Tijdens de blok- en examenperiode zet je alles op alles en zal je meer studeren dan tijdens de lesweken. Je kan 8 à 10u studeren als maatstaf nemen. Vergeet niet om elk uur een korte pauze in te lassen en hier en daar in je planning een vrij moment vast te leggen.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
In het eerste jaar heb je gemiddeld 21 contacturen per week en de rest heb je nodig voor zelfstudie. De meeste studenten zijn gemiddeld 38 uur per week bezig met hun studie.
Hoeveel uur per dag je moet studeren is moeilijk in regels vast te leggen. In het secundair onderwijs moet je toch wel rekenen op gemiddeld 2 uur per dag tijdens de gewone lesweken. Deze tijd gebruik je om de lessen van de voorbije dag kort te herhalen, taken af te werken en jouw lessen te leren.
Een schoolweek duurt in het voltijds secundair onderwijs minstens 28 lesuren van 50 minuten. In de meeste scholen is er tussen de 32 en 36 uur les per week. Je school kan dat zelf bepalen. De lesuren moeten gelijkmatig over 5 lesdagen gespreid zijn.
Tijdens een hoge activiteitsgraad kan je brein meer en beter informatie opslaan. Volgens de Amerikaanse socioloog Mariah Evans kan je het best studeren tussen de late voormiddag en de avond: tussen 11u en 21u30. Vroeg starten is dus niet persé beter. Als je te moe bent, kan je niet vlot werken en word je gefrustreerd.
Hoe lang moet mijn kind leren? Gemiddeld dus twee uur per dag werken voor school, zowel aan huiswerk als geplande stof, in blokken van 25 minuten.
Spellen doen, fysiek iets aanpakken of ontspannen tekenen helpt daarbij om het brein tot rust te laten komen, nieuwe verbindingen te laten leggen en de stof beter te onthouden. De resultaten zijn daarbij enorm: het lijkt op de snelste manier om iets direct te onthouden.
Een student heeft een werkweek van bijna 40 uur. Gemiddeld besteedt een student tussen de 37 en 43 uur aan zijn studie.
Studenten op de universiteit zijn gemiddeld 33 uur per week met hun studie bezig. Voor de meeste vakken zijn er per jaar twee of drie tentamenkansen. Blijven zitten bestaat niet. Wanneer de student een vak niet haalt, moet hij dat net zo lang herkansen tot het wel gehaald is.
Werkende studenten besteden gemiddeld 11,3 uur per week aan hun bijbaan. Achttien procent van de werkende studenten werkt meer dan 16 uur per week. Werkende studenten besteden gemiddeld 11,3 uur per week aan hun bijbaan. Van de werkende studenten werkt 18 procent meer dan 16 uur per week.
Studenten in het voltijd hbo zijn gemiddeld 23,4 jaar als zij hun diploma behalen. In het onderwijsgebied taalwetenschappen, geschiedenis en kunst is de gemiddelde leeftijd van geslaagden voor voltijdstudies het hoogst (25,3). Vrouwen behalen hun diploma op een gemiddeld jongere leeftijd dan mannen.
De blok en examenperiode duurt zo'n 6 weken. Dat is waarschijnlijk een stuk langer dan je ooit in het middelbaar aan een stuk door hebt moeten studeren.
Bij de berekening van de studielast per vak is uitgegaan van de algemene norm voor het bestuderen van literatuur: 5 pagina's literatuur per uur. Wanneer literatuur niet grondig bestudeerd, maar alleen gelezen dient te worden geldt een norm van 6 à 7 pagina's per uur.
Uit wetenschappelijk onderzoek van UGent en KULeuven blijkt dat studenten die tijdens de examens een gemiddelde van 7 uren sliepen per nacht, gemiddeld 1.7 punten meer behaalden voor elk examen. Slaap is niet enkel belangrijk om tot rust te komen, we blijven ook bijleren tijdens onze slaap.
Je kan bijvoorbeeld de 50/10 methode gebruiken. Hierbij leer je 50 minuten lang ijverig zonder enge vorm van afleiding. Daarna neem je een korte pauze van 10 minuten. Deze manier dwingt je als het ware om veel productiever te zijn in een korte tijd.
Hogere score op toetsen
Als dat nog niet genoeg motivatie om je leerlingen in beweging te krijgen! Uit het onderzoek blijkt zelfs dat sporten kort voor een proefwerk of examen leerlingen helpt om een beter resultaat te halen.
Leer maximaal 25 minuten en neem daarna 5 minuten pauze.
Wel is het zo dat we vaak maar maximaal 25 minuten geconcentreerd ergens aan kunnen werken. Je hersenen hebben namelijk tijd nodig om alles te kunnen verwerken en kunnen maar beperkte hoeveelheid nieuwe informatie aan (zie cognitive load theory).
3700 uur voor het vmbo; 4700 uur voor de havo; 5700 uur voor het vwo.
Voordeel 2: Zonder huiswerk zijn je leerlingen gemotiveerder
In plaats van thuis aan de slag te gaan, laat ze leerlingen in de les actief werken aan de stof. Ze geeft leerlingen de kans tijdens de les te oefenen met lesstof waar ze zelf mee aan de slag willen, waarbij ze ze gericht kan helpen.