De titelverdediger heeft het tot op heden met één motor gedaan dit seizoen. Sergio Pérez krijgt ook voor de eerste keer een nieuwe motor. Dat is niet het enige nieuwe spul dat Red Bull aanspreekt, het team installeert in Verstappens auto ook een nieuwe turbo, MGU-H, MGU-K en een nieuw uitlaatsysteem.
Red Bull en Mercedes zijn betrouwbaar
Max Verstappen en Sergio Perez zitten nog maar aan hun tweede ICE, TC, MGU-H en MGU-K, gebruikten nog maar één ES en CE (Perez wel twee van deze). Ook met de uitlaat zitten ze nog goed. Verstappen gebruikte er drie, Perez vier.
Charles Leclerc, Fernando Alonso en Yuki Tsunoda zitten al op vijf gebruikte onderdelen. Max Verstappen zit op vier en nam in België, net zoals Lando Norris, Esteban Ocon, Zhou Guanyu en Mick Schumacher, zijn vierde motor van 2022.
Overige Formule 1-regels
Formule 1-coureurs mogen maar drie motoren en een beperkt aantal hybride onderdelen gebruiken tijdens een seizoen. Overschrijding van dit aantal levert een straf op.
Per seizoen mogen er dan slechts drie verbrandingsmotoren, drie turbo's en drie uitlaatsystemen gebruiken, met daarbij twee batterijen en twee MGU-K's.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Elke coureur mag in een jaar drie motoren gebruiken. Als je vaker wisselt, volgt er een sanctie. Verstappen krijgt op Spa-Francorchamps zijn vierde motor, voor Leclerc is het al zijn vijfde. Daarnaast vervangen Red Bull en Ferrari wat onderdelen van de versnellingsbak.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Ferrari voorziet ook Alfa Romeo en Haas van motoren. Red Bull, het team van wereldkampioen Max Verstappen, gebruikt net als zusterteam AlphaTauri motoren van Honda. Alpine rijdt met Renault-motoren. Porsche en Audi, beide onderdeel van de Volkswagen Group, treden in 2026 toe tot de Formule 1.
In 2022 racen de teams volgens een nieuw reglement. De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar. Er is zelfs een ontwikkelingsstop voor de motoren ingelast tot en met 2026.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
De eerste indruk die Max Verstappen in Bahrein van de nieuwe Honda F1-motor heeft gekregen, is een positieve. De wereldkampioen stelt dat het Japanse merk een goede stap heeft gezet met de upgrades en het aanpassen aan E10-brandstof. Daarnaast is de Nederlander positief gestemd over de plannen van Red Bull Powertrains.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.
De nieuwe Formule 1-motorregels. De motoren zullen in 2026 in gebruik worden genomen en daarbij hoort natuurlijk een prachtige set aan regeltjes.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Red Bull richtte ondertussen Red Bull Powertrains op: de eigen motordivisvie van de renstal waar vanaf 2025 volledig eigen krachtbronnen (zonder lijntje met Honda) ontwikkeld moeten gaan worden. Tot die tijd kan er dus geteerd worden op de Honda-motor van 2022.
Honda heeft de Formule 1 na 2021 verlaten, maar de motoren zullen verder ontwikkeld worden (voor zover dat kan met de motorbevriezing) door Red Bull Racing. Red Bull levert momenteel alleen motoren aan haar eigen teams: Red Bull en AlphaTauri. Een extra team betekent meer data, wat voor elke leverancier belangrijk is.
Specifiek rijdt Verstappen vanmiddag met een nieuwe turbo, interne verbrandingsmotor, MGU-H, MGU-K en uitlaatsysteem. De motorwissel heeft voor Verstappen nog geen directe gevolgen, maar hij zit nu wel aan zijn limiet van drie vervangingen.
Max Verstappen woont in het belastingtechnisch aantrekkelijke Monaco. De Red Bull F1-coureur heeft daar een huurappartement, wat naar verluidt 18.000 euro per maand kost. De geschatte waarde van het appartement bedraagt 16 miljoen euro.