Er is geen vast aantal deelvragen dat je moet opstellen. Wel is het zo dat hoe complexer je onderwerp is, hoe meer deelvragen je nodig zult hebben. Probeer je te beperken tot 4 à 5 deelvragen. Tip Als je het gevoel hebt meer deelvragen nodig te hebben, dan kan dit betekenen dat je hoofdvraag niet concreet genoeg is.
Er zijn verschillende soorten onderzoeksvragen, zoals beschrijvende en verklarende vragen.En er zijn evaluatieve vragen en voorspellende en voorschrijvende onderzoeksvragen.
Goede deelvragen
Ze beslaan samen hetzelfde, dus niet een groter gebied, als de hoofdvraag. Het zijn er altijd twee of meer; hoe complexer het vraagstuk des te meer. Ze zijn allemaal nodig om de hoofdvraag te beantwoorden, maar beantwoording van de laatste deelvraag is nog geen antwoord op de hoofdvraag.
Ten tweede is je onderzoeksvraag 'relevant'. Relevant betekent 'van betekenis', 'belangrijk'. Wat jij in je scriptie gaat vertellen is dus van betekenis, het doet ter zake. Om te weten of je onderzoeksvraag relevant is, moet je jezelf de vraag stellen waarom je nou precies deze vraag wil gaan beantwoorden.
Voorbeelden van onderzoeksvragen die door middel van kwalitatief onderzoek beantwoord worden: Hoe kunnen we ons project verbeteren?Waarom bezoeken mensen ons museum?Hoe ervaren mensen een bezoek aan ons?
Kwalitatieve onderzoeksvragen beginnen doorgaans met 'hoe' of 'waarom'; Het is tijdrovend; De participantengroep is klein, maar wel hoogst representatief; De onderzoeker neemt vaak actief deel aan de onderzoeksmethode.
Er is geen vast aantal deelvragen dat je moet opstellen. Wel is het zo dat hoe complexer je onderwerp is, hoe meer deelvragen je nodig zult hebben. Probeer je te beperken tot 4 à 5 deelvragen. Tip Als je het gevoel hebt meer deelvragen nodig te hebben, dan kan dit betekenen dat je hoofdvraag niet concreet genoeg is.
De belangrijkste onderzoeksvraag waarop je antwoord geeft, is de hoofdvraag. De deelvragen zijn de onderzoeksvragen die je helpen de hoofdvraag te beantwoorden.
De hoofdvraag is het belangrijkste onderzoeksvraag van je scriptie. Je stelt je hoofdvraag op aan de hand van je probleemstelling. Een goede hoofdvraag is onderzoekbaar, haalbaar, origineel, complex, relevant, specifiek en focust zich op één probleem.
Je onderzoeksvraag is een open vraag, die niet simpelweg met 'ja' of 'nee' te beantwoorden is. De centrale onderzoeksvraag moet voldoende inhoud hebben om te kunnen worden onderverdeeld in deelvragen.Wel moet de centrale onderzoeksvraag kort en bondig beantwoord kunnen worden.
Bij empirisch onderzoek beantwoord je je onderzoeksvraag door systematisch data te verzamelen met behulp van een empirische onderzoeksmethode. Je kunt beweringen en hypothesen in je scriptie empirisch bewijzen door ze te bevestigen op basis van gegevens die je zelf verzamelt en analyseert.
Een PICO (Patient Intervention Comparison Outcome) is het startpunt voor een CAT (Critically Appraised Topic). Dit is een methode om systematisch evidence te zoeken om een vraag uit de praktijk, waarop de gebruikelijke naslagliteratuur of standaarden niet direct antwoord heeft, te beantwoorden.
Er is geen vast aantal deelvragen dat je moet opstellen. Wel is het zo dat hoe complexer je onderwerp is, hoe meer deelvragen je nodig zult hebben. Probeer je te beperken tot 4 à 5 deelvragen. Als je er (veel) meer nodig hebt, moet je wellicht je hoofdvraag vereenvoudigen of beter afbakenen.
De onderzoeksvraag is de essentie van elk onderzoek. Een goede vraag is cruciaal, zowel voor de inhoud als voor de structuur van je scriptie. De hoofdvraag helpt je enerzijds om je onderzoek goed uit te voeren en anderzijds om het op een overzichtelijke manier te rapporteren.
Lengte van een enquête
Dit betekent dat je maximaal 20 tot 25 korte en bondige (open of gesloten) vragen kunt stellen. Voor beide manieren van afnemen geldt dat je je respondenten het beste vooraf kunt informeren over hoelang de vragenlijst zal duren.
Vaak zie je bij kwalitatief onderzoek dat er 12, 15 of maximaal 20 respondenten worden benaderd voor het onderzoek. Het aantal interviews dat je moet afnemen is vooraf erg lastig aan te geven. Dat is namelijk afhankelijk van hoeveel respondenten je kunt benaderen.
Kwalitatief onderzoek is erg intensief. Het kost veel tijd. Het houden, verwerken en analyseren van één interview kan bijvoorbeeld al acht uur in beslag nemen.Het veldwerk van een volledig onderzoek alleen al kan een half jaar duren.
Binnen marktonderzoek gebruikt men de vuistregel dat acht tot tien interviews met mensen die tot een homogene doelgroep behoren, voldoende zijn. De kans is klein dat extra interviews met nieuwe respondenten nieuwe informatie oplevert”.
De interviews hebben meestal een beperkte duur van ongeveer 20 tot 25 minuten, omdat respondenten vaak niet langer willen bellen. Je kunt maar een beperkt aantal vragen stellen, omdat een respondent anders verveeld raakt en de vragen niet (serieus) invult.
Je bepaalt pas wat je precies wilt gaan onderzoeken als je een onderwerp voor je profielwerkstuk hebt gevonden. Je stelt dan een onderzoeksvraag, ook wel hoofdvraag genoemd, op. Om zo'n hoofdvraag te kunnen stellen moet je goed weten wat je met jouw onderzoek wilt bereiken.
Als je een homogene groep onderzoekt, kun je 8 tot 10 respondenten interviewen totdat theoretische saturatie optreedt. Als je daarentegen een heterogene groep onderzoekt, kun je óf een aantal experts over deze groep interviewen óf per subgroep 1 of 2 personen interviewen (afhankelijk van het aantal subgroepen).