Ongevallen met heftrucks: gemiddeld 5 doden per jaar Het RIVM stelt dat bij de 150 ernstige ongevallen met heftrucks in Nederland gemiddeld 5 mensen per jaar omkomen, 38 personen er blijvend letsel aan overhouden, en 64 personen gelukkig geheel herstellen.
In 2020 waren er 1.256 ongevallen met heftrucks en andere mobiele installaties, een daling van 15% ten opzichte van het jaar voordien. Deze daling van het aantal ongevallen is de eerste sinds 2015.
De drie meest voorkomende ongevallen met een heftruck
staat met ongeveer 40 procent op nummer 1. Als voornaamste redenen hiervoor kunnen we twee redenen benoemen, namelijk een onaangepaste inrichting van de werkvloer en een onduidelijke scheiding van de voertuig- en voetgangersverkeer.
Het gebruik van een heftruck brengt verschillende gevaren met zich mee: vallende lading, een kantelende heftruck en aanrijdingen met personen of kwetsbare voorzieningen. Ongevallen met heftrucks hebben regelmatig een ernstige afloop.
In 2021 kwamen ongevallen met een voertuig 147 keer voor, aldus de Monitor arbeidsongevallen van de Arbeidsinspectie. Twee derde van de ongevallen met een voertuig vindt plaats met een heftruck, hefwagen, stapelaar, orderpicker, reachtruck of containerheftruck.
Voor reachtrucks en heftrucks met een capaciteit tot 2 ton is dat 11 km per uur, voor 4-wiel heftrucks met een capaciteit van meer dan 2 ton 14 km per uur. Bij meerij palletwagens levert een snelheid van ongeveer 10 km/h de beste resultaten op.
Een heftruck besturen moet zeer zeker niet worden onderschat. Het besturen van een heftruck wordt niet zozeer bestempeld als moeilijk, maar zonder enige instructie en/of praktijkervaring zullen de meeste mensen niet weten hoe je een heftruck bestuurd.
Onder de geheven last mogen zich geen personen ophouden. Zorg ervoor dat de last niet op voetgangers kan vallen. Rijd bij het opwaarts rijden op hellingen altijd vooruit, bij het neerwaarts rijden achteruit. Rijd nooit met de last voorwaarts van een helling af.
Je kunt in principe dus ook niet zakken voor heftruck. Om een certificaat te behalen moet je wel laten zien dat je op de hoogte bent van de theorie en in staat bent om op een veilige en verantwoorde manier een heftruck te besturen.
Het voorrang heftrucks en veiligheidsschoenen verplicht bord gebruik je om aan te geven dat vorkheftrucks voorrang hebben ten opzichte van voetgangers. Daarbij wordt er aangegeven dat veiligheidsschoenen verplicht zijn te dragen vanwege het overrijdgevaar van deze heftrucks.
Gemiddeld kan een accu 1.200 tot 16.00 keer ontladen en weer opgeladen worden. Bij een gemiddelde inzet van de heftruck komt dit neer op ongeveer 6 jaar. De tractie accu van een heftruck gaat dus gemiddeld 6 jaar mee.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (55% van het totaal aantal verkeersdoden, 63% van de geregistreerde doden in BRON), gevolgd door provinciale wegen (18% van het totaal en 21% in BRON) en wegen van het Rijk (11% totaal en 12% in BRON).
Ieder ongeval is er één te veel, dus de 150 ernstige ongevallen met heftrucks die er jaarlijks in Nederland plaatsvinden zijn er 150 te veel. Om de 2,5 dag vindt er dus ergens in ons land een ongeluk plaats waar een heftruck bij betrokken is.
Het aantal verkeersongelukken met dodelijke afloop is het afgelopen jaar flink gestegen. Volgens voorlopige cijfers van Smart Traffic Accident Reporting (STAR) waren er vorig jaar 578 verkeersongelukken met ten minste één dode.In 2021 waren dat er 491. Het gaat om ongelukken die door de politie worden geregistreerd.
Voorkom vallende lading
Bij het rijden op hellingen is het verstandig om met last achteruit te rijden. Geen last op de vorken? Rijd dan voorwaarts (met de vorken voorop) de helling af.
Hoewel een reachtruck zeker niet zomaar zal kantelen, bestaat er wel de kans dat de lading kan vallen. Een belangrijke vuistregel is dan dat de uitgeschoven hoogte van de mast ook de maximale valschaduw van de last kan zijn.
Het heftruckcertificaat is niet verplicht
Volgens de Nederlandse wet is een heftruckcertificaat niet verplicht om een heftruck te besturen. In de Arbowet staat echter wel dat een werkgever aan moet kunnen tonen dat zijn personeel kundig is en zorgvuldig geïnstrueerd is in het werken met een heftruck of reachtruck.
Het salaris van een heftruckchauffeur ligt meestal tussen de € 1.900 en € 2.600 bruto per maand. Hoeveel je precies verdient, is afhankelijk van je ervaring, skills en werkgever. Het uurloon van een heftruckchauffeur ligt ongeveer tussen de € 11,- en € 15,- bruto.
Rijbewijs voor heftruck
Dan heeft u een T-rijbewijs nodig. Voor andere heftrucks moet de werkgever bewijzen dat de bestuurder een heftruck kan besturen. Dit kan met een vakbekwaamheidscertificaat. Voor motorrijtuigen met een lage snelheid als straatveegmachines en maaimachines heeft u geen T-rijbewijs nodig.
Gemiddeld weegt een heftruck ongeveer 1,5 tot 2 maal de maximale hefcapaciteit. Mag de heftruck maximaal 1.000 heffen, dan zal het gewicht van de heftruck zelf tussen de 1.500 en 2.000 kilo liggen. Heeft de heftruck een hefcapaciteit van 2.500 kilo, dan bedraagt het eigen gewicht tussen de 3.750 en 5.000 kilo.
Een heftruck rijbewijs is verplicht, maar kent geen onbeperkte geldigheid. Het certificaat is vijf jaar geldig. Dat geldt overigens voor vrijwel alle certificaten voor bedrijfsvoertuigen. Wie het certificaat heeft gehaald, is dus vijf jaar lang bevoegd om een heftruck te besturen.