79 procent van alle bedrijven wereldwijd is actief op Instagram.
Instagram heeft in 2023 wereldwijd bijna meer dan een 1,3 miljard gebruikers en dit aantal lijkt nog altijd te groeien. Meer gebruikers zorgt er automatisch ook voor dat het aantal berichten per dag toeneemt.
Inmiddels zouden 3,96 miljard mensen actief zijn op sociale media. Dat is ongeveer 51 procent van de wereldbevolking. In het afgelopen jaar zou de hoeveelheid gebruikers van sociale media met ruim 10 procent zijn gegroeid.
Over Instagram
Sinds 2012 is Facebook eigendom van het platform, met de overname van een bedrag van ongeveer één miljard dollar. Instagram had op dat moment maar 30 miljoen gebruikers,. En dat is niks vergeleken met het aantal gebruikers in 2023. Naar schatting zijn dit er 1,35 miljard.
Instagram en YouTube verliezen terrein onder tieners
Waar 2 jaar geleden nog 65 procent van de jongeren dagelijks Instagram gebruikte, is dat in 2023 gedaald tot 54 procent. De verschuiving is duidelijk zichtbaar: het dagelijks verbruik van Snapchat en met name TikTok groeide juist flink onder tieners.
Most followed #1: Cristiano Ronaldo
Christiano Ronaldo heeft met 477 miljoen volgers veruit het meest gevolgde Instagram account van de wereld.
Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af.
De top 5 van social media kanalen met de meeste gebruikers in Nederland zijn (van hoog naar laag): WhatsApp, Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat.
TikTok was de meest gedownloade app van 2022
Volgens Business of apps had TikTok vorig jaar 672 miljoen downloads. Dit waren de populairste apps van vorig jaar en het aantal downloads: TikTok: 672 miljoen. Instagram: 548 miljoen.
Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
#Mediaopvoeding. En het grootste social media platform van 2023 is… WhatsApp!
Dit opkomende social media platform is vooral populair onder de wat jongere doelgroep van 15 t/m 24 jaar. Op dit moment heeft het platform 800.000 gebruikers. Dat is evenveel als Pinterest! BeReal is een app uit 2020 waarbij gebruikers één foto per dag kunnen maken en delen.
Instagram ging op 6 oktober 2010 in San Francisco van start. Als applicatie werd Instagram bedacht (niet echt uitgevonden) door oprichters Kevin Systrom (nu nog steeds CEO) en Mike Krieger (eigenlijk Michel), die nog steeds de techniek aanstuurt.
Instagram is een app en sociaal netwerk om foto's en video's te delen met anderen. Je volgers kunnen 'liken' wat je deelt of er een reactie bij plaatsen. Ook kan je via Instagram chatten met elkaar.
Gemiddeld ontvangt een video 24,25 reacties en 1097,9 likes per post.
Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen.
TikTok telt maar liefst drie miljoen gebruikers, waarvan meer dan de helft (1,6 miljoen) dagelijks actief is. In februari 2022 werd TikTok nog steeds 248,413 keer gedownload.
Ruim 62 procent van de jongeren tussen 15 en 35 jaar geeft aan verslaafd te zijn aan sociale media. Dat blijkt uit het Jongerenonderzoek 2023 van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest. De cijfers liggen nog hoger voor de jongste groep van 15 tot en met 21 jaar.
Instagram populairst, TikTok groeit
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%).
Schermgebruik scholieren. Bijna de helft van de basisschoolleerlingen (49%) gebruikte in 2019 (bijna) dagelijks sociale media. Bij scholieren op het voortgezet onderwijs ligt dit percentage aanzienlijk hoger: 84% gebruikte (bijna) dagelijks sociale media. Dit blijkt uit ons Peilstationsonderzoek Scholieren 2019.
1. Cristiano Ronaldo – 238 miljoen volgers.
#1 Kylie Jenner (netwaarde: $700 miljoen)
Kylie Jenner is de rijkste TikTokker ter wereld. Ze werd beroemd door de reality show Keeping up with the Cardassians. Naast het feit dat ze goed geld verdient met publieke optredens heeft ze ook haar eigen cosmeticamerk.
Verstappen heeft dus nog een inhaalslag te maken. Wel behaald Verstappen hiermee de top zes van Nederlanders met de meeste instagram volgers. Nederlanders die hem voor gaan zijn voetballers Frenkie de Jong (9,35 miljoen), Virgil van Dijk (11,1 miljoen) en Memphis Depay (13,4 miljoen).