1kW staat gelijk aan 1,362 PK. Je vermenigvuldigt het vermogen van de motor in kW dus met 1,362. Heeft een willekeurige motor een vermogen van 100kW, dan is dit dus 136 PK.
Een K&N luchtfilter is een mooie aanvulling op uw chiptuning! Uit testresultaten is gebleken dat er na het vervangen van uw originele filter voor een sportfilter, meer vermogen en koppel beschikbaar is. In sommige gevallen is zelfs een rendement van 6 pk haalbaar!
Met een aftermarket inlegfilter (K&N, Green, Pipercross, Simota) ademt de motor gemakkelijker dan met het standaard papieren luchtfilter en gaat alles wat vloeiender. Meer vermogen is er alleen als de motor zelf ook behoorlijk vermogen levert. Een open luchtfilter geeft meer geluid dan een inlegfilter.
Het is een van de makkelijkste modificaties aan een auto om te doen: een sportluchtfilter installeren. Producenten beloven een toename van soms wel 10 pk, iets wat je best zult merken in gasrespons en opgewektheid van de motor.
Een sportluchtfiltersysteem van K&N zorgt voor meer lucht naar uw motor en daardoor zal de motor betere prestaties leveren. Het vermogen van de motor kan met ongeveer 3-5 PK toenemen.
De gaatjes in het sportluchtfilter zijn groter dan bij een gewone filter waardoor er meer lucht de motor in kan stromen. Ondanks de grotere gaten kan er niet meer vuil de motor indringen omdat de sportluchtfilter geolied is, hierdoor blijft viezigheid plakken aan de filter.
+ Motorgeluid: Vooral open luchtfilters veroorzaken vanwege het hogere luchtdebiet een luider aanzuiggeluid. Het hangt natuurlijk af van de gebruikte luchtfilter, maar over het algemeen kun je zeggen dat de motor verzadigder en sportiever klinkt.
Een Cold Air Intake kan heel wat PK toevoegen, maakt de reactie van je auto sneller, zuiniger en versterkt het effect van uw extra upgrades. Bovendien geeft het jouw voertuig ook een prachtige geluidsupgrade.
een powerfilter heeft meer luchtdoorlaat als een *standaard filter.. is dat bij een powerfilter vaak wel meer als 3xdit, dat is dus 18cm^2 effectieve doorlaat. Behalve dat heeft een powerfilter ook minder weerstand dan een *standaard filter heb waardoor je luchtstroom (aanzuig) hoger ligt.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
Het woord zelf zegt het al, een luchtfilter filtert de lucht die naar de carburateur gaat. De lucht is uiteraard nodig voor de verbranding van de benzine. Zonder zuurstof kun je niets verbranden. De lucht moet gefilterd worden want het is belangrijk dat er alleen zuivere lucht in de cilinder terecht komt.
Een Cold Air Intake kan heel wat PK toevoegen, maakt de reactie van je auto sneller, zuiniger en versterkt het effect van uw extra upgrades. Bovendien geeft het jouw voertuig ook een prachtige geluidsupgrade. Klaar voor een verhoging van het pk, de prestaties en de extra koude lucht naar je motor?
Een goedkope en makkelijke inlaatupgrade is het vervangen van je standaard papieren filter door een after-market vervangingsfilter. Deze filters zijn al snel twee à drie keer zo duur dan een papieren luchtfilter, maar hebben minder onderhoud nodig. Zo'n permanent luchtfilter hoeft eigenlijk nooit vervangen te worden.
Filterolie is speciaal ontwikkeld voor luchtfilters. Gebruik dan ook nooit gewone motorolie voor het filter, want die olie is te dun en loopt na een poosje gewoon uit het filter. De beste manier van luchtfilterolie aanbrengen is om je filter onder te dompelen in de olie.
Je kan ze gewoon omspoelen onder de kraan. Dan droog / schoon blazen met perslucht en vervolgens opnieuw in oliën en klaar.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Rijden zonder luchtfilter is mogelijk. Omdat de luchtstroom niet wordt beperkt door een filter zijn de prestaties optimaal, maar voor de motor is dit erg riskant en is de kans op problemen vele malen groter dan wanneer er met een luchtfilter wordt gereden.
Een nieuw luchtfilter kost tussen de tien en twintig euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De vervanging door de specialist kost doorgaans niet meer dan 50 euro. Overigens: probeer het luchtfilter niet schoon te maken door erop te tikken of met perslucht.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Een kleine beurt kost gemiddeld tussen de €100,- en €150,-. Wat een kleine beurt voor je auto uiteindelijk in totaal kost kan nog wel oplopen. Het heeft alles te maken met de onderdelen die uiteindelijk teveel slijtage hebben en vervangen moeten worden.
De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca. 60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
Het is aan te bevelen om het interieurfilter regelmatig te vervangen. Meestal is dit om de circa 20.000 kilometer of om het jaar. Naarmate het interieurfilter meer kilometers of langere tijd gebruikt is, zal het namelijk steeds meer vervuild raken.