Gemiddeld gebruiken Nederlanders social media 107 minuten per dag, 10 minuten meer dan een jaar eerder.
Jongeren 15-19 spenderen zelfs gemiddeld bijna 2,5 uur per dag op social media. We zijn dagelijks te vinden op Whatsapp, Facebook, Youtube, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Snapchat of Tiktok.
Met name onder jongeren is het gebruik van social media het afgelopen jaar toegenomen, zo zien we in Nationale Social Media Onderzoek 2021. Jongeren geven aan dat ze per dag ruim een kwartier langer op social media zitten dan een jaar geleden. Totaal spenderen zij nu 160 minuten per dag aan social media.
Het populairst zijn WhatsApp, YouTube en Facebook. Onderzoeksbureau Newcom trekt die conclusie op basis van 7000 respondenten. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar zitten dagelijks het langst op sociale media: gemiddeld twee uur en ruim twintig minuten. Over de hele linie wordt meer tijd aan sociale media besteed.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.
Instagram videolengte
* Instagram video's in een normale post mogen maximaal 60 seconden lang zijn, maar je kunt wel langere video's uploaden en ze dan zelf inkorten. * Instagram Stories-video's mogen maximaal 15 seconden lang zijn. * Instagram livestream video's mogen 60 minuten duren.
Nederlanders besteden 5,5 uur per dag achter een scherm. Drie uur en 9 minuten worden aan een computer- of tabletscherm gespendeerd. De mobiele telefoon krijgt gemiddeld 2 uur en 21 minuten aandacht per dag. Daarmee blijft Nederland ver achter bij het wereldwijde gemiddelde van 7 uur schermtijd.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Een gemiddelde gebruiker brengt 6 uur per dag online door. Met meer dan 4 miljard internetgebruikers wereldwijd is het des te meer duidelijk dat het internet een essentieel onderdeel is van ons dagelijks leven.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Over het algemeen zitten vooral jongeren van 15 t/m 20 jaar op sociale media, maar ook ouderen beginnen deze steeds meer te gebruiken. Als je een brede doelgroep hebt, zijn Facebook en Youtube de beste kanalen, omdat daar alle leeftijdscategorieën vaak te vinden zijn en de media relatief neutraal zijn.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
In Nederland spenderen we gemiddeld 5,5 uur per dag achter een scherm. Drie uur en negen minuten op een computer of tablet, twee uur en 21 minuten op een mobiele telefoon. Dat lijkt misschien veel, maar uit het onderzoek van TEAM LEWIS en GMI blijkt dat Nederlanders ver onder het gemiddelde zitten.
Een algemene regel is: niet meer dan twee tot drie uur beeldschermtijd per dag. Drie uur is al veel. Vooral als je wilt dat er nog tijd over is voor beweging en andere dingen. Het is belangrijk om regels te hebben voor hoe je kind media gebruikt.
Hoeveel tijd besteden we aan het kijken naar onze schermen? Volgens onderzoek van VisionDirect brengen Nederlanders gemiddeld 3,5 uur per dag aan schermtijd door. In maart 2020 was het totaal aantal uren dat naar schermen werd gekeken opgelopen tot meer dan 10 uur.
Populairste platform
Instagram komt met 53 minuten per dag op de tweede plek. We besteden gemiddeld 3 minuten per dag op Twitter en dit is daarmee het minst populaire platform.
Instagram bloeit
In juni zaten mensen gemiddeld 53 minuten per dag op Instagram. Met 58 minuten per dag, waren mensen op Facebook gemiddeld maar vijf minuten langer actief. Op Snapchat vertoefden gebruikers in de US gemiddeld 49.5 minuten per dag in juni.
Houd je video voor social media daarom maximaal één minuut voor Facebook en LinkedIn, 30 seconden voor Instagram en hooguit een paar seconden voor social advertising. Dit is de optimale lengte om engagement en gedeelde content te genereren.
Elke dag uploaden Instagram-gebruikers gemiddeld 100 + miljoen foto's en meer dan 1,000 foto's worden elke seconde geüpload. Dat vertaalt zich ruwweg in 100 miljoen foto's per dag.
Facebook posts
Facebook hoef je ook niet zo veel te gebruiken als je misschien zou denken. Post minimaal drie keer per week iets en maximaal twee keer per dag. De specialisten raden bedrijven aan om één post per dag op Facebook te plaatsen.