Cilinderinhoud: 358in³ (5.86l), stoterstang-V8 motor. Versnellingsbak: 4 versnellingen, manueel. Gewicht: 1455 kg zonder coureur, 1545 kg met coureur. Vermogen: 865 PK (645 kW) zonder restrictie; 445 PK (332 kW) met restrictie (op sommige circuits).
De auto's in de NASCAR Whelen Euro Series
Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Voor iedere auto worden bovendien dezelfde onderdelen gebruikt en de belangrijkste onderdelen zijn verzegeld.
De auto gaat naar verwachting tussen de $30.000 en $35.000 dollar opbrengen, niet gek voor 700 pk!
Op de Super Speedways (ovals met een lengte van 4 km) worden de remmen nooit gebruikt, behalve bij het inrijden van de pits of bij een gele vlag. Op de Intermediates (ovals van 1,6 tot 4 km) worden de remmen slechts in zeer beperkte mate gebruikt, terwijl op de Short Tracks gedurende de gehele bocht geremd.
Op de baan van Daytona ligt de gemiddelde snelheid rond de 250 kilometer per uur. Vanwege de smalle baan moeten de coureurs er sinds 1987 namelijk met een snelheidsbegrenzer rijden.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Aangezien het geen invloed heeft op de spanning en het spektakel, ligt de focus niet op de topsnelheid. Formule E-bolides zijn qua acceleratie van 0 tot 100 kilometer wel vergelijkbaar met de F1 en MotoGP: het duurt 2,8 seconden.
Een element dat NASCAR anders maakt dan bijvoorbeeld een formule 1 race, is de sterk wisselende lengte van de wedstrijden. De races variëren in lengte van 250 tot 600 mijl (400 tot 960 km).
Zowel in IndyCar als in de Formule 1 worden koolstofvezel remschijven en remblokken gebruikt, maar verder gaan de gelijkenissen niet. De remmen in Formule 1 zijn veel meer op de limiet gebouwd, waardoor er per raceweekend meerdere sets per wagen kunnen worden gebruikt.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
De FIA Single Seater Commission's Technical Working Group heeft het afgelopen jaar een nieuwe auto laten ontwikkelen die betaalbaar moet zijn. De nieuwe auto zou inclusief elektronica in de prijscategorie van $110.000 liggen.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Een van de hoogste topsnelheden in de racerij wordt bereikt door de Amerikaanse IndyCar Series, met op sommige momenten een top van 380 kilometer per uur.
Dallara DW12 (2012 – 2017) en Dallara DW12 (2018)
Momenteel zijn de motorfabrikanten Honda en Chevrolet ook verantwoordelijk voor de aerokits, maar dat houdt in 2018 dus op. IndyCar wil zo de kosten voor Honda en Chevrolet terugdringen met ongeveer 10 tot 15 miljoen dollar (8,5 tot 12,8 miljoen euro).
Sinds 2019 maakt de IndyCar Series gebruik van door Speedway geleverde brandstoffen. Zij leveren nog altijd een E85-brandstof, die voor 85 procent uit ethanol plus 15 procent benzine bestaat.
In Nascar geldt de regel: zonder botsen en schrapen geen race. De coureurs vechten in een grote zwerm om de beste plekken. Wie als laatste start, kan nog altijd als eerste over de finish komen. Probeer je zulke geintjes uit te halen in de Formule 1 dan vliegen de stukken koolstof je om de oren.
De National Association for Stock Car Auto Racing of kortweg NASCAR is een overkoepelende organisatie in de Verenigde Staten die een aantal nationale en regionale kampioenschappen organiseert in het stockcarracen.
Vanaf 1981 worden de huldigingen van de kampioenen gehouden in het Waldorf-Astoria Hotel in New York. De meest prestigieuze race van het kampioenschap is de Daytona 500 die vanaf 1959 elk jaar in februari gehouden wordt op de Daytona International Speedway.
Het enige probleem is dat we niet genoeg energie in de batterij hebben. Maar wat de aandrijving betreft, zouden we vier motoren kunnen plaatsen, één op elk wiel, en tien minuten lang sneller kunnen gaan dan de Formule 1', aldus Agag. Volgens Agag zal de ontwikkeling van accu's cruciaal zijn voor elektrisch racen.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.
Daarmee moet een topsnelheid van 300 km/h mogelijk zijn. In 3 seconden wordt een snelheid van 100 km/h bereikt en vanuit stilstand komt de auto in 7,7 seconden op 200 km/h.
Hoe snel trekt een formule 1 auto op? De Formule 1 is de raceklasse waarin auto's veruit het snelst optrekken. Formule 1 auto's hebben het vermogen om in slechts circa 2,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te gaan. Het vervolgens optrekken tot 300 kilometer per uur neemt nog eens zo'n 8 seconden in beslag.