De voorwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 21 kW (29 pk) en een maximum koppel van 38 Nm.
De 2CV ('deux chevaux' – 'twee paarden' of '2 pk') werd gebouwd tussen 1948 en 1990 – inderdaad, 42 jaar lang. Van oorsprong was het een taai, nuttig en goedkoop autootje.
Het 2CV-motorblok is in de laatste verschijningsvorm opgeboord tot 652 cc en voorzien van elektronische ontsteking.
komt er een 3de zijruit in de 2cv. In Frankrijk blijft de luxe 2cv AZAM heten en heeft ze nog steeds haar 425cc krachtbron) maar in België noemen ze hem Azam6, gebouwd op het chassis van de AMI 6 met 602cc motor.
Dagelijks gebruik. Een 2CV is en blijft een zuinig wagentje. Bij normaal gebruik (en goed onderhoud) haal je er gemiddeld 14-16 kilometer per liter mee. De meeste 2CV's rijden op de iets duurdere RON98 superbenzine.
Checklist voor het kopen van een 2CV:
Inspecteer het chassis van voor naar achter op schade en roest. Kijk ónder de auto naar de voetenbak en bodemplaten. Kijk ín de auto onder de onder de matten naar de bodemplaten en voetenbak. Inspecteer de dorpels en aansluiting deurstijlen op roest.
Versnellingsbak van de Citroën 2CV
De 2CV had als eerste auto van Citroën een versnellingsbak met 4 versnellingen.
Het beste antwoord. Hij werd door de pers als extreem lelijk bevonden. En hij lijkt een klein beetje op een eend, vanwege het uiteinde van de 'koets' (carrosserie) dat op een eendenstaartje lijkt. In Duitsland heet het gewoon een 'ente' en in Belgie is het een 'Geit'.
Anno 2019 staan er nog 11.615 exemplaren in Nederland geregistreerd. Dit is inclusief besteleenden. Dit zijn niet alleen de Eenden die je op de straat ziet rijden, maar kunnen ook voertuigen betreffen die geschorst zijn.
Superbenzine (98) voor je 2CV
Het advies van Citroën is daarom om benzine met minimaal RON97 te gebruiken voor 2CV's en andere A-typen. RON97 is alleen nergens te koop, dus dan zit je op benzine met '98', ook wel 'Super'-benzine genoemd. Het is dus wijs om met een superbenzine met RON98 te rijden.
Een standaard 2CV weegt 540 kilogram en deze vierwielaangedreven terreinwagen weegt slechts 200 kilogram meer.
De 2CV zou tot 27 juli 1990 in productie blijven. Uiteindelijk zouden er ruim 5 miljoen 2CV's geproduceerd worden: 3.898.631 2CV en 1.246.335 2CV besteleenden. Anno 2019 staan er volgens de RAI (bron) nog 7094 exemplaren in Nederland geregistreerd.
Zo ontstond de lichte, extreem soepel geveerde vierdeurs 2CV met luchtgekoelde tweecilinder boxermotor. En met een volledig uit elkaar te schroeven carrosserie en een stoffen roldak. Ondanks zijn bijnaam 'Lelijke Eend' wist de 2CV in 42 jaar tijd vele miljoenen harten te veroveren.
In 1948 werd de Citroën op een autosalon in Parijs voorgesteld aan pers en publiek. Een journalist benoemde hem meteen “lelijk eendje”. Sindsdien zeggen ze in Nederland tegen de Citroën 2CV “Het lelijk eendje”.
2CV staat voor Deux Chevaux Vapeur, de leterlijke vertaling is 2 paardenkracht. Waarom de Citroën 2CV de lelijke eend wordt genoemd, komen we hieronder op terug. André Citroën overleed op 3 juli 1935. Citroën werd overgenomen door bandenfabrikant Michelin.
De toeter zou links vooraan aan de koplampsteun moeten hangen.
In het geval van een Eend mag je dus een geremde aanhanger met een leeg gewicht van 100kg en een laadvermogen van 640kg trekken met een rijbewijs B, mits je de aanhanger niet zwaarder belaadt dan 400kg in totaal.
Hoeveel kost een eend? Eenden kosten naargelang van de soort of het ras 5 tot 25 euro per dier. De prijs voor eendenvoer varieert van 1 tot 5 euro per kg. Reken op ongeveer 5 euro per eend per maand voor het voer en verzorging.
Prijzen tussen de 1950 en 2500 euro.
Wanneer we het over de Eend hebben, dan hebben we het over de Citroën met de officiële naam '2CV'. Een schattig autootje met ronde vormen, grappige ronde koplampjes en een linnen dakje, dat gemaakt is van 1948 tot 1990.
In het begin van de vorige eeuw werden brandstofmotoren steeds krachtiger. Bij verhoging van de compressie bleek dat het brandstofmengsel te vroeg ontbrandde. Om dit te voorkomen en zo het vermogen van auto's verder op te kunnen schroeven, voegde men lood aan de benzine toe (tetraethyllood, om precies te zijn).
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.). Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op oldtimers tegen te gaan.