Soms zakken mensen vanwege extreme zenuwen één keer of vaker voor het rijexamen. Gelukkig bestaat er dan een goed alternatief: het faalangstexamen. De rijschool kan dit examen voor je aanvragen. Zakken voor een examen is nooit leuk.
Veel kandidaten zakken omdat ze te laat of verkeerd reageren op verkeerssituaties, zoals het niet juist verlenen van voorrang, het inschatten van snelheden, of het verkeerd volgen van verkeersborden.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen auto, doe je daarna een 'nader onderzoek rijvaardigheid'. Dat is een rijexamen waarbij de examinator meer tijd voor jou heeft. Je krijgt meer persoonlijke begeleiding en zowel jij als de examinator kunnen tijdens de rit om een time-out vragen.
Er is geen vaste limiet op het aantal mensen dat een examinator bij het CBR mag laten slagen. Het slagingspercentage hangt af van de prestaties van de kandidaten en niet van een quota of maximum.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
Welke gevolgen heeft de zwarte lijst van het CBR? Vanaf 1 september 2022 zal de zwarte lijst van toepassing zijn voor iedereen die 2x achterelkaar gezakt voor het praktijkexamen is. Alle cursisten die op de zwarte lijst komen te staan, mogen binnen 15 weken geen nieuw praktijkexamen afleggen.
Kijkgedrag. Het kijkgedrag van de examenleerling is erg belangrijk en helaas ook vaak een reden om te zakken. Meestal is dit onnodig, omdat het kijkgedrag tijdens de rijlessen wel goed is aangeleerd. Spanning is hiervan echter vaak de oorzaak.
De examinator let onder meer op uw beheersing van de auto, kijkgedrag, voorrang verlenen en het rekening houden met andere weggebruikers. De examinator beoordeelt u op zeven examenonderdelen, zoals het in- en uitvoegen, het gedrag bij kruispunten en de bijzondere manoeuvres.
De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent.
Het moeilijkste land om je rijbewijs te halen is Kroatië, waar je gemiddeld ongeveer 85 rijlessen nodig hebt voordat je je examen kunt afleggen.
De meest voorkomende redenen waarom mensen in vier keer niet voor het rijbewijs slagen zijn faalangst en (een gebrek aan) verkeersinzicht. Met name de eerste reden, angst, kan ervoor zorgen dat mensen moeite hebben om het examen te halen.
RTL Nieuws analyseerde ruim 435.000 examenresultaten uit 2018 en 2019. Daaruit blijkt dat er enorme verschillen zijn tussen de slagingspercentages van examinatoren. De slagingspercentages lopen uiteen van 17 tot 79 procent.
Over het bezwaar zegt het CBR dat in de wet is bepaald dat geen bezwaar kan worden gemaakt tegen de uitslag van een examen. De man is niet tevreden met de reactie van het CBR.
In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer. Gemiddeld slagen kandidaten na 2½ keer examen doen.
De belangrijkste reden waarom je vaak niet slaagt voor je theorie examen, is omdat je niet goed voorbereid bent. Door een gratis theorie-examen te oefenen kun je de stof nog eens doornemen en weet je ook meteen hoe het er op het echte examen aan toe zal gaan.
De ideale tijd om een rijexamen te hebben is om 10:00 uur 's ochtends.
De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 'lichte' fouten maken. Bij 2 zware overtredingen wordt de kandidaat onmiddellijk uitgesteld. De kandidaat moet vandaag 2 manoeuvres uitvoeren tijdens het praktijkexamen: parkeren achter een voertuig en keren in een smalle straat.
Wat een examinator precies verdient, hangt af van de branche waarin je werkt. Toch zouden we Jobbird niet zijn als we je geen indicatie konden geven. Het salaris van een examinator ligt in 2025 tussen de € 2.800 en € 4.000 bruto per maand.
Je kunt zakken voor te langzaam rijden, omdat je vooruitgang moet maken en ander verkeer niet mag ophouden. In sommige gevallen, zoals 64 km/u rijden op een 112 km/u weg, kan dat zelfs als gevaarlijk worden beschouwd. Maar je moet altijd streven naar 1-2 km/u onder de snelheidslimiet, ook na je test.
Neem een flesje water of een thermosbeker thee mee naar je examen. En drink ook weer niet te veel vlak ervoor, anders moet je tijdens het examen steeds plassen.
Per 1 augustus 2024 voert het CBR een wijziging door in het registratiebeleid voor nieuwe CCV-opleiders. Vanaf 1 juli kan je als je geslaagd bent voor je praktijkexamen radiocommunicatie het certificaat bij CBR aanvragen. Voor de certificaten Marcom-A en Marcom-B kan je vanaf 1 september 2024 bij CBR terecht.
De examinator houdt goed in de gaten of je goed kijkt. Veel mensen zakken omdat ze te weinig kijken, of een spiegel overslaan. Maar let op. Het tegenovergestelde komt ook voor: dat mensen tijdens het afrijden juist te overdreven kijken en met hun hoofd draaien en daardoor zakken.