Indien we kijken naar de technische ontwikkelingen rond derailleurwieltjes dan zien we uitvoeringen met 10, 11, 12, 13, 14 tanden en meer, hoe meer tanden hoe groter het derailleurwieltje.
Set derailleurwieltjes dat bestaat uit twee wieltjes met 10 tanden, Geschikt voor 7 speed deraileurs, o.a. de volgende modellen: TY05, TY15, TY20, TY22, TY30, CT92, MJ05.
Vervangen bij een goedkope derailleur heeft meestal geen zin, omdat de rest van het mechaniek niet veel langer meegaat dan de wieltjes. Waarschijnlijk geldt dat voor jouw derailleur, afhankelijk van je beroerdschakelentolerantie. Bij mij gaan de wieltjes 15.000 à 20.000 km mee, en ik vervang preventief.
Een elektrische fiets met een derailleur gaat gemiddeld 6.000 tot 8.000 kilometer mee. Een derailleur aandrijving is te vergelijken met een wielrenfiets als het gaat om de aandrijving. Dit soort aandrijving is erg gevoelig, ligt open en bloot en gaat vaak snel kapot.
De kooi is het gedeelte van de derailleur waar de derailleurwieltjes aan vast zitten. De afstand tussen de derailleurwieltjes bepaalt de lengte van de kooi. Derailleurs zijn uitgevoerd in drie kooilengtes: Lang, middel en kort.
Waarom CeramicSpeed? Een upgrade naar CeramicSpeed derailleurwieltjes, een balhoofd, bottom bracket, lagers en een ketting, geeft de fanatieke wielrenner precies waar hij naar op zoek is. CeramicSpeed lagers verminderen wrijving, verbeteren vermogensoverdracht en hebben een langere levensduur.
De grotere wielen op het achter schakel systeem zorgen ervoor dat de beste ketting een ruimere bocht maakt. Dat loopt lichter. Daarnaast hebben de fabrikanten ook de wieltjes een keramische lagering gegeven. Samen zorgt dit voor behoorlijk wat Watts besparing.
Een nieuwe derailleur hoeft niet duur te zijn en begint bij 15 euro. Voor dit geld heb je een standaard basic derailleur. Wanneer je kiest voor een A-merk van hoge kwaliteit kun je er wel 200 euro voor betalen.
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.
Met de DPP Chain Lube voorkomt u dat uw fietsketting en derailleur gaan uitdrogen en roesten. Het is ook belangrijk om de derailleurscharnierpunten en derailleurwieltjes te smeren. Deze kettingolie houdt vuil en andere resten buiten, zorgt dat het niet gaat roesten en bevat teflon voor extra nasmering.
Ketting (en tandwielen)
Het aantal gefietste kilometers is een leidraad voor de slijtage van de ketting; 4.000 kilometer is vaak wel merkbaar.
Ongeveer 10K. Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal.
Fietsen hebben een voortandwiel (dat aan de trapas vast zit) een een achtertandwiel aan de achteras. Het aantal tanden van die tandwielen bepalen de versnelling. Voortandwielen hebben gemiddeld 42 tot 54 tanden; achtertandwielen 12 tot 34 tanden.
Op de leeftijd van 17 à 18 jaar verschijnt een derde molaar op het toneel, namelijk de 'verstandskies' of 'wijsheidstand'. Met de wijsheidstanden meegerekend bestaat het volledig volwassen gebit dus uit 32 tanden.
Achter heb je 15 tandjes geteld op het tandwiel. - Hoe groter je voorblad, des te zwaarder je fietst. - Hoe kleiner je achter tandwiel, des te zwaarder je fietst. Hoe lager het ratio / verzet getal (in dit voorbeeld dus de 2,93) hoe makkelijker je kunt wegfietsen en kunt versnellen.
Wat verdient een Fietsenmaker als zelfstandige? Het uurloon van een Fietsenmaker is ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Fietsen met een derailleur hebben geen (gesloten) kettingkast en bij het schakelen verplaatst de ketting zich van het ene tandwiel naar het andere. Dit gaat trapsgewijs, in kleinere stappen dan bij een naafversnelling. Hierdoor kunt u uw versnelling bijvoorbeeld net dat tikje lichter zetten om de dijk op te komen.
Een fiets trapt door als er sprake is van een kapotte naaf. Ook dit is een verschijnsel dat een oorzaak vormt voor het doortrappen van de fiets. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij kracht zetten op de pedalen, zoals in de situatie, waarbij uit stilstand kracht wordt gezet op de trappers om snel vooruit te komen.
Hoe vaak dat onderhoud moet gebeuren is afhankelijk van het gebruik maar minstens toch zeker 1 maal per jaar. Als voorbeeld de ketting van een derailleur fiets: deze gaat 3000 tot 5000 km mee (ketting van MTB is vaak bij gebruik in terrein al na ca. 1000 km versleten.
De speling moet circa 1 centimeter zijn. Als dit meer dan 1 cm is gaat u over op het spannen van de fietsketting.
Schakel je derailleur eerst naar het zwaarste verzet, dus het kleinste achtertandwiel. 2. Om de kabelspanning af te stellen moet je de stelschroef vinden. Deze stelschroef vind je daar waar de kabel aankomt op de derailleur.
Dit wil zeggen een cassette die oploopt van 11 tanden op het buitenste kettingwiel, naar 23 tanden op het binnenste kettingwiel.
In de praktijk heeft een fiets met een derailleursysteem daarom slechts twaalf bruikbare versnellingen. De ketting en de kettingwielen van een fiets met derailleurversnelling verslijten meestal sneller dan die van een fiets met naafversnellingen (zeker bij fietsen met zeven of acht kettingwielen en een kettingblad).