Het vermogen van de V150 is 19,6 MegaWatt (MW), dit is meer dan 25.000 pk. Een gewone TGV heeft 9,3 MW (12.500 pk).
Met TGV reist u razendsnel naar uw favoriete bestemmingen in Frankrijk. Zak achterover in een comfortabele stoel terwijl u met een snelheid van 320 kilometer per uur reist.
Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren. De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken.
Maglev Train Shanghai: snelste trein ter wereld
Deze trein gaat van het centrum van Shanghai naar het vliegveld. In maar liefst 15 minuten leg je een afstand af van 27 kilometer.
De prijs varieëren van €16,- tot €36,- per persoon enkele reis. Voor TGV-treinen vanuit Frankrijk naar Barcelona dien je alleen een treinpas te hebben voor Frankrijk of Spanje plus de reservering. Voor groepen vanaf 6 personen zijn er vaak voordeeltarieven, zie Groepsreizen per trein.
Over de HSL kunnen hogesnelheidstreinen rijden met een snelheid van meer dan 200 km/h. Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Eurostar rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Zowel in de eerste als in de tweede klasse kunnen reizigers surfen op een storingvrije internetverbinding terwijl hun trein met 320 kilometer per uur over het TGV-Esttracé snelt. De Franse spoorwegen maken gebruik van de satelliet en zogeheten wifi-relays op de grond om de permanente internetverbinding te garanderen.
Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld. En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur.
Italië: 272,4 km/uur
Italië neemt dit jaar het stokje over van Frankrijk voor wat betreft de snelste Europese treinverbinding. Spoorbedrijf NTV brengt je in 32 minuten van Milaan naar het 145 kilometer verderop gelegen Reggio Emilia, goed voor gemiddeld 272,4 kilometer per uur.
De eerste stoomlocomotief is ontworpen door de Britse uitvinder Richard Trevithick en wordt in 1804 in gebruik genomen bij een ijzermijn in Wales. Deze 'vader van de spoorlijn' ontwerpt een trein (zonder naam) die ongeveer acht kilometer per uur rijdt.
Ter inlichting weze hierbij aangestipt dat de klassieke motor van een diesellocomotief van 1.500 tot 2.000 pk met een draaisnelheid gaande van 600 tot 1.000 toeren per minuut, thans 8 tot 10 kgr per pk weegt.
De maglev-trein in Japan kan snelheden bereiken van meer dan 500 km/u, waardoor het de snelste commerciële trein ter wereld is.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
De gloednieuwe trein gaat maar liefst 620 kilometer per uur. Het gevaarte is daarmee de snelste trein ter wereld. Deze week rolde het voertuig na jaren ontwikkelen uit de fabriek. De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation.
De ICE rijdt op topsnelheid op hogesnelheidslijnen en daarnaast met 140 tot 200 km/h op reguliere lijnen. Op reguliere lijnen die met het treinbeïnvloedingssysteem LZB voorzien zijn, rijdt de ICE tot 230 km/h, bijvoorbeeld op het traject Berlijn – Hamburg. Op de hogesnelheidslijnen wordt 250 of zelfs 300 km/h gereden.
7 machinisten en 21 monteurs nodig, maar langste trein ter wereld (1,9 kilometer) rijdt. De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn heeft zaterdag een wereldrecord gevestigd door een trein van 1,9 kilometer lang te laten rijden op een bekend traject door de Alpen.
Hoe snel rijdt de Eurostar? Eurostar rijdt door de Kanaaltunnel met een snelheid van 160 kilometer per uur (100 mph), maar buiten de tunnel halen we een snelheid van 300 kilometer per uur (186 mph).
Wanneer je de treintijden met de vluchttijden vergelijkt, lijkt vliegen sneller. Echter wanneer je rekening houdt met het feit dat je op een luchthaven ver voor vertrek aanwezig dient te zijn en bovendien (ver) buiten het centrum van de stad aankomt, dan wint de trein.
De langste trein ter wereld, bijna 5 kilometer lang, maakt een testrit in de Verenigde Staten. De trein van Union Pacific heeft 580 containers oftewel 1.160 teu aan boord. Hiervoor werden maar liefst negen locomotieven ingezet.
Bijna overal in Nederland is de maximum snelheid nu 140 km per uur. De meeste NS-treinen kunnen ook niet harder. Maar de nieuwe intercity's die NS heeft besteld kunnen 200. Als die er zijn moet tussen Zwolle en Lelystad 200 gereden worden en tussen Lelystad en Amsterdam 160: tijdwinst een half uur.
Op 24 oktober reed het bedrijf voor het eerst met een 375 wagons tellende ertstrein. De trein is vier kilometer lang en rijdt over een 861 kilometer lang traject dat loopt van de stad Sishen naar Saldanha in Zuid-Afrika.
Diensten aan boord van de TGV InOUI treinen
Je beschikt er over een tafel en stopcontacten.
Als je de trein in Frankrijkneemt, dan reis je aan boord van één van de drie types treinen van de SNCF: de TGV, de TER of de Intercity. De maatschappij biedt overal in het land verschillende diensten.
Bovendien hebben de TGV OUIGO treinen meer capaciteit: tot 1.260 passagiers tegenover 1.000 voor de TGV INOUI treinen.