Dit ongeacht het wielformaat en ongeacht de invloed van het gewicht van de berijd(st)er van de fiets en hoogte van de bandenspanning. Maar MTB-fietsen hebben vaak voorbladen van 22, 24 en 26 tanden, terwijl tijdritfietsen voorbladen kennen van 54 en 56 tanden.
Het kettingblad bij gewone fietsen heeft in de meeste gevallen 46 tanden.
Een enkel voorblad is lichter
De crank wordt standaard geleverd met 32 tandjes, tegenover de 36 tandjes van het grootste blad bij een dubbel.
Berekening verzet:
Een verzet reken je uit door het aantal tanden van het voortandwiel (32T) te delen door het aantal tanden van het grootste achtertandwiel (34T) en dit dan te vermenigvuldigen door de omtrek van het wiel (1,802M). 32 : 34 = 0,94 x 1,802 =1,696 meter per trapper omwenteling.
– Een compact crankstel heeft 50 en 34 tanden. – Een triple crankstel heeft meestel bladen met 52, 39 en 30 tanden. De cassette bij het achterwiel (lees meer over de onderdelen van de racefiets) heeft vaak 10 kransjes en daarbij zijn ook legio variaties mogelijk.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Bij een triple is het binnenste blad al geschikt om de meest steile stukken mee te beklimmen, bij een compact kun je hier nog in kiezen. Het binnenblad heeft daar vaak standaard 39 tanden. Voor het beklimmen van de Mont Ventoux zou je er voor kunnen kiezen om het binnenblad te vervangen met voor een blad met 34 tanden.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Een normale cadans (90-100 rpm) is iets meer dan 15 omwentelingen per 10 seconden. Een hoge cadans zoals bij deze cadanstraining ligt op ongeveer 18 omwenteling per 10 seconden.
Wat is de optimale trapfrequentie? Onderzoek naar de ideale cadans toont aan dat op vlak terrein een trapfrequentie tussen 90 en 105 omwentelingen het meest gunstig is. Voor klimmen ligt de meest gunstige cadans tussen 60 en 75 omwentelingen per minuut.
Bedenk voor je begint welke versnellingen je veel gebruikt. Rijd je normaal gesproken alleen op het middenblad, dan zal je waarschijnlijk een 32t voorblad willen aanschaffen. Trap je graag wat zwaarder, kies dan voor 34t of 36t.
Wij raden je aan om te kiezen voor een 50/34 crankstel met een 11/34 cassette om naar een zo licht mogelijk verzet te schakelen. Op deze manier geef je jezelf wat ruimte om lichter te schakelen en sta je halverwege de beklimming niet met je racefiets in de hand.
Met de aanname dat je voldoende hebt getraind voor ritten in het hooggebergte, zou een semi-compact (52/36) moeten volstaan. Je kunt dat crankstel combineren met verschillende cassettes, bijvoorbeeld een 11/32 of een 11/34.
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.
Single: Eén blad voor. Je vindt ze voornamelijk op de MTB of Crossfiets. Dubbel: Het klassieke crankstel waar je kunt kiezen uit de grote plaat of het lekkere pielverzetje (53 of 52 en binnenblad van 39 tanden) Compact: De middenweg van de triple en Dubbel, hier heb je 50/34 kettingbladen op zitten.
Door deze winter de MTB te pakken leer je nóg mooiere routes kennen. Een mountainbike is al snel een paar kilo zwaarder dan je racefiets. Tel daarbij de extra weerstand door dikke banden op en je snapt: fietsen met een MTB is pittig. En daarom ideaal om extra kracht op te doen.
Om dit wat te kaderen volgend voorbeeld: als een gemiddelde wielertoerist over een rit een gemiddelde heeft van 180 watt, heeft hij een mooie inspanning geleverd. Bij de toprenners in Gent-Wevelgem heb ik gemiddelde waarden gezien die tot 320 à 340 watt gaan.
Wanneer je gaat klimmen of lange ritten rijdt dan is een hoge cadans absoluut het beste. Dan spreek je niet alleen je spieren, maar ook je cardiovasculaire systeem aan. Door deze balans kun je langer doorfietsen zonder vermoeid te raken. Een goede cadans ligt dus ergens rond de 100 omwentelingen per minuut.
Gemiddelde wielrenner: 22-25 kilometer per uur. Tour-renner: 35-38 kilometer per uur.
De fiets is duidelijk sneller door de lagere rolweerstand door het type band en de iets hogere bandenspanning, het hogere rendement van de aandrijving en de iets lagere luchtweerstand door de diepere zit. De fiets is vergelijkbaar met sportieve tourfietsen met derailleurversnellingen.
De gemiddelde snelheid op een racefiets is 24 kilometer per uur. Met wind tegen ligt de gemiddelde snelheid rond de 21 kilometer per uur, en met wind tegen rond de 26 kilometer per uur. Op een racefiets ga je dus een stuk sneller dan op een stadsfiets.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.
Shimano Dura Ace groep
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk.