De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Hoe bereken ik een bijtelling? De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde - eigen bijdrage. Voorbeeld: Jouw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 22% en je hebt een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar.
Alle auto's met een verbrandingsmotor (benzine, diesel) hebben een bijtellingspercentage van 22%. Voor elektrische auto's geldt een bijtelling van 16% tot een bedrag van € 35.000,-. Over het bedrag daarboven betaalt u een bijtelling van 22%.
De Belastingdienst heft inkomstenbelasting over het bijtellingsbedrag. Een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je – dus naast je brutowinst of salaris – meer belasting.
Rekenvoorbeeld. Kies je in 2022 voor een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro, dan reken je 16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro. Dat is 5.600 euro. Over het bedrag boven de drempelwaarde - 15.000 euro in dit geval - reken je 22 procent bijtelling, oftewel 3.300 euro.
Je krijgt ermee te maken als je met jouw zakelijke auto jaarlijks meer dan 500 privé-kilometers maakt. De fiscus ziet die kilometers namelijk als een vorm van inkomen, waarover je belasting moet betalen. Dat zit zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld.
Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst.
De kosten voor een leaseauto voor de werkgever kunnen variëren van een paar honderd euro per maand tot een paar duizend euro per maand.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Om het netto bedrag te bepalen moet je kijken in welke belastingschijf jouw inkomen valt. Stel, je zou 37,07% belasting (eerste schijf 2022) betalen, dan zorgt dat tot voor een netto bijtelling van €2.854,39 per jaar. Maandelijks betaal je dan €237,87 om privé te kunnen rijden met jouw auto van de zaak.
Schaft u in 2020 een elektrische auto aan met een maximale catalogusprijs (hierna: cap) van € 45.000 en rijdt u per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers, dan betaalt 8% bijtelling.
Het lage 12% bijtellingstarief is geldig t/m 31 december 2021 en geldt enkel voor elektrische auto's met een catalogusprijs tot € 40.000,- van de fiscale waarde, voor het bedrag daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%. In januari zijn de bijtellingsregels gewijzigd.
Met een bedrijfsauto mag u jaarlijks maximaal 500 kilometer privé rijden. Wanneer u meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan moet u voor dit gebruik extra kosten afdragen. Dit geldt voor u als ondernemer, maar ook voor uw werknemers.
Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik. Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten.
Benzine- en tolkosten van een auto van de zaak in het buitenland mag je alleen onder voorwaarden als eigen bijdrage op de bijtelling in mindering brengen. Betalingen voor privégebruik auto die de werknemer doet aan anderen mag je alleen in mindering brengen op de bijtelling als het om intermediaire kosten gaat.
Bovendien wordt er rekening gehouden met het effect op de heffingskorting en arbeidskorting. Deze kortingen op de inkomstenbelasting zijn namelijk inkomensafhankelijk en veranderen als je een deel van de cataloguswaarde van een auto bij je bruto inkomen op moet tellen.
Dan geldt de regeling 'Privégebruik auto van de werkgever'. Dat betekent dat uw werkgever een bedrag bij uw loon moet tellen, omdat u voordeel hebt van dit privégebruik. Dat bedrag is de zogenoemde bijtelling. Over deze bijtelling houdt uw werkgever loonbelasting/premie volksverzekeringen en eventueel bijdrage Zvw in.
Is de termijn van 5 jaar verstreken, gaat vanaf dat moment het dan geldende bijtellingspercentage voor de auto in kwestie gelden. Heb jij bijvoorbeeld een plugin hybrid die op 1 november 2015 op kenteken is gezet, dan krijg jij vanaf 1 december 2020 te maken met een bijtelling van 22%!
Deze 16% bijtelling geldt tot maximaal € 35.000,- van de catalogusprijs . Boven de € 35.000,- cataloguswaarde betaalt u de normale 22% bijtelling.
Maandelijkse kosten:
Hoeveel het u netto gaat kosten is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Valt de top van uw inkomen volledig in de 42 procent schijf, dan kost het u maandelijks: €733,32 x 42 procent = €307,99 plus de eigen bijdrage die u moet betalen aan de werkgever kost het u totaal: €407,99.
Tesla bijtelling in 2022 en 2023
In 2022 betaal je voor een Tesla Model Y Long Range AWD van € 65.990,- incl. BTW een gecombineerd bijtellingstarief van 16% en 22%: 16 procent over de eerste 35.000 euro en over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling.