De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.
De karts voor volwassenen hebben een Honda GX 200 RG Q4 motor. Dit motorblok is verantwoordelijk voor een vermogen van 6,5 pk, waarmee topcoureurs gemiddelde snelheden halen van boven de 57 km/u. De topsnelheid ligt dan ook boven de 70 km/u.
CRG Rotax Max Senior De 125cc 2-takt motor levert ongeveer 30 pk en trekt door tot maar liefst 14.500 toeren. Deze racekarts accelereren in 5 seconden naar 100 km/h en afhankelijk van het circuit is een topsnelheid van 125 km/h mogelijk.
Snelheid superkart
Een superkart heeft een motor met zo'n 250cc en vaak is het een schakelbak met 5 of 6 versnellingen. Het gewicht is veel lager dan een auto, waardoor je als een speer over het circuit schiet. Je kan dan ook snelheden behalen van zo'n 250 km/h.
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
De Division 1 Superkart is een maniakale creatie met 100 pk en een gewicht van 274 kilo. De topsnelheid is 240 kilometer per uur.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren. Het prijskaartje is fors: 60.000 dollar.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
Het gaat dan vooral om 300cc-motoren met een vermogen van zo'n 25 tot 30 pk. Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar.
Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek.
De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Dit zijn de VT250, deze karts halen een topsnelheid van 120 km/u en zijn een echte beleving. Ervaar het echte racen en kom buiten karten, want; echt karten doe je buiten! Echt karten doe je buiten, reserveer nu!
Voor kinderen vanaf 8 jaar met een minimale lengte van 125 cm is het al mogelijk om te komen karten in een kinderkart. Vanaf 14 jaar met een minimale lengte van 155 cm mag er in een gewone kart gereden worden.
De snelste karts, de 270cc super-karts, kunnen op deze baan eenvoudig een snelheid bereiken van >85 km/u.
iemand moet je kart aanduwen. dan zet je de kart in zijn 1 en trek je de koppeling naar je toen laat je koppeling los en ze hem in zijn 2 dan slaat de motor aan . opschakelen is de pook naar achteren trekken en terug schakelen is de pook naar voren duwen.
De meeste karts zijn automaten, zeker huurkarts, hierbij hoef je niet te schakelen. Er wordt wel redelijk wat met schakels gereden, maar nog niet op Senna's leeftijd.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
Het lijkt een regelrecht recept voor de dood, maar dat weerhield een stel megalomane creatievelingen niet om deze gemotoriseerde skelter klaar te maken voor de openbare weg. De kart lijkt niet direct de beste optie voor woon-werkverkeer, maar mag van de overheid wel degelijk de straat op.