Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Een vouwwagen tot 750 kg heeft natuurlijk het voordeel geen noemenswaardige windvanger te zijn. In ieder geval niet in vergelijking met een caravan. Aan ruwweg 50kW/70PK heb je wel voldoende motorvermogen om vanuit stilstand en rond de 90 km/u goed en verantwoord uit de voeten te kunnen.
Bij 1.500 kg heb je nog best wat keuze. De Ssang Yong Korando e-Motion, Polestar 2, Volvo XC40 P8 en Nissan Ariya mogen dit trekken.
U mag met een auto: een caravan / aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (leeggewicht van de caravan / aanhanger + het laadvermogen); een aanhanger, paardentrailer of caravan trekken van meer dan 750 kilo, mits de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomen (leeggewicht + laadvermogen).
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Om in het huidige verkeer normaal van A naar B te komen heb je aan 60 pk al voldoende, wil je ook nog 3 ton aanhanger mee zeulen dan het dubbele rekenen.
U mag met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (leeg gewicht van de aanhanger + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeg gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Om het trekgewicht te verhogen moet de auto op een testbaan van de RDW diverse testen ondergaan waaronder div. hellingproeven met een beladen aanhanger. Als de auto hier doorheen komt dan kan het trekgewicht aangepast worden op het kenteken.
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – 1800 kg
De leverbare benzinemotoren zijn een 1.4 TSI met 125, 150 of 160 pk en een 2.0 met 180 of 210 pk. De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg.
De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
In deze lijst: Peugeot 3008 (1.6 Puretech 180) Kia Sportage (1.6 T-GDI) Mazda CX-5 (SkyActiv-G 165)
Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
toelaatbare massa van 2000 kg achter uw Fiat 500 mag hangen. Uw Fiat mag geremd maximaal 800 kg trekken. Zolang de bewuste aanhanger niet méér weegt mag u gerust zo rijden.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
Als je een occasion als trekauto in wilt zetten kies dan voor een Micra van de huidige generatie, die sinds 2017 wordt gebouwd. Ook de daarin eerder toegepaste 0,9 liter IG-T-motor van 90 pk is in staat tot 1.200 kg geremd gewicht te trekken. Je betaalt er zo'n 10.000 tot 15.000 euro voor.
De richtlijn geeft aan dat caravans nooit zwaarder mogen zijn dan de auto. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat onervaren caravanrijders beter onder de 75% kunnen zitten. Wanneer de auto dan 1.500 kg weegt, mag de caravan dan maximaal 1.125 kg wegen.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Omdat het om drie verschillende waarden gaat (die van auto, trekhaak en caravan), moet je rekening houden met de laagste kogeldruk van die drie: daar mag je niet overheen. In de praktijk ligt de ideale kogeldruk voor de meeste combinaties tussen de 50 en 75 kg.
Hefdakcaravans en slaapdakcaravans
Deze compacte caravans hebben meestal een lagere hoogte dan standaardcaravans. Dat brengt verschillende voordelen met zich mee: ze bieden minder luchtweerstand tijdens het rijden en ze passen vaak in de garage. De lagere stahoogte binnen wordt gecompenseerd door het hefdak.
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.