Boeing 777-200 De 777-200 heeft een vliegbereik van maximaal 9.700 kilometer. Hij is beschikbaar met een maximum startgewicht van 229 tot 247 ton. Afhankelijk van de stoelindeling passen er 301 tot 440 passagiers in het toestel. De directe concurrent van de Boeing 777-200 is de Airbus A330-300.
De A380 kan de meeste passagiers vervoeren (516 stoelen), gevolgd door de Boeing 747 en 777 (408 stoelen).
De 777-9 is ook het grootste tweemotorige verkeersvliegtuig ter wereld. Boeing kreeg al 340 bestellingen binnen en verwacht de eerste 777-9 volgend jaar te kunnen leveren. Hoe dan ook is de eerste succesvolle testvlucht van 777-9 een opsteker voor Boeing na de problemen met de kleinere 737MAX.
De 777-200 heeft een vliegbereik van maximaal 9.700 kilometer. Hij is beschikbaar met een maximum startgewicht van 229 tot 247 ton.
De Airbus A380 beschikt over grotere raampjes (60 cm lang) en de stoelen in de economyclass zijn gemiddeld vier centimeter breder. Het toestel biedt plaats aan maximaal 853 passagiers.Het normale aantal is ongeveer 500 passagiers, over drie klassen verdeeld.
Er kwamen steeds minder nieuwe bestellingen binnen en door de coronacrisis nemen veel vliegmaatschappijen versneld afscheid van het toestel. Er worden nog 15 toestellen gemaakt, allemaal vrachtvliegtuigen. De laatste order voor de passagiersversie van de 747 stamt uit 2017.
De A320 heeft standaard twee cabineopties. De two-classindeling bestaat uit een businessclass en economyclass met 150 stoelen. De single classindeling, die voornamelijk door chartermaatschappijen wordt gebruikt, telt tussen de 164 en 180 stoelen, afhankelijk van de beenruimte.
De eenheidsprijs van de Boeing 777 varieert van $ 261 miljoen tot $ 300 miljoen, afhankelijk van de versie. De Boeing 777 is momenteel het grootste tweemotorige passagiersvliegtuig ter wereld, waarbij veel nadruk wordt gelegd op een laag brandstofverbruik, gebruiksgemak en het gebruik van zeer moderne avionica.
Een toestel als de Boeing 777, waar deze route mee wordt gevlogen, verbruikt per uur zo'n 5.000 tot 7.000 euro aan brandstof. En dat is zowel heen als terug.
Toen veel Airbus A380's inmiddels uit dienst werden genomen, werden de exploitatiekosten dan ook als een belangrijke factor genoemd, omdat het onderhoud van de motoren naast het verbruik als zeer kostenintensief wordt beschouwd. Wat kost een A380-vliegtuig? Volgens de lijst kost een Airbus A380 445,6 miljoen dollar.
Cargo – De Antonov 225
Met een lengte van 84 meter en een spanwijdte van 88,4 meter is de Antonov An-225 het allergrootste vliegtuig ter wereld. 'Mrija' (droom), zoals het vliegtuig ook wel wordt genoemd, maakte zijn eerste vlucht op 21 december 1988.
Met een totaal van 694 vliegtuigen is de Boeing 747-400 de meest gebouwde versie van de 747. Totdat de Airbus A380 werd gebouwd, was dit het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Vergeleken met eerdere versies was de cockpit van deze Boeing 747 verkleind om het gebruik met slechts twee piloten mogelijk te maken.
Air France-KLM is van plan om 50 Airbus A350-900 en A350-1000 vliegtuigen te bestellen, met aankooprechten voor 40 extra vliegtuigen, om de vernieuwing van haar langeafstandsvloot te versnellen. Dit meldde het luchtvaartbedrijf maandagavond. De eerste leveringen worden verwacht in 2026.
Het antwoord is ja!Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken. Dit is het omkeren van de uitlaat van een straalmotor zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren.
Martinair vloog met drie 747-200's, twee 747-200C's en één 747-200F, en vervolgens met vier 747-400BCF's. De maatschappij least van KLM drie 747-400ERF's en heeft nog één 747-400BCF in eigen bezit.
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
De grote A380 kan weliswaar per vlucht veel meer passagiers meenemen, maar zou op Schiphol meerdere aanpassingen aan de infrastructuur vereisen. De A380 biedt bij Air France plaats aan 516 passagiers. Op dit moment zijn de Boeing 747-400 en de Boeing 777-300ER de grootste types in de KLM-vloot, met 408 stoelen.
De Airbus A380 is momenteel het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Afhankelijk van de configuratie biedt de reus tussen 550 en 853 zitplaatsen - keuze genoeg om de beste plaatsen te vinden.
De Airbus A350-serie geldt als het zuinigste en stilste model van zijn generatie. De nieuwe widebody vliegtuigen zorgen voor een aanzienlijke winst in vermindering van CO2-uitstoot en geluidsproductie.
1966. Oprichting van de Nederlandse Luchtvaart Maatschappij (NLM), het latere NLM Cityhopper. Met deze maatschappij blaast KLM het binnenlandse netwerk nieuw leven in.
Tot aan maart vorig jaar was Airbus al bijna tien jaar 'de grootste', maar vanaf april, toen het vliegverkeer bijna plat lag, kreeg Boeing de overhand. Van juli tot september, toen het vliegverkeer een opleving kende, was Airbus weer de grootste, en sindsdien opnieuw Boeing.
De Boeing 777-vliegtuigen worden voornamelijk door KLM, Emirates en British Airways gebruikt. De beste zitplaats in dit vliegtuig is stoel 1A, hier krijg je namelijk extra beenruimte, als eerste eten/drinken en heb je een goed uitzicht zonder dat een vliegtuigvleugel je zicht belemmert.