Een startonderbreker is een extra beveiliging en zorgt ervoor dat de auto niet zonder sleutel start en meegenomen kan worden. Dit is een van de meest gebruikte beveiligingen en zit standaard op elke auto.
Elke keer als je je auto start, zendt de chip een nieuwe code naar het startonderbrekingssysteem. De codes tussen dit systeem en de motor veranderen dus continu. Autoriseert de motor de code, dan kan de auto worden gestart. Zo niet, dan wordt de software geblokkeerd.
Een goedgekeurde SCM startonderbreker beveiligd uw auto tegen diefstal van de auto. Af-fabriek is elke Europese auto voorzien van een startonderbreker. Deze af-fabriek startonderbreker is door nieuwe diefstalmethodes niet meer voldoende.
Startblokkering Uitschakelen / Verwijderen
Startblokkering uitschakelen of omzeilen gaat niet bij alle auto's, vaak zijn er meerdere mogelijkheden. Wij raden aan om eerst sleutels te programmeren voor dat de immobilizer uitgeschakeld wordt, dit om diefstal van u voertuig te voorkomen.
VbV-SCM Klasse Startonderbreker (klasse 1) vanaf € 399,00.
Autosleutels zijn sinds 1996 voorzien van een transponder, ook wel startonderbreker genoemd. Alleen als je autosleutel over een transponder beschikt kan je de auto starten. De sleutel (ijzeren gedeelte wat in je contactslot gaat) geeft je toegang tot het slot in de deur en het contactslot van de auto.
Een startonderbreker is een klasse 1 alarm. Klasse 1 alarm houdt in dat u een goedgekeurde startonderbreker heeft. Een klasse 1 alarm is niets meer dan een startblokkering, waardoor de auto zonder gecodeerde sleutel niet gestart kan worden.
Een autosleutel bijmaken is vrij eenvoudig en kan bij veel sleutelmakers. Ook kun je een autosleutel bijmaken bij de dealer. De kosten hiervoor liggen over het algemeen hoger. Informeer bij jouw lokale sleutelmaker naar hun services en prijzen.
De auto is voorzien van een startonderbreker, als we de startonderbreking opheffen en proberen te starten, draait de startmotor, het blok "loopt" ook, slaat alleen niet aan.
Deze startbeveiliging voorkomt dat de zijstandaard de grond raakt als je door de bocht gaat. Heb je een Sym scooter, zorg dan dat het gele knopje in de buddybak op un-lock staat. Ook dit is een startonderbreker.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Soms is een goedgekeurd beveiligingssysteem verplicht
Heb je een duurder en diefstalgevoeliger autotype, dan stellen autoverzekeraars soms een door SCM/TNO goedgekeurd beveiligingssysteem verplicht. Zo'n systeem is te herkennen aan de oranje sticker op de centrale stuureenheid van het systeem.
De eisen verschillen per verzekeraar. Een verzekeraar eist bijvoorbeeld een beveiliging vanaf klasse 3 voor auto's vanaf een cataloguswaarde van € 50.000. Maar voor auto's met een cataloguswaarde tot bijvoorbeeld € 75.000 gelden er geen beveiligingseisen als de auto bij het verzekeren 4 jaar of ouder is.
Zo'n antidiefstalsysteem belet dat een wagen wordt gestart door automatisch in werking te treden als de motor wordt stilgezet. Daarvoor zorgen twee startonderbrekers door bijvoorbeeld de starter te neutraliseren, de ontsteking of de brandstoftoevoer te onderbreken, …
De Keyless Entry techniek is gebaseerd op een zender in de auto en sleutel. Wanneer je een van de portieren vastpakt zendt de auto een signaal uit en de sleutel beantwoordt dit signaal met een code. Als de code juist is ontgrendelen de portieren.
Immo is de afkorting voor immobiliser, in het Nederlands ook wel bekend als startonderbreker. Alle auto's die zijn geproduceerd sinds 1995 zijn standaard uitgerust met een startonderbreker. De startonderbreker controleert razendsnel of de codes van uw autosleutel overeenkomen met die in het geheugen van de auto.
Als het om diefstal gaat, vergoeden veel autoverzekeraars een nieuwe sleutel als je een beperkt of volledig casco verzekering hebt. Sommige verzekeraars stellen ook nog de voorwaarde dat het om inbraak of beroving gaat. Wanneer je de sleutel bent kwijtgeraakt door eigen schuld, is de kans op vergoeding kleiner.
Het kopiëren van een autosleutel (met transponder of chip) kost tussen de € 47,50 en € 69,00. De gekopieerde sleutel is altijd binnen 24 uur klaar en meestal kunt u er zelfs op wachten! Het programmeren van een sleutel met afstandsbediening varieert van prijs door merk en model van de auto.
Bel dan je autodealer. Een servicemonteur kan met speciale computerapparatuur je auto openen. Ook kan de dealer een nieuwe sleutel bestellen of als het nodig is een nieuw slot plaatsen.
Een auto alarm klasse 5 is de beste en meest uitgebreide beveiliging namelijk een klasse 3 alarm gekoppeld aan een klasse 4 voertuigvolgsysteem. Naast de standaard werking van een klasse 4 alarm houdt een klasse 5 in dat er een melding naar de meldkamer gaat als het alarm geactiveerd wordt.
Een SCM klasse 5 alarm is een autoalarm gekoppeld aan een voertuigvolgsysteem dat uw auto 24 uur per dag en 7 dagen in de week volgt. Een SCM klasse 5 alarm is het beste wat u kunt krijgen voor uw auto. Wanneer u kiest voor optimale veiligheid kunt u het beste kiezen voor een autoalarm klasse 5.
Alarm Klasse 4 Voertuigvolgsysteem PLUS vanaf € 549,00 met jammingdetectie.
De schroevendraaier
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
Zelf autosleutel batterij vervangen
De sleutel dient aan de achterkant opengemaakt te worden. Meestal kan dat gewoon met de hand maar soms is er ook een klein schroevendraaiertje voor nodig. Zodra u de autosleutel heeft opengemaakt, kunt u de oude batterij verwijderen en daar direct de nieuwe voor in de plaats leggen.