Sinds mei 2018 moet bij een dieselvoertuig een roetfilter aanwezig zijn waar de gemeten deeltjesmassa kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km. Dit geldt ook voor een dieselvoertuig waar de milieuclassificatie gelijk of groter is dan Euro 6 of Euro VI.
Bij dieselvoertuigen met de status: roetfilterverplicht dient de uitstoot gemeten te worden met de deeltjesteller. De maximale toegestane hoeveelheid deeltjes is 1.000.000. Bij personenauto's vanaf datum eerste toelating 1 jan. 2017 dient een werkend roetfilter aanwezig te zijn.
Om een groene kaart te scoren mag je voertuig niet meer dan 250.000 partikels per kubieke centimeter uitstoten. Zit je tussen de 250.000 en het miljoen, dan krijg je een groene kaart met een waarschuwing.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Als een roetfilter ontbreekt, defect is of niet meer aan de eisen voldoet, is dat een reden om het voertuig af te keuren. De roetfilter moet je in dat geval laten plaatsen of vervangen vóórdat de APK-datum vervalt. Anders mag het voertuig niet meer de weg op.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Toch detecteerde die oude test in 2021 nog bijna 22.000 euro 4 voertuigen met een te hoge uitstoot. Dat is te verklaren, want wettelijk mogen euro 4 diesels een pak meer fijnstof of roet uitstoten dan de euro 5 en 6 auto's. Toch zou ook de nieuwe apparatuur kunnen ingezet worden om de euro 4 voertuigen door te lichten.
De voorgeschreven APK-meting duurt ongeveer 30 seconden en toont daarna het meetresultaat. Deze moet onder de 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter liggen. Is de meetwaarde meer dan het dubbele van de toegestane waarde, dan kan de test worden afgebroken.
Dieselwagens met euro 5 en 6 normen worden steeds vaker afgekeurd tijdens keuringen vanwege aangescherpte roetmetingen. Dit heeft geleid tot verhoogde onderhoudskosten voor autobezitters.
Onze nieuwste Euro 6-dieselmotoren zijn de schoonste ooit en voldoen aan de meest recente Euro 6-normen, zodat u toegang heeft tot alle milieuzones in steden.
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Heb je een dieselvoertuig met euronorm 4 of IV? Dan kan je nog tot en met 31/12/2025 de lage-emissiezone inrijden met een tijdelijke toelating tegen het gewoon tarief. Wie in de LEZ woont en recht heeft op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg, kan de LEZ nog inrijden tegen een verlaagd tarief.
Voor het verwijderen van het roetfilter en deze softwarematig uitschakelen hebben we het voertuig 1 volle dag nodig. De kosten die hier aan verbonden zijn verschillen per type auto. Gemiddeld ligt dit tussen de 600 en 700 euro. Dit is altijd nog zo'n 60% goedkoper dan het filter zelf te vervangen.
Op alle moderne dieselmotoren vind je standaard een Exhaust Gas Recirculation klep. Deze klep bevindt zich in het motorsysteem en kan door motormanagement open en dicht gezet worden. Een EGR klep is verplicht in moderne dieselmotoren om zo de uitstoot van schadelijke stoffen te reduceren en het milieu te beschermen.
Het is vanaf heden mogelijkheden om een verwijderd roetfilter door te geven via de RDW. Op de RDW website kunt u de registratie van het voertuig online doorgeven. Of het noodzakelijk is voor uw auto kan online worden bekeken op de RDW website.
Een kwestie van de stelbout op de achterkant van de pomp iets UIT te draaien, bv een kwart slag. Dan krijgt ie minder brandstof en dus ook minder roet. Na goedkeur draai je hem dan weer op de oude stand en probleem opgelost.
Daarbij mag de auto niet meer uitstoten dan het maximaal aantal roetdeeltjes per cm3 vastgesteld door de wetgever. Hierdoor veranderen ook de kosten voor de APK bij dieselauto's met een roetfilter omdat er nu ook een deeltjestest uitgevoerd moet worden. De kosten voor de deeltjestest zijn € 19,95.
Een aantal Nederlandse gemeenten (waaronder Utrecht, Amsterdam en Arnhem) hebben een deel van hun gemeente ingericht als milieuzone. Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
Zo ziet de overgangsregeling eruit voor de zero-emissiezones. 30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
Voertuigen die uitgerust zijn met een roetfilter. Oudere diesels (Euro 4 en eerder) zijn niet uitgerust met een dergelijke filter en worden dan ook niet getroffen. Zij zijn enkel onderworpen aan de rookopaciteitstest die al jarenlang bestaat.
Als u uw roetfilter regelmatig laat reinigen, bespaart u geld en beschermt u tegelijkertijd het milieu. Bovendien wordt het brandstofverbruik verminderd door de reiniging van de DPF en wordt de motor beschermd.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Je kunt doorgaans ongeveer 1000 kilometer rijden voordat het roetfilter vol komt te zitten en deze gereinigd moet worden. De 'officiële' naam voor het roetfilter is overigens DPF, wat staat voor diesel partikel filter.