Nederland heeft 4 MMT's: in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Deze 4 teams hebben allemaal een helikopter en een MMT-auto. Ze werken intensief samen in het Landelijke Netwerk Acute Zorg.
Sinds december 2010 vliegen de vier Nederlandse traumahelikopters 24/7.
Gemiddeld zes keer per dag en 2000 keer per jaar.
In totaal beschikt ANWB Medical Air Assistance (MAA) over vijf traumahelikopters en twee ambulancehelikopters. Hiermee verzorgt het jaarlijks zo'n 9.000 vluchten.
De traumahelikopter wordt bemand door 3 personen. Dit zijn een MMT arts, een verpleegkundige en een piloot.
Wat verdient een helikopterpiloot? In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids.
het beroep piloot traumahelicopter valt onder de beroepsfamilie Piloten, vlieginstructeurs. Het salaris Piloten, vlieginstructeurs ligt gemiddeld op € 10500 bruto per maand.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
Er zijn 4 locaties waar de traumahelikopters paraat staan. Dit zijn Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Vanuit deze plaatsen is een goede dekking over Nederland. Daarnaast wordt er ook samengewerkt met omliggende landen.
De spreiding is met een cv-waarde van 0,23 voldoende om van een representatief gemiddelde van € 23.031 te spreken.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Voor de PPL(H) opleiding bestaan de kosten uit helikoptergebruik, brandstof, instructeur, landingsgelden, theorie(examens) en verzekeringen. Houdt u rekening met een bedrag van in totaal ongeveer € 30.000,-.
In Nederland zijn 4 Lifeliners inzetbaar, vanuit de standplaatsen Vliegbasis Volkel (Lifeliner 3), Amsterdam (Lifeliner 1), Rotterdam (Lifeliner 2) en Groningen (Lifeliner 4). Deze helikopters worden ingezet in vooraf vastgestelde inzetgebieden.
Nederland. In Nederland zijn er 9 politiehelikopters: 6 Airbus EC-135 en 3 AgustaWestlands AW139. De thuisbasis van de politiehelikopters is Schiphol, waar de afdeling Luchtvaart van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie is gehuisvest. Ook staan ze gestationeerd op Vliegbasis Volkel (militair).
De helikopter van het Groningse MMT is een Airbus Helicopters H135 met 2 motoren met een maximumgewicht van 2.980 kilo. Dit is het gewicht van de helikopter zelf, het gewicht van de inrichting, de bemanning en de brandstof. Het interieur is 4 m2 groot. Er is ruimte voor 4 zittende personen en 1 liggende patiënt.
In de meeste gevallen wordt de patiënt per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Indien nodig rijdt de arts van het MMT met de ambulance mee naar het ziekenhuis. Alleen als er belangrijke tijdwinst voor de gezondheid van de patiënt te behalen valt, wordt de patiënt per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd.
1. Hierom vliegen er regelmatig politiehelikopters boven ons huis. Bijvoorbeeld bij een vermist of verdacht persoon. Vanuit de lucht en in het donker kan met de warmtebeeldcamera aan de helikopter vast naar een of meerdere personen gezocht worden.
Hierbij valt te denken aan een reanimatie, een zeer ernstig ongeval of vanwege tilassistentie. Om de noodzakelijke handelingen zo snel en kundig mogelijk uit te kunnen voeren worden er soms twee ambulances gestuurd. Twee verpleegkundigen en twee chauffeurs voeren dan gezamenlijk de nodige handelingen uit.
De Lifeliner 3 is operationeel vanaf de vliegbasis te Volkel. De standplaats is dan ook in Volkel. De dekkende regio's zijn Oost-Brabant, Gelderland, Noord-Limburg en Zuidoost-Utrecht waarin de helikopter actief is.
Onvoorziene uitgaven, zoals die voor een traumahelicopter, worden dan vergoed. Ook de niet-gebruikte skilessen, skipas en schade aan of diefstal van uw wintersportuitrusting is verzekerd.
Per persoon kan een gipsvlucht 5.000-10.000 euro kosten. Het is onmogelijk om deze kosten te betalen voor deze mensen.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Om professioneel Helikopterpiloot te worden, moet je na het behalen van een Private Pilot License (PPL) een Commercial Pilot License (CPL) behalen. Tijdens de PPL-opleiding maak je zo'n 45 vlieguren, tijdens de CPL-opleiding zo'n 100. Dit kan in Nederland, maar ook in het buitenland.
Zes jaar algemene chirurgie, gevolgd door een twee jarige specialisatie in de Traumachirurgie. Tijdens de inwerkperiode van drie maanden voor het MMT intuberen zij dagelijks veel patiënten op de OK, leren zij omgaan met diverse middelen en leren zij de complicaties van hun handelen beheersen.