Hoeveel stroom verbruikt een elektrische auto per jaar?

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto ligt tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1500 kWh per jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op evkenniscentrum.nl

Hoeveel kWh verbruikt een elektrische auto gemiddeld per jaar?

De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. We geven je een beeld van hoeveel stroom dat is. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt. Dan verbruik je met een auto die 17 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.700 kWh per jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vattenfall.nl

Hoeveel zonnepanelen heb je nodig voor een elektrische auto?

Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rabobank.nl

Hoeveel kost een elektrische auto aan stroom per jaar?

Gemiddelde prijs

Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Hoeveel kWh auto opladen thuis?

Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op movemove.com

Elektrisch rijden: hoeveel kost het eigenlijk? En wat is het verschil in kosten met benzine? | ANWB

17 gerelateerde vragen gevonden

Is elektrisch rijden goedkoper dan op benzine?

Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof

Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op milieucentraal.nl

Is elektrisch rijden nog wel voordelig?

Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Kun je een elektrische auto opladen aan een gewoon stopcontact?

Auto laden via stopcontact gebeurt veel

De elektrische of hybride auto thuis via het reguliere stopcontact opladen is zeer gebruikelijk. De snelheid van laden is zeker voor auto's met een kleinere accu en dito range vaak voldoende: een avond/nachtje aan het 230V stopcontact met de mobiele lader, volstaat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op laadkabeldiscounter.nl

Wat kost een elektrische tankbeurt?

Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op laadpaaltoday.nl

Kan je een elektrische auto thuis opladen met zonnepanelen?

Zodra de zon niet meer schijnt en de zonnepanelen dus minder energie opwekken, kan de accu van de elektrische auto de stroom aan het huis leveren. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de opgewekte zonne-energie. Het advies is wanneer de zon stevig schijnt dat je de accu volledig oplaadt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op homewizard.com

Hoeveel zonnepanelen nodig voor warmtepomp en elektrische auto?

Voor een hybride warmtepomp heb je doorgaans voldoende aan 5 tot 7 (extra) zonnepanelen. Bij de all-electric warmtepomp doe je er verstandig aan zeker 7 tot 9 (extra) zonnepanelen te installeren. Daarmee ben je in principe verzekerd van een volledige compensatie voor de hogere vraag naar elektriciteit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op soly.nl

Is elektrisch rijden goedkoper 2023?

Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zelfenergieproduceren.nl

Wat kost een kWh aan de laadpaal?

Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op athlon.com

Hoe lang doe je met 1 kWh?

Eén kWh is 1.000 Watt, een uur lang.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op essent.nl

Heb ik 3 fase nodig voor elektrische auto?

Voor vrijwel alle elektrische auto's geldt dat je óf met 1-fase kunt laden óf met 3-fasen. Als je thuis een 2-fasen aansluiting hebt kun je in de praktijk dus toch maar met 1-fase laden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op auto.nl

Waarom laadpaal ipv stopcontact?

Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit wordt ook wel 'sluipverbruik' genoemd. Daarnaast kan een oplader oververhit raken. Er is dus altijd een klein risico dat je beter kunt vermijden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Hoeveel stroom kost oplader in stopcontact?

Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer tussen de 1 en 2 watt. Op jaarbasis kan dit oplopen tot 17,52 kilowattuur. Volgens overstappen.nl kost een kilowattuur in september 2022 0,89 cent.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hartvannederland.nl

Wat is het nadeel van een elektrische auto?

Elektrisch laden kost tijd

Een benzinetank is binnen een paar minuten gevuld, een elektrische auto heeft veel meer tijd nodig om op te laden. Thuis aan het stopcontact mag je rekenen tot wel 8 uur. Bij een oplaadpunt 1 à 2 uur en bij een snellaadpaal 30 minuten. Supersnel volgooien en wegrijden gaat dus niet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op inshared.nl

Is elektrisch rijden goedkoper 2024?

De elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto, maar heeft lagere gebruikskosten. Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Waarom heeft de elektrische auto geen toekomst?

Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autotrack.nl

Wat is de beste elektrische auto 2023?

De nummer 1 is de Dacia Spring Electric.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Wat kost een elektrische auto in 2025?

Concreet moet je nu minstens 45 à 50.000 euro neertellen voor een elektrische personenwagen met voldoende rijbereik. Dat is een flinke smak geld voor de gemiddelde consument, waardoor vele mensen misschien niet meer in staat zullen zijn een nieuwe eigen auto te kopen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gocar.be

Hoeveel wegenbelasting elektrische auto na 2025?

De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op volkswagen.nl

Populaire vragen