De ankerbehandelaar is 123 meter lang en 25 meter breed. De bollard pull is maar liefst 477 metrische ton en daarmee is ze het sterkste schip ter wereld. Het schip beschikt over een totaal geïnstalleerd vermogen van 31.483 kW (42.880 pk).
De sterkste op dit moment is de Lewek Fulmar met 402 ton bollard pull. Deze boot wordt in de offshore ingezet, speciaal bij installatiewerk op diep water. Als zodanig opereert de boot niet in de sleepvaartmarkt.
Op het ogenblijk varen er slepers in de Europoort met een motorvermogen van ruim 7.200 pk. Dat betekent een trekkracht van rond de 100 ton, een kracht een zeesleper waardig. Men spreekt dan nu ook niet meer in termen van haven- of kustsleepboten, maar over terminal- of escortslepers.
Zo is de "ZWARTE ZEE” uit 1933 nog steeds een begrip overal in de wereld. Met zijn 22.000 ipk behoort de "SMIT SINGAPORE" tot de grootste zeeslepers ter wereld. De grootste blijven echter de "WOLRAAD WOLTEMADE" en "JOHN ROSS", twee Zuidafrikaanse superslepers van 26.200 ipk.
Wat kosten boten van het merk Sleepboot? Boten van het merk Sleepboot die op Botenbank te koop staan, kosten tussen 10.000 € voor de basismodellen en 99.500 € voor de meest geavanceerde modellen.
De machine is Direct Omkeerbaar, wat betekend dat er geen keerkoppeling of reductie aan de krukas is bevestigd. Draait de machine, dan draait de vaste schroef mee. Om achteruit te varen, moet de draairichting van de dieselmotor zelf omkeren.
1800 toeren/minuut. De motor wordt gestart door middel van lucht. Hiervoor bevinden zich twee grote luchtvaten boven de hulpmotoren, met een inhoud van 2000 en 2500 liter, waarin zich de startlucht bevindt onder een druk van 30 atm (bar).
Een veel gebruikte vuistregel voor het bepalen van het gewenste motorvermogen is 5 pk per ton waterverplaatsing. Voor uw schip zou dat neerkomen op zo'n 26 paardenkrachten.
Wanneer gaat een boot in plane? Als een boot met grote snelheden gaat varen is het mogelijk om te planeren. Je kan het meestal al zien aan de golven die achter de boot vandaan komen. De boot verplaatst zich heel snel met kleine golven en weinig weerstand waardoor de boot sneller gaat.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De uitlaat van een scheepsdiesel komt je in twee varianten tegen, droog en nat. Drogen uitlaten kom je in het algemeen niet zo veel tegen, boten met koelpijpen onder de boot hebben meestal een droge uitlaat. De natte uitlaat is de meest voorkomende uitlaatsysteem en daar ga ik in dit stuk ook wat dieper op in.
Door middel van een zogenaamde slipslof op de schroefas blijft de schroef stilstaan en draait de schroefas gewoon door. De lichtere buitenboordmotoren zijn uitgerust met een breekpen, dat is een klein ijzeren pennetje. Zodra daar de schroef vastloopt, breekt deze pen en blijft de motor doorlopen.
Tweetaktdieselmotoren werken volgens hetzelfde principe als tweetaktbenzinemotoren: Voorafgaandelijk aan de compressie wordt op het onderste dode punt de uitlaatgassen uitgeblazen met verse lucht welke onderaan binnenkomt via de spoelpoorten en bovenaan uitgedreven wordt via de uitlaatkleppen.
Voor een normaal gebruik op de binnenwateren voldoet een vermogen van 3 Kw (± 4 Pk) per ton waterverplaatsing.
Een populaire vuistregel uit de speedboot wereld is 1 pk per 16 kilo waterverplaatsing.
De diepgang van een boot geeft weer hoe diep een boot in het water ligt. De diepgang is dus de afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt van de boot. De diepgang van een schip varieert samen met de belading ervan. Een zwaar beladen schip ligt dus dieper in het water.
Wat kosten boten van het merk Kruiser? Boten van het merk Kruiser die op Botenbank te koop staan, kosten tussen 100 € voor de basismodellen en 10.000 € voor de meest geavanceerde modellen.
Als de motor koud is blijven de thermostaten dicht en blijft het water daar circuleren. Dit reguleert de temperatuur van de motor. Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is gaan de thermostaten (gedeeltelijk) open, en wordt het water afgevoerd. Het water verlaat de motor via de uitlaat.
Het gebruik van een zogenoemd Waterlock is bij een natte uitlaat aan te raden. Deze verzamelt het water en duwt met overdruk het water door de uitlaat naar boven met de uitlaatgassen. De Waterlock dempt tevens geluid, doordat het neerslaat op het water.
Wat is een droge uitlaat? Een droge uitlaat is vergelijkbaar met de uitlaat van een auto. Een pijp zit met een flexibel tussenstuk op het uitlaatspruitstuk en voert uitlaatgassen direct naar buiten af. Het koelwater van de motor wordt hierbij extern of pas veel later in het uitlaatsysteem bijgevoegd.
Deze dieselmotor, ontworpen door de Finse fabrikant Wärtsilä, meet maar liefst 13,5 bij 27 meter en ontwikkelt een monsterlijk vermogen van zo'n 110.000 pk en een ongelooflijk koppel van 7.603.850 Nm.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.