Mensen onthouden maar 10% van wat ze horen. Van wat ze lezen 20%, van wat ze doen 50% en van wat ze zelf ontdekken 100% We hoeven niet over deze cijfers in discussie te gaan om te begrijpen dat zoiets geen argumentatie is voor een ander type onderwijs (niet lezen, niet luisteren, maar zelf doen en zelf ontdekken).
Lester verwijst in zijn artikel naar de Amerikaanse psycholoog Jerome Bruner; die 'onderzoek citeert waaruit blijkt dat mensen slechts tien procent onthouden van wat ze horen, dertig procent van wat ze lezen en ongeveer tachtig procent van wat ze zien en doen.
Oefen terwijl je bezig bent
Om te oefenen wat u memoriseert, kijk hoeveel van de mentale beelden u kunt reconstrueren. Gebruik indien nodig koppen en gemarkeerde woorden om u te helpen de mentale beelden te versterken . Oefen de mentale beelden elke dag of zo gedurende de eerste paar dagen na het lezen.
Gebruik herhaling om informatie stevig in uw geheugen te verankeren . Herhalingstechnieken kunnen bestaan uit dingen als flashcards, het gebruiken van de eenvoudige tips in dit gedeelte en zelftesten. Verdeel uw studie en herhaling over meerdere dagen en begin de tijd tussen elke studiesessie te vergroten.
Ezelsbruggetjes of hetgeen je wilt onthouden koppelen aan iets werkt erg goed om dingen te kunnen onthouden. We onthouden 80% van wat we zien en slechts 20% van wat we lezen. Ervaren, ontdekken en visualiseren helpt dus echt.
Wanneer studenten stampen, of zelfs te korte intervallen tussen studiesessies gebruiken, is hun geheugen nog steeds actief, en opnieuw studeren activeert het niet. Wanneer de intervallen tussen oefensessies echter te lang zijn, kan het geheugen niet worden teruggehaald .
Het kan komen door een gebrek aan voldoende slaap en rust, afleidingen tijdens het lezen, slechte voeding, het niet kiezen van het juiste boek of geheugenproblemen zoals verval of oppervlakkige verwerking . Terwijl u door het leven gaat en nieuwe ervaringen opdoet, ondergaat uw brein voortdurend upgrades.
Ondanks dat je lezen dus als een ontspannende hobby kunt ervaren, zijn je hersenen tijdens het lezen keihard aan het werk. Je brein wordt gestimuleerd om nieuwe herinneringen en verbindingen te maken en de oude verbindingen te versterken, wat goed is voor je kortetermijngeheugen.
Je hersenen onthouden dingen beter wanneer ze vaker en gedurende kortere periodes met iets in aanraking komen. Herhaal een telefoonnummer bijvoorbeeld bij het ontbijt, de lunch en het avondeten. Tip 2 – Besteed veel tijd aan hetgeen je wilt onthouden, maar niet te lang aaneengesloten.
Kun je het geheugen trainen? Ja!Onze hersenen zijn bijzonder 'trainbaar' en dat blijven ze tot op hoge leeftijd. Hoe jonger je begint met hersenen trainen, hoe meer reserve je hebt om op latere leeftijd de gevolgen van ouderdom en eventueel dementie / alzheimer op te vangen.
Je kunt bijvoorbeeld informatie trager verwerken, moeite hebben om je aandacht ergens bij te houden, last hebben van overprikkeling of erg moe zijn. De kans is groot dat je daardoor informatie mist en/of deze informatie moeilijker kan onthouden.
Het luisteren naar boeken motiveert en stimuleert: lezen kan leuk zijn merken ook kinderen en jongeren met een leesbeperking. Bij intensief of studerend lezen valt het resultaat van de luisteraars tegen.Zij onthouden, zeker op de langere termijn, beduidend minder dan de lezers.
Kies je leestijd
Neem een gemiddeld boek: dat bevat zo'n 250 tot 300 pagina's. Indien je dagelijks zo'n 40 bladzijden leest, heb je dat binnen een week uit. Dat is geeneens zo gek. Zeker niet wanneer je ervan uitgaat dat je gemiddeld ook zo'n 40 bladzijden per uur leest.
Uit de metingen blijkt dat onze motorische en zintuigelijke hersendelen zo functioneren dat ons leerproces wordt vergemakkelijkt als we met de hand schrijven. Dit in tegentelling tot het typen op een toestenbord.
Hoe meer u leest, hoe meer neurale activiteit er in uw hersenen plaatsvindt . Dit leidt tot meer neurale productiviteit en versterkt tegelijkertijd de verschillende paden in uw hersenen. Deze paden verbeteren het algehele cognitieve functioneren, wat uw vermogen om actief informatie te herinneren helpt.
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).
Lezen vergroot je concentratie
Bedenken wat er gebeurt, is even goed in het activeren van de hersenen als het daadwerkelijk doen.” Dagelijks lezen, al vanaf jonge leeftijd, voorkomt aanslag op de hersenen en zou zelfs de kans op Alzheimer verkleinen.
Het antwoord op de vraag “hoe onthoud je dingen beter” is: “Door het hardop tegen jezelf te zeggen.” Gebruik je alleen je interne stem, dus door wat stilletjes in je hoofd te zeggen wat je leest of wil onthouden, dan komt er weinig van dat onthouden terecht.
"Wat ik hoor, vergeet ik. Wat ik zie, onthoud ik. Wat ik doe, begrijp ik." Xunzi (340 - 245 v.Chr.) Deze confucianistische geleerde maakt een sterk punt dat als het gaat om leren. Horen is niet zo goed als zien, zien is niet zo goed als ervaring, en echt leren is alleen duidelijk wanneer ervaring een actie produceert.
De vergeetachtigheid, die veel mensen ervaren, is vaak het gevolg van het wat langzamere tempo van denken en de verminderde aandacht. Dit kan er voor zorgen dat u vaker spullen kwijt bent, niet op een naam kan komen of vergeet wat u van plan was te gaan doen.
Reden #1: Coderingsfalen (leren besteedde geen aandacht aan de inhoud) Dit is de meest voorkomende oorzaak van vergeten. De informatie is nooit in het geheugen van de persoon terechtgekomen. Dit gebeurt wanneer een persoon zich niet concentreert op wat er wordt geleerd.
Een oude volkswijsheid is dat je 7 keer moet leren en 7 keer zult vergeten. Er zit een groot verschil tussen het kennen en het herkennen van informatie. Als je informatie herkent, betekent dat nog niet dat je het kunt navertellen of kunt toepassen. Door herhaling wordt informatie opgeslagen in het langetermijngeheugen.
“ Stress, een extra drukke dag, slecht slapen en zelfs sommige medicijnen kunnen het maken en herinneren van herinneringen verstoren ,” zegt Yasar. “En we hebben allemaal momenten waarop een naam of de titel van een film op het puntje van de tong ligt, maar die gebeurtenissen zijn anders dan de soorten missers die waarschuwingssignalen voor dementie kunnen zijn.”