In 2021 was meer dan 60 procent van alle nieuwe auto's in Nederland voorzien van een automaat, terwijl bijna 20 procent elektrisch aangedreven was en bijna 32 procent (plug-in) hybride. In 2019 betrof voor het eerst ooit minder dan de helft van de nieuwverkoop een handbak, met destijds 48,9 procent.
Van alle nieuw verkochte auto's die in 2021 de showroom verlieten is tegenwoordig meer dan 60 procent een auto met een automatische versnellingsbak, 20 procent is Elektrisch aangedreven. Het aantal “automaatjes” is in tien jaar meer dan verdubbeld.
Het aandeel van zowel elektrische auto's, als overige auto's zonder schakelpook, neemt elk jaar toe. Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht worden, zo is de ambitie van het Klimaatakkoord. De automaat wordt in de toekomst dus de standaard.
Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
Voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging: "Op veel luxe modellen is een automaat doorgaans de standaard en een handbak vaak niet eens leverbaar. Bovendien is een automaat vaak zuiniger in brandstofverbruik dan een vergelijkbare auto met handbak, waardoor er bij aanschaf minder BPM verschuldigd is."
Op dit moment rijden in Nederland ruim 1,9 miljoen personenauto's rond met een automatische versnellingsbak. Dat is 21,2 procent van het totale wagenpark. Twaalf jaar geleden was dat de helft minder, met circa 936.000 automaten.
De rijlessen in een automaat of een handgeschakelde auto zijn grotendeels hetzelfde. Je leert in beide gevallen de verkeersregels, het toepassen van de verkeersregels en de rijvaardigheden met de auto. Het enige verschil is dat je in de automaat niet leert te schakelen en koppelen.
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
Waarom de handbak verdwijnt
Bovendien schakelt een automaat vaak sneller, soepeler en zonder enige vorm van vermogensverlies. Daarnaast is een auto doorgaans ook een stukje zuiniger en daardoor schoner. Minder CO2 dus, iets waar alle automerken op inzetten.
Zo rijdt het heel ontspannen omdat je tijdens het rijden zelf niet meer op- en terug hoeft te schakelen, dit is vooral heel prettig als je vaak in de file staat. Daarnaast begint een automaat vanzelf te rijden wanneer je de rem loslaat, waardoor je geen last meer hebt van de hellingproef en de motor niet kan afslaan.
Haal je automaat rijbewijs bij Dek
Je kunt op twee verschillende manieren je automaat rijbewijs halen. Meestal starten we met 20 lessen. Na 10 lessen krijg je een advies over het totaal aantal lessen dat je nodig hebt om op examenniveau te komen.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
#3 Een automaat is duurder dan een handgeschakelde auto
De oorzaak hiervan is het verbruik van de auto's. Doordat de auto's zuiniger zijn geworden, worden de prijzen ook goedkoper en dit heeft tot gevolg dat een automaat vaak even duur is als een handgeschakelde auto of zelfs goedkoper.
Voordelen automaat
Het is lekker comfortabel; de auto regelt het schakelen voor je. Je wordt niet afgeleid door het schakelen, dus hebt meer aandacht voor de weg. De restwaarde van je auto is hoger – tenzij het een heel speciaal model betreft. Vooral in de file neemt een automaat je veel werk uit handen.
Als je een keer snel moet optrekken kun je de 'kick down' gebruiken. Het gebruik van de kick-down dient zoveel mogelijk vermeden te worden, omdat hierbij in lagere versnellingen wordt geschakeld om meer vermogen beschikbaar te krijgen om snel door te trekken.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Wanneer zet je een automaat in neutraal? De N-stand gebruik je als je in de file staat of ergens geparkeerd staat en de motor wilt laten draaien. Gebruik hem nooit wanneer je aan het rijden bent!
Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto. Gaat er iets stuk, dan bestaat de kans dat ook het brein vervangen moet worden.
Een standaardautomaat heeft een vloeistofkoppeling waar een turbine(pomp) vloeistof tegen een andere turbine pompt, waardoor deze gaat draaien. Daarbij treedt energieverlies op wat leidt tot een hoger verbruik.
Door zelf te schakelen kunt u ook zelf bepalen hoe zuinig u rijdt. Een handgeschakelde auto is goedkoper om aan te schaffen dan een automaat.
Automaten zijn duurder
Dit klopt, een automaat is gemiddeld zo'n €1.500 tot €2.000 duurder dan een handgeschakelde auto.
Zodra jij je rijbewijs hebt gehaald kun je ook kiezen voor een auto met een automatische versnellingsbak, ofwel: Een auto met automaat. Als je aan het uitzoeken bent of automaat rijden iets voor jou is, dan is het eerst belangrijk dat je weet wat rijden in een automaat betekent en hoe het werkt.
Met de stoomcursus automaat-rijbewijs haal je snel rijbewijs: in 7, 8 of 10 dagen! We geven de cursus in grote delen van Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Holland. Vanaf 16 jaar mag je je theorie-examen behalen.