11.1 SCHADE AAN DE BOUGIE Een dikke ouderwetse bougie zet je met zo'n 25 à 35 Nm vast, maar als je dat bij een moderne bougie zal doen, dan heb je grote kans dat het keramisch gedeelte onder de kraag gaat scheuren. Dat zie je niet aan de buitenkant, want de kraag zit achter het metalen gedeelte.
Steek de bougie in de cilinderkop en schroef hem eerst met de hand vast. Draai vervolgens de bougie nog een 1/4 tot 2/3 slag aan (afhankelijk van type bougie) met een bougiesleutel of momensleutel. Draai de bougies niet te hard aan. Hierdoor kunnen de bougies scheuren.
Plaats de kop rond de bougie en draai de kop linksom. De bougie zou gemakkelijk moeten losdraaien. Als u moeite hebt met het verwijderen van een bougie die te strak is aangedraaid, stop dan voordat u hem afbreekt.
Gloeibougies hebben een aanhaalmoment tussen de 10 en 25 Nm, afhankelijk van het schroefdraad. Raadpleeg altijd de werkplaatshandleiding of de specificaties van de desbetreffende gloeibougie voor het juiste aanhaalmoment.
Slechts wanneer er bougies gemonteerd worden die voor meerdere motortypes van toepassing zijn zal er voor montage gecontroleerd moeten worden of de afstand die geleverd is overeenkomt met de fabrieksvoorschriften. De afstand is dan meestal afgesteld op 0.8 mm.
Een gloeiplug trekt zo ongeveer tussen de 2 en 3 ampere. Dit hangt af van de warmtegraad. Mijn 3.5 cc motoren hebben een plug wat net iets meer trekt dan 2 amp.
Sluit de tester aan op de accu met zowel de (zwarte) minkabel als de (rode) pluskabel. Sluit vervolgens de blauwe kabel aan op de gloeibougie. De tester test de gloeibougie 10 seconden onder realistische omstandigheden.
Als een gloeibougie na meer dan 60.000 km defect raakt, is het daarom raadzaam om alle gloeibougies te vervangen.
Force 3/8 inch Bougie Momentsleutel 647318P met een ingestelde Nm van 18. Speciaal voor het aanhalen van bougies.
Neem een multi meter en zet deze op weerstand meten, op 20 K is goed. Raak nu met 1 van je pennen de bovenkant aan van de bougie, waar dus de bougiekabel op zit. Raak nu met de andere pen de elektrode van de bougie aan. Lees nu de waarde op de multimeter.
In een benzinemotor moet aan het einde van de compressieslag het brandstof- /luchtmengsel ontstoken worden. Dat gebeurt doordat de bougie een vonk geeft. Om de bougie te laten vonken is er een spanning tussen de 20.000 en 30.000 volt nodig.
Bij grote één- en tweecilinders met hun enorme zuigers en dientengevolge lange vlamfrontwegen worden vaak twee bougies per cilinder gebruikt, om ervoor te zorgen dat het mengsel ook in de minst gunstige zone volledig verbrandt. Als dat niet gebeurt, verdwijnen de onverbrande koolwaterstoffen ongebruikt in de uitlaat.
De symptomen zijn o.a.: i Onregelmatig stationair draaien: ongebruikelijke vibraties en geluiden zoals geratel of geklop komen uit de motor bij het stationair draaien. i Langzaam optrekken: Een ander teken van ontstekingsfouten als gevolg van versleten bougies is langzaam optrekken.
Keramisch vet of kopervet? Een goed alternatief voor keramisch vet is kopervet. Ook kopervet kan gebruikt worden bij verschillende soorten metaalverbindingen, zoals bij de montage van wielbouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen en schijfremmen.
Bij een temperatuur van minder dan 20 graden laat ik 5 seconden bij minder dan 10, 10 seconden voorgloeien bij temperaturen onder de 5 graden nog iets langer.
Een diesel bougie bestaat niet. Een dieselmotor werkt namelijk compleet anders. De bougie voor een auto met diesel als brandstof is een gloeibougie. De brandstof diesel wordt ingespoten in de motor en is zelf ontbrandend.
Hoeveel gloeibougies heb I nodig? Uw auto heeft één gloeibougie nodig voor elke motorcilinder. Zelfs als er maar één beschadigd is, moet u ze allemaal tegelijk vervangen. Wanneer een plug moet worden vervangen, is de kans groot dat de andere niet ver achterblijven.
Een gloeilamp van 40 Watt die aan onze 230 Volt is geschakeld zal een stroom van (I = P/U) 40/230 = 0,174 Ampere (=174 mA) verbruiken.
Autogarages rekenen tussen de 100 en 200 euro voor het vervangen van gloeibougies. Uiteraard afhankelijk van hoeveel bougies er vervangen moeten worden.
Wanneer je de auto start, stroomt er direct een hoge stroomstoot door de koude gloeibougie. Binnen enkele seconden wordt er een hoge temperatuur gehaald. De stroom wordt minder naarmate de motor steeds warmer wordt. Er ontstaat uiteindelijk een constante warmte.
Gewone elektrische stadsfiets
Er is geen vracht en dus ook minder nood aan Newton meters. Voor zulke fietsen heb je meestal voldoende met 45 tot 50 nm. Woon je helemaal bovenaan de berg, en heb je liever wat extra vermogen dan kan je een model met 65 nm nemen.
1 kilogram x 9,81 meter/seconde² = circa 10 newton. Of: 1 kg x 9,81 m/s² = circa 10 N. Die 9,81 m/s² staat voor de versnelling van de zwaartekracht. Een massa van 1 kilogram komt dus overeen met een gewicht van 10 newton.
10 Newton komt overeen met 1kg. Dus wanneer iets met 20 Nm (Newtonmeter) aangedraaid moet worden wil dat dus zeggen dat je met 2kg aan een sleutel van een meter moet trekken om de bout vast te zetten.