Alle werkruimten moeten in geval van nood snel kunnen worden verlaten door meerdere (nood)uitgangen. Hiertoe moeten deze ruimten zijn voorzien van minimaal twee zover mogelijk uit elkaar gelegen uitgangen. De afstand die in een ruimte moet worden afgelegd om een uitgang te bereiken, mag niet meer bedragen dan 30 meter.
Eén vluchtroute
Bij een gebouw van twee verdiepingen en minder dan 8 meter hoogte is een beschermde vluchtroute voldoende. Hogere gebouwen met meer dan 150 personen moeten een tweede vluchtroute hebben of een veiligheidsvluchtroute.
De eisen die worden gesteld aan vluchtwegen gaan bij invoering van het bouwbesluit 2012 op de kop. In het huidige bouwbesluit is het in principe zo dat er altijd 2 vluchtroutes noodzakelijk zijn, tenzij de situatie zo is dat met 1 vluchtroute kan worden volstaan.
Als je niet anders kan, dan volstaat 1 vluchtroute. Je kan best altijd 2 vluchtroutes voorzien in tegenovergestelde richtingen. Daardoor heb je altijd een vluchtroute als één kant geblokkeerd zou zijn, of er een brand zou zijn.
In het Bouwbesluit zijn wel de regels vermeld waaraan nooddeuren moeten voldoen. Zo moeten zij in de vluchtrichting meedraaien en minimaal 0,6 meter breed en 2,2 meter hoog zijn. Ook moeten ze van binnenuit zonder een sleutel zijn te openen en mogen het geen schuifdeuren zijn.
Ten eerste is het in Nederland verplicht om nooduitgangen duidelijk aan te geven met goed zichtbare bordjes. Deze verplichting komt voort uit de Arbowet en het Bouwbesluit 2012.
Berekenen veilige zone
4 personen per vierkante meter vloeroppervlakte. 0,9 personen per meter breedte per traptrede, bij een trap die minimaal 1,1 meter breed is. 0,5 personen per traptrede bij een trap met een breedte van minder dan 1,1 meter.
Korte overstaptijd (<24 uur): wanneer de overstaptijd korter is dan 24 uur en je binnen dezelfde luchthaven blijft, hoef je vaak niet opnieuw in te checken en wordt je bagage doorgestuurd naar de eindbestemming. Lange overstap: wanneer de overstaptijd langer dan 24 uur is, kan het zijn dat je opnieuw moet inchecken.
Ik heb een aansluitende vlucht op luchthaven Singapore Changi. Hoeveel overstaptijd tussen vluchten heb ik nodig? We raden je aan om minimaal twee en een half uur te wachten tussen je inkomende en uitgaande vlucht, vooral als je een zelf-tranfer hebt op een internationale vlucht.
De vluchtroute door een gemeenschappelijke verkeersruimte moet een extra beschermde vluchtroute zijn (artikel 4.69, lid 1). Elke gemeenschappelijke vluchtroute in een woongebouw moet een extra beschermde vlucht- route zijn. Een uitzondering geldt als er twee vluchtroutes zijn.
Afhankelijk van de omvang en complexiteit van een gebouw, kan dit een 'gewone vluchtroute' zijn, een 'beschermde vluchtroute', een 'extra beschermde vluchtroute' of zelfs een 'veiligheidsvluchtroute'.
Het Bouwbesluit is een AMvB (Algemene maatregel van Bestuur) waarin op grond van de Woningwet bouwtechnische voorschriften omtrent het bouwen zijn opgenomen. De vier categorieën: veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid / duurzaam bouwen lijkt in het huidige Bouwbesluit 2012 een beetje vermengd te zijn.
Een vluchtroute kan ook niet via een raam lopen. Er zijn verschillende vluchtroutes: Beschermde vluchtroute (nieuwbouw): buiten een subbrandcompartiment gelegen gedeelte van een vluchtroute die alleen voert door een verkeersruimte.
Allereerst wordt er bepaald welke ruimten er in moeten liggen en welke erbuiten. Vervolgens wordt gekeken hoe groot het in oppervlakte mag zijn. En als laatste wordt de eis qua omhulling bepaald, in een weerstand tegen branddoorslag of -overslag naar een andere ruimte buiten het brandcompartiment.
2 uur is een redelijke overstaptijd. Je zult hoogstwaarschijnlijk binnen Terminal 2E blijven, die is voor internationale vluchten buiten het Schengen-gebied. Je hoeft waarschijnlijk niet door de paspoortcontrole, hoogstens een security checkpoint.
Als uw vlucht meer dan vijf uur vertraagd is en u uw aansluitende vlucht mist, kunt u ofwel de vlucht annuleren en de volledige ticketprijs terugbetaald krijgen ofwel vervangend vervoer aanvragen. In geval van annulering moet de luchtvaartmaatschappij u gratis terugvliegen naar de luchthaven van vertrek.
Hoeveel tijd je minstens voor de overstap moet rekenen staat niet vast, maar het is verstandig hier ten minste 45 minuten voor uit te tellen. Een overstap van minder dan 45 minuten zal in ieder geval te krap zijn!
Berekening van de uitgangscapaciteit
Meet de breedtes van alle uitgangsdeuren (in meters) en tel ze bij elkaar op: • Deel door 0,750 m (minimale breedte van een enkele deur): • Vermenigvuldig met 40 (maximaal aantal personen dat per minuut naar buiten gaat): en; • Vermenigvuldig met 2,5 (minuten om te evacueren).
Bij het bepalen van het aantal nooduitgangen zijn de volgende aspecten van belang: Er moeten minimaal 2 (nood)uitgangen aanwezig zijn; De loopafstand in de tent tot een (nood)uitgang is maximaal 30 meter.
Noodverlichting is verplicht in een onder het meetniveau gelegen functieruimte (bijv. kantoor) van een overige gebruiksfunctie voor het personenvervoer (gang gebruikt voor vluchtroute) en voor het stallen van motorvoertuigen (parkeergarage).
Alle werkruimten moeten in geval van nood snel kunnen worden verlaten door meerdere (nood)uitgangen. Hiertoe moeten deze ruimten zijn voorzien van minimaal twee zover mogelijk uit elkaar gelegen uitgangen. De afstand die in een ruimte moet worden afgelegd om een uitgang te bereiken, mag niet meer bedragen dan 30 meter.
Bouwbesluit 2012 en de Arbowet stellen noodverlichting verplicht in gebouwen waar gewerkt wordt. Tevens is noodverlichting verplicht in gebouwen waar meer dan 75 mensen tegelijkertijd aanwezig kunnen zijn. Dat kan een feestzaal zijn, een kantoor, maar ook een appartementencomplex.