Hoe dik zijn de boeken die je normaal gesproken leest? 250-300 pagina's is wel een gebruikelijk midden. Dat zijn dus zo'n 40 pagina's per dag (gemiddeld een uur lezen).
De gemiddelde lezer blijkt zo'n 250 woorden per minuut te lezen. In een roman staan ongeveer 300 woorden per bladzijde. Een gemiddelde lezer leest dus bijna een bladzijde per minuut. Met wat rekenwerk betekent dat dat een gemiddelde lezer over Pilaren van de aarde zo'n 20 uur zou doen.
Je kunt volgens het schema 5 pagina's per uur bestuderen. 20 pagina's gedeeld door 5 pagina's per uur is 4 uur.
Een student kan gemiddeld vijf bladzijden verwerken per uur. Dit kan sneller of trager afhankelijk van de moeilijkheid van het vak. Als je dit vertaalt naar acht uur studeren (die richtlijn hanteren we bij Rebus), betekent dit dat je 40 bladzijden per dag kan studeren.
Als je 250 woorden per minuut leest dan kost je dat iets meer dan 3,5 uur tijd. Als je 500 woorden per minuut leest ben je 1 uur en 50 minuten aan het lezen. Als je echt snel kunt lezen en met 600 woorden per minuut door de tekst heen gaat ben je anderhalf uur aan het lezen.
Het gemiddelde aantal woorden per minuut in Nederland is 130. Dat is dus iets meer dan twee woorden per seconde. Voor 10 minuten presenteren in een gemiddeld tempo heb je 1300 woorden nodig.
Je hoeft nu natuurlijk niet voor elk boek opnieuw uit te reken hoeveel pagina's je per dag moet gaan lezen. Hou het gewoon op het gemiddelde — 1 uur per dag is genoeg om die waslijst af te werken en de positieve effecten ervan op te merken.
's Avonds. Als je voordat je gaat slapen nog even studeert, verwerken je hersenen de informatie die je hebt geleerd of hebt doorgenomen tijdens het slapen. Je kan de leerstof het beste onthouden door dit telkens te herhalen, omdat je geheugen dan het meest wordt gebruikt.
Tijdens een hoge activiteitsgraad kan je brein meer en beter informatie opslaan. Volgens de Amerikaanse socioloog Mariah Evans kan je het best studeren tussen de late voormiddag en de avond: tussen 11u en 21u30. Vroeg starten is dus niet persé beter. Als je te moe bent, kan je niet vlot werken en word je gefrustreerd.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Met 4 pagina's volgeschreven zit je overigens al snel op 15 minuten spreektijd. En als je dan 10 minuten hebt, ga je dus ruim over je spreektijd heen en spreek je anderhalf keer zo lang als de bedoeling was.
Om u een indruk te geven: een pagina met 40 regels tekst is ongeveer 400 woorden, wat staat voor circa 3 minuten spreektijd.
Met snellezen ga je met een hoog tempo door de tekst heen en neem je de schriftelijke informatie op in je hersenen. Je leest vanuit het midden van de tekst en gaat met een vloeiende, ritmische beweging van boven naar onder over de tekst.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar.
Lezen is een bijzonder krachtig middel om het brein te prikkelen. Voor het lezen zijn vele hersenfuncties nodig: de waarneming, de taal, het geheugen, het redeneren en het voorstellingsvermogen, de aandacht, en het vermogen om te selecteren tussen hoofd- en bijzaken. Inhoudelijk zijn verhalen brandstof voor het brein.
Even googelen leert je dat de meeste boeken in de boekhandel zo'n 200 tot 300 pagina's hebben. In het gemiddelde boek passen er gemiddeld 250 woorden op een pagina.
Kleed je aan en neem rustig de tijd om wakker te worden vooraleer je start met studeren, zodat je meteen 100% gefocust kan zijn op je leerstof. Om slapeloze nachten te vermijden, raden we je ook aan om niet vanuit je bed te studeren. Je bed moet gelinkt zijn aan ontspanning en dus niet aan studeren!
8. Voldoende slaap. Ga op tijd slapen. Voldoende slaap (7 à 8 uur per nacht) geeft je meer energie en dan krijgt je brein voldoende rust om je leerstof te verwerken.
Als je moe bent kun je je niet goed focussen en concentreren. Dit betekent dat je nieuwe kennis of studiestof niet efficiënt tot je kunt nemen. Misschien mis je belangrijke details of het overzicht ontgaat je, of het kost je gewoon veel meer tijd te begrijpen wat er staat.
Toch is het bewezen dat het beter is om 's ochtends zo vroeg mogelijk te beginnen met leren, aangezien je op dit moment van de dag de meeste informatie opneemt. Mocht leren in de avond beter werken voor jou? Geen zorgen, leer dan gewoon in de avond.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Gewoon de leerstof lezen is namelijk niet voldoende om die blijvend te onthouden. Je moet er actief mee aan de slag om ze in het langetermijngeheugen op te slaan, en daarbij helpen leerstrategieën. Let op: er bestaat niet zoiets als dé leerstrategie. Voor elke student werkt de ene manier effectiever dan de andere.