Voor de bpm geldt vanaf 1 januari 2023 als uitgangspunt dat 31% van getaxeerde herstelkosten op auto's met schade als waardeverlies mag worden opgevoerd. Onder bepaalde voorwaarden mag een hoger percent.
BPM betekenis
Voor een bestelauto, kampeerauto of motor is de BPM een percentage van de netto-catalogusprijs. Bovendien betaal je ook over bepaalde extra's die onderdeel zijn van de netto-catalogusprijs, zoals extra opties, accessoires en meerkosten voor bijzondere uitvoeringen.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
De BPM van een motor wordt namelijk berekend aan de hand van de netto catalogusprijs. De BPM van een motorfiets met een netto catalogusprijs tot € 2.133 bedraagt 9,6% van de netto catalogusprijs. De BPM van een motorfiets met een netto catalogusprijs vanaf € 2.133 bedraagt 19,4% van de netto catalogusprijs.
Het is niet mogelijk om het bpm-bedrag te verlagen door het aanbrengen van wijzigingen aan uw auto. De bpm wordt bepaald op basis van onder andere de netto catalogusprijs en de CO2-uitstoot van uw voertuig.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden. Dat is beter voor het klimaat en het milieu.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen. De hoogte ervan is afhankelijk van de CO2-uitstoot.
Ondernemersregeling voor de bpm
Dan hoeft u mogelijk geen bpm te betalen als u voldoet aan de voorwaarden van de ondernemersregeling . U moet bijvoorbeeld meer dan 10% van alle kilometers voor uw bedrijf maken. U hoeft voor deze regeling geen bpm-vrijstelling aan te vragen.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt.Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
BPM moet je gewoon afrekenen
Als je een nieuwe bestelauto koopt als particulier, moet je de bpm betalen. Dat bedrag is voor bedrijfsauto's in 2023 37,7 procent over de netto catalogusprijs, dat is de catalogusprijs exclusief de BTW.
De afkorting "bpm" staat voor de belasting van personenauto's en motorrijwielen. In tegenstelling tot de wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting is de bpm een directe belasting.
Tegenwoordig staan er geen BPM-bedragen meer op de kentekenkaart. Toets het kenteken in bijvoorbeeld via de kentekentool van het RDW en u ziet dat het bruto bpm-bedrag lager is geworden in verhouding tot een origineel en vergelijkbaar Nederlands voertuig.
Moet ik bpm betalen op tweedehands auto? Als je in Nederland een tweedehands auto koopt hoef je geen aankoopbelasting (bpm) te betalen. Je moet wel bpm betalen wanneer je een occasion auto in het buitenland hebt gekocht en deze importeert naar Nederland.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder.
Voorbeeld: bpm berekenen voor een motor
U importeert en registreert in Nederland een motor met een netto-catalogusprijs van € 7.000, inclusief opties en accessoires. Dat is meer dan de € 2.133, dus geldt het percentage van 19,4%.
140 bpm = 11 minuten per mijl* 150 bpm = 10 minuten per mijl. 160 bpm = 9 minuten per mijl.
Als u een bestelauto importeert en in Nederland registreert, moet u bpm betalen als de bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling bpm.
De BPM (Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen) is een belasting die wordt geheven op nieuwe auto's. Iedereen die een nieuwe auto koopt betaalt dus BPM. De BPM wordt daarom ook wel een aanschafbelasting genoemd. De hoogte van de BPM is sinds 2013 afhankelijk van de CO2-uitstoot van een auto.
BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoef je geen BPM te betalen.