Qmusic bereikt ruim 2,8 miljoen luisteraars per week (doelgroep 10+) en die luisteren gemiddeld ruim 3 uur per dag.
Elke week bereikt KINK 191.00 liefhebbers van alternatieve rockmuziek. (Bron: GfK/NLO, jan-feb 2022).
Qmusic is opnieuw het best beluisterde radiostation in Nederland. De zender pakte in de periode mei - juni 13,1 procent marktaandeel in de brede doelgroep van tien jaar en ouder. In dezelfde periode vorig jaar was NPO Radio 2 nog de grootste zender, met 12,1 procent marktaandeel.
Wekelijks luisteren 2,6 miljoen mensen naar Radio 538. Ruim 55% hiervan is 20-49 jaar, 47% is Vrouw, 53% man. Met een luistertijd van meer dan 10 uur in de week heeft Radio 538 in 10 jaar tijd niet zo'n lange luistertijd gerealiseerd.
NPO Radio 2 heeft bijna 2,7 miljoen wekelijkse luisteraars. Radio 538 doet het beter in de absolute luisteraantallen. Wekelijks stemmen bijna 2,5 miljoen luisteraars op het radiostation af. Het marktaandeel blijft steken op 8,1 procent.
Daarnaast wordt jaarlijks in oktober de Klassieke Top 400 uitgezonden, met de mooiste klassieke stukken gekozen door luisteraars. Er luisteren wekelijks gemiddeld 782.000 mensen naar NPO Radio 4. De doelgroep van de zender is hoger opgeleiden van 40 jaar en ouder.
NPO Radio 1 is de nieuws- en sportzender. De grootste van Nederland met zo'n 2,5 miljoen luisteraars per week.
Qmusic is voor het eerst met ruime cijfers marktleider. In de meetperiode over augustus en september scoorde de zender een marktaandeel van 11,9 procent en gaat daarmee NPO Radio 2 voorbij, meldt Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).
Weekbereik radio blijft hoog
Zo luisterde in 2021 wekelijks meer dan 81% van de Nederlanders (10 jaar en ouder) naar een radiostation. De 'doorsnee radioluisteraar' luisterde het afgelopen jaar gemiddeld naar 2 verschillende radiozenders.
De deelnemers aan het NLO vullen een radiolog in. In dit 'radiodagboekje' geven de respondenten over een periode van een week per kwartier aan of ze geluisterd hebben.
Radio is een massa-medium, en radiozenders hebben daarom per definitie een bredere doelgroep dan tijdschriften, bloggers of influencers. Toch is de Sky Radio doelgroep behoorlijk specifiek te noemen, ondanks haar grote bereik van meer dan 3 miljoen luisteraars per week.
Drie keer per jaar publiceert het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) de luistercijfers van de radio's in België. In elk van deze drie onderzoeksgolven worden ongeveer 8.000 mensen uitgenodigd om gedurende 7 dagen een luisterdagboek in te vullen.
NPO 3FM trekt gemiddeld 1 miljoen luisteraars per week. De doelgroep is 15 tot 35 jaar, maar NPO 3FM trekt vooral veel luisteraars van 35 tot 45 jaar. De luisteraars hebben een gemiddeld inkomen en zijn veelal hoger opgeleid.
Blokfluitjuf is ze niet geworden, maar ze speelt het nog altijd graag: zelf, én op de radio. Carine presenteert namens AVROTROS het NPO Radio 4 programma 'De Muziekfabriek'.
Wekelijks stemmen 940.000 verschillende luisteraars af op Veronica. Met een luistertijd van bijna 10 uur is de luistertijd in 9 jaar niet zo hoog geweest. De Bonanza van Stenders scoort Iedere werkdag tussen 14-16 uur het hoogste marktaandeel van de hele programmering.
De naam verwijst naar de golflengte waarop Veronica in de jaren 70 uitzond vanaf zee (538 meter op de middengolf, ca. 557 kHz).
De NPO moet bezuinigen op 3FM. 2020: Weer een nieuwe programmering, met Timur Perlin die terugkeert op de zender. 2021: Sharid Alles kondigt eind 2021 haar vertrek aan. Eerder is er een incident met haar en dj Timur Perlin.
Voor de vijfde week op rij is The Business van Tiësto de nummer 1 van Nederland. Het is meteen ook de laatste nummer 1-hit van dit jaar in de Nederlandse Top 40.
Radio 10 (voorheen Radio 10 Gold en Radio 10 FM) is één van de oudste commerciële radiostations van Nederland.
Op ons themakanaal Radio 10 Non-Stop luister je online 24/7 naar de grootste hits aller tijden. En dat zonder onderbrekingen. Zing ze allemaal mee!