Een standaard binnenvaartschip van 110 meter kan maximaal zo'n 3500 ton vervoeren. Dit staat gelijk aan 120 vrachtwagens. Het grootste binnenschip vervoert zo'n 10.000 ton en zelfs het kleinste binnenvaartschip kan al zo'n 350 ton vervoeren.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk. De schroef weegt 92 ton met een diameter van ruim 9 meter.
De (inhouds)maat voor de totale grootte van een schip, bepaald overeenkomstig het Internationaal Verdrag betreffende de meting van schepen uit 1969. Het brutotonnage wordt berekend met een formule waarin is opgenomen het scheepsvolume onder het bovendek en de ingesloten ruimten boven het bovendek.
De minimale waterdiepte bedraagt 2,20 meter en de maximale doorvaarthoogte is 3,50 meter. Een spits kan maximaal zo'n 300 tot 400 ton vervoeren en heeft een maximale diepgang van gemiddeld 2,50 meter. Eigen gewicht bedraagt rond de 80 ton. Veel spitsen zijn 38,50 meter lang en 5,05 meter breed.
Capaciteit. De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent aantal standaard containers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren. Anno 2019 kunnen de grootste containerschepen zo'n 22.000 TEU vervoeren.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Typen containers
Nuttige inhoud van zo'n 20-voets container is 18 tot 24 ton en goed voor zo'n 30 m3. 40-voets (12.20 m) general purpose container voor volumineuze lading tot 12 m lengte. Capaciteit ongeveer 24 tot 27,5 ton, volume tot 70 m3.
Het wordt uitgedrukt in metrische ton (= 1000 kg), of soms longton (= 1016,0469088 kg). Ledig schip (light ship tonnage) is het gewicht van het schip, zonder lading, brandstof, passagiers en dergelijke. Draagvermogen (deadweight tonnage, DWT) is het maximale deplacement verminderd met ledig schip.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
De diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt, vaak het vlak of de kiel. De diepgang is een belangrijke factor bij de ruimte onder de kiel en daarmee bij de veilige vaart.
GT is het volume van alle gesloten ruimten van het schip. Er is geen verwijzing meer naar het meet- of hoofddek. De bruto tonnenmaat (Gross Ton) wordt uitgedrukt in Moorsomton (1 Moorsomton = 100 cuft = 2,83 cbm).
De Tonnenmaat of Tonnage (GT) is en uitdrukking om de maat van het schip uit te drukken. In tegenstelling wat steeds word gedacht, word de uitdrukking niet op gewicht gebaseerd, maar door volume.
Draagvermogen van een schip uitgedrukt in ton (1000 kg).
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.
De 362 meter lange Harmony of the Seas heeft zes grote dieselmotoren. Op vol vermogen verbranden de motoren per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie van de meest vervuilende soort.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Dat fenomeen wordt floating storage genoemd. Omdat er zoveel vraag is naar opslag, schieten de prijzen van olietankers de lucht in. Volgens Lloyd's List, een vakmedium voor de scheepvaart, wordt voor een very large crude carrier (VLCC), inmiddels bijna 260.000 dollar (240.000 euro) per dag betaald.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
De boomstamkano van Pesse is het oudste vaartuig ter wereld. Er zijn wel eens twijfels geweest of de boot van Pesse wel een vaartuig kon zijn. Daarom is er een experiment met een replica uitgevoerd en daaruit bleek dat er prima mee gevaren kon worden en de kano stabiel in het water lag.
Offshore constructieschepen. Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
gewicht: 900⁄1000 kg (voltuig) Zeiloppervlak: 12,15 m²
gewicht circa 7000 kilo. motor binnenboord.
Wat kost het om een zeecontainer te kopen? De prijs van een nieuwe zeecontainer is gemiddeld €3500. Na een jaar heb je ca. €800,- afgeschreven en zakt de waarde naar ongeveer €2.700.
Capaciteit van een zeecontainer
De capaciteit van zeecontainers wordt uitgedrukt in m3 (de inhoud). Een “standaard” zeecontainer heeft een capaciteit van 67,3 m3 (40ft container) of 33,1 m3 (20ft container). De capaciteit kunt u ook van de zeecontainer aflezen, het staat erop als CU.