Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Zo creëer je betrokken medewerkers:
Belemmer de zelfstandigheid van medewerkers niet; maar geef ze volop de ruimte. Ga het echte gesprek aan. Laat ze hun kwetsbaarheid durven tonen. Moedig creativiteit en zelfstandigheid aan.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Vertrouwen: Men voelt zich veilig en durft zich kwetsbaar op te stellen. Conflicten: Men gaat openlijk de strijd aan over ideeën. Betrokkenheid: Men steunt besluiten en actieplannen. Verantwoordelijkheid : Men spreekt elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten.
Houd rekening met de kleur van je collega's
Onthoud: there's no I in team. Als je samenwerkt, werk je met anderen. Die anderen zullen (helaas) niet altijd meebewegen in de manier van werken die jij het prettigst vindt. Als je samen iets wil bereiken, moet je dus ook weten hoe je collega's het liefst dingen aanpakken.
In de managementliteratuur is de term maar al te gangbaar. Vaak wordt ermee geïmpliceerd dat werknemers dingen doen die dichtbij ze staan, waar ze goed in zijn of zich goed bij voelen, waar hun energie van gaat stromen.
Door te werken vanuit je talent ga je je vooral focussen op dingen waar je van nature goed in bent. Als je een taak uitvoert volgens je talent kost het je veel minder inspanning dan een andere taak. Een talent overstijgt dus het niveau van gewone vaardigheden en is net daardoor een sleutel naar succes.
Bruce Tuckman onderscheidde in eerste instantie 4 ontwikkelingsfasen: Forming, Storming, Norming en Performing. Later voegde hij hier nog een fase aan toe: Adjourning of Afscheid. Ze helpen je om te begrijpen waarom het binnen het team loopt zoals het loopt en zijn een handige kapstok voor een goed teamgesprek.
Met een stabiel team bedoelen we hier met nadruk niet een homogeen team, waarvan de mensen worden ingezet op verschillende opdrachten. Een dergelijke situatie noemen wij eerder een vakgroep of afdeling. Hierbij wordt iedereen ingezet op (meerdere) verschillende projecten die binnen verschillende afdelingen lopen.
Uiteraard zijn voor de meeste taken veel meer mensen nodig dan een duo. Voor middelgrote teams is 5 tot 9 teamleden het optimale aantal om onderlinge binding te ontwikkelen. Voor grotere groepen blijkt 11 tot 18 teamleden het maximum. Voor zeer grote teams zijn 150 en 1500 de magische aantallen.
Teams is een dienst van Microsoft om mensen te helpen met online samenwerken. Via het programma kunnen gebruikers chatten, videobellen, bestanden delen of samenwerken aan een document. Met deze mogelijkheden richt Microsoft zich op (medewerkers van) bedrijven, maar voor privégebruik zijn er ook mogelijkheden.
Teamontwikkeling is veranderen op basis van inzicht van drijfveren, kwaliteiten, voorkeuren, capaciteiten en competenties van een groep mensen die samenwerken. Teamontwikkeling kan een helder beeld geven van uw drijfveren en hoe deze zich verhouden ten opzichte van uw collega's.
De 4 meest voorkomende problemen waarop het bij samenwerking in een team fout kan lopen. Weet ieder groepslid wat het gezamenlijke doel is van het team? Wat willen jullie met elkaar bereiken? Hebben jullie hier met elkaar hetzelfde beeld bij?
Het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen is cruciaal binnen een team. Dit betekent dat je de verantwoordelijkheid neemt voor je eigen taken en dat je niet wijst naar anderen wanneer het fout gaat. Hierbij is het ook belangrijk om af en toe het teambelang boven het eigenbelang te stellen.
Zorg ook dat de doelen realistisch zijn. Als iedereen hetzelfde over het doel denkt, wordt het gedragen door het hele team. Zo heb je meer kans dat jullie het doel samen behalen! Duidelijke communicatie is een van de belangrijkste sleutels tot een goede samenwerking.