Andere voordelen: de dagkaartjes zijn volledig anoniem en meestal gedurende een hele dag geldig. Let goed op: Een aantal dagkaarten zijn pas na 09.00 uur te gebruiken. Daarna kun je je dagkaart gewoon weggooien. Zorg echter wel dat je netjes de dagkaart recycled.
Ja, dat kan. Kaartjes zijn geldig tot 4.00 uur in de volgende nacht. Overigens check je met een Jongeren Dagkaart niet in of uit. De code op het kaartje is alleen om eventuele poortjes te kunnen openen.
Een Dagretour is geldig voor een heen- en terugreis op het gekochte traject op één dag.
De Dagkaart is ma t/m vr geldig na 9.00 uur. In het weekend is deze de hele dag geldig.
De jongeren dagkaart zal doordeweeks niet geldig zijn tijdens de spits (6:30 – 9:00 uur en 16:00 – 18:30 uur). En let op: de NS Jongeren Dagkaart is alleen geldig bij NS. En dus niet bij Arriva, Keolis, Qbuzz, Breng en Connexxion.
Een NS Dagkaart kost voor de 2e klas 54,80 euro. Met een dagretour reis je op een specifiek, vooraf vastgelegd traject 1x heen en 1x zelfde route terug.
Een dagje op en neer met de bus? Reis dan voordelig met het Dalurendagkaartje (€7,18). Je reist dan doordeweeks na 09.00 uur en in het weekend, *feestdagen en de maanden juli en augustus de hele dag onbeperkt met de bus. Je koopt je kaartje bij de buschauffeur met je bankpas, creditcard of wallet op je smartphone.
Dagkaarten zijn ideaal wanneer je niet beschikt over een OV-chipkaart en soms zijn ze zelfs voordeliger dan reizen met een OV-chipkaart. Andere voordelen: de dagkaartjes zijn volledig anoniem en meestal gedurende een hele dag geldig. Let goed op: Een aantal dagkaarten zijn pas na 09.00 uur te gebruiken.
Met het Dalurendagkaartje reis je voor slechts 7,18 euro in de daluren onbeperkt (inclusief overstappen) op alle bussen in Brabant.
Met een NS Dagkaart mag je kris, kras door Nederland. Je hoeft niet aan te geven waar je heen gaat en je ook naar meerdere bestemmingen reizen. Bij een dagretour ligt dat anders. Je kunt tussen twee stations naar keuze heen en weer reizen.
De geldigheidsduur op het Nederlandse deel van het ticket is altijd 1 dag. Een ticket met treinbinding, bijvoorbeeld het Sparpreis Europa tarief, is geldig op de datum en de treinverbinding die u bij het kopen van uw ticket kiest. Dit geldt voor alle ICE, IC en EC treinen tijdens uw reis.
Daluren. De daluren, oftewel de tijden buiten de ochtend- en middagspits, zijn op werkdagen van 0.00 - 6.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 0.00 uur. Op zaterdag, zondag en op feestdagen de hele dag. NS heeft verschillende reisproducten die extra korting bieden tijdens de daluren.
De prijs van een dagretour is gelijk aan twee enkele reizen. Wel betaalt u bij het aanschaffen van twee enkele reizen op een eenmalige chipkaart twee keer een toeslag van €1.
Goedkope treinkaartjes worden de laatste jaren veel aangeboden door AH, Kruidvat, HEMA, Actievandag, Vakantieveilingen en NS Spoordeelwinkel.
Het OV is OK
Voordelige actietarieven kunnen (veel) aantrekkelijker zijn geprijsd dan een dagkaart. Kijk daarom voordat je op reis gaat even op de website van de vervoerder(s) waarmee je wilt gaan reizen!
Onbeperkt reizen in de bussen van Connexxion, Breng, Arriva en Syntus. Uitgezonderd buurtbussen en lijn 58 Nijmegen – Kleve; in Almere alleen op de lijnen 159 en 160; in Lelystad alleen op de lijnen 140, 145 en 148.
Nee, dat kan niet. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard voor één persoon in- of uitchecken. Net als bij de OV-chipkaart. Heb je meer kaartjes nodig, dan kun je die bij de chauffeur kopen of meerdere betaalpassen, creditcards of OV-chipkaarten gebruiken.
Met een NS Dagkaart mag je één dag onbeperkt treinen door heel Nederland (Thalys uitgezonderd). Bij Blokker, Hema, Kruidvat of AH kun je regelmatig goedkope treinkaartjes kopen voor een bedrag tussen de 12 en 18 euro.
Ritprijzen afhankelijk van vervoerder en vervoersgebied
Omdat de kosten voor losse kaartjes zoveel hoger liggen dan voor een OV-chipkaart, kan het soms voordeliger zijn – als je veel gebruik maakt van de bus op één dag – om een dagkaart (of zelfs driedagenkaart) te kopen.
Makkelijker en goedkoper is het om jouw reis te betalen met een OV-chipkaart. Dit is een pas waarop je saldo, een zogeheten reistegoed, kunt laden. Met de OV-chipkaart betaal je per gereisde kilometer. Je kunt handmatig saldo op OV-chipkaart zetten bij de NS-kaartautomaat of bij een oplaadautomaat in diverse winkels.
De Europese Unie pakt uit: als je 18 bent, kom je in aanmerking voor een gratis Interrailkaart waarmee je door Europa kunt reizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan vast.
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.