Gemiddeld bedragen de totale notariskosten tussen de € 800,- en € 1900,- euro. De kosten voor de notaris bij aankoop van een huis zijn in bepaalde gevallen echter aftrekbaar. Dit betekent dat je de kosten van je inkomsten mag aftrekken, waardoor je minder inkomstenbelasting betaalt.
Ereloon van de notaris
Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden.
Om te beginnen zijn de maximale administratieve kosten van de notaris bij de aankoop-en kredietakte vanaf januari 2023 vastgelegd op 1.250 euro. Ook de notaris zelf levert een slok op de borrel in. Zijn ereloon op de aankoopakte ligt vanaf nu gemiddeld 10 procent lager, en op de kredietakte zelfs 20 procent.
Gaat de notaris alle zakelijke lasten verrekenen? Nee, de notaris verrekent alleen de eigenarenlasten zoals de OZB, rioolheffing, waterschapslasten (tarief gebouwd) en eventuele wegenheffing.
Indien u een bestaande woning koopt is het gebruikelijk dat de koper de kosten van de notaris betaalt. Bent u het principe van kosten koper (k.k.) overeengekomen dan betaalt u bovenop de koopprijs ook bijkomende kosten. Bijvoorbeeld de kosten van een notaris.
De notaris doet de overdracht bij de verkoop van een huis en daar zijn kosten aan verbonden. De kosten zijn meestal tussen de €250 en €600, en daarnaast €145 om de akte te registreren bij het kadaster.
De notaristarieven zijn vrij.Elke notaris mag zelf het tarief bepalen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een hypotheekakte, de eigendomsoverdracht van een huis, een testament of samenlevingscontract. Vaak kunt u vragen om een eerste gratis gesprek.
Voor het opmaken van de hypotheekakte vraagt een notaris meestal minimaal € 500 maar dit kan ook oplopen tot € 1.000 of meer. Voor de leveringsakte rekent de notaris ongeveer hetzelfde bedrag. Dus je bent al gauw € 1.000 tot € 2.000 hieraan kwijt.
De koper betaalt alleen de kosten die hij maakt voor de aankoop van uw woning. Zijn er kosten voor de verkoop van uw woning, dan moet u die natuurlijk zelf betalen.
Dankzij de herstructurering van het notariaat door de federale regering, worden deze notariskosten vanaf 1 januari 2023 fors verlaagd. Hierdoor worden maar liefst 98% van de woningaankopen goedkoper en geniet u van een kostendaling tot wel 25%.
Iedere notaris bepaalt namelijk zelf zijn eigen tarieven. Hierdoor kost de akte van verdeling bij de ene notaris € 500,-, terwijl de notariskosten voor de akte van verdeling bij het andere notariskantoor € 1500,- bedragen. Houdt bij deze kosten rekening met de kadasterkosten.
Voor de individuele aktes kunt u rekenen op gemiddelde tarieven tussen de €450,- en €1.200,-. Vraag hier gratis een prijsopgave voor een leverings- of hypotheekakte aan. Vaak bieden notarissen de leverings- en hypotheekaktes ook als combinatie aan. Reken dan op een tarief tussen €700,- en €1.900,-.
Gangbaar is 10% van de verkoopprijs.Opgelet, als de verkoop onder de wet-Breyne valt, dan mag het voorschot maximaal 5% van de totale prijs bedragen. Het voorschot wordt meestal door de notaris bewaard tot de ondertekening van de authentieke akte.
Meestal betaalt de koper deze, daarom wordt er ook doorgaans afgesproken dat de koper de notaris mag kiezen. De hoogte van de waarborgsom en de datum dat de koper deze gestort moet hebben op de derdenrekening van de notaris. Gebruik is een waarborgsom van 10% van de verkoopprijs.
Hypotheekakte: € 600 – € 1.000
Als koper heb je vanaf dit moment dus een hypothecaire lening op je naam staan. Je legt hiermee ook vast dat de geldverstrekker het huis als onderpand krijgt, tot de lening is afbetaald.
Aftrekbare kosten bij verkoop huis
Gelukkig zijn er ook kosten die wél aftrekbaar zijn bij de verkoop van een woning. De belangrijkste aftrekbare kostenposten zijn de taxatiekosten, kosten voor het doorhalen van de hypotheek en de eventuele boeterente die hierbij hoort.
Daarnaast worden je maandelijkse hypotheeklasten meegenomen in de berekening van de maximale hypotheek op je tweede woning. Kun je twee huizen op je naam hebben? Je kunt twee huizen op je naam hebben staan.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Bij het kopen van een bestaande woning krijg je meestal te maken met de kosten koper (afgekort 'k. k') in plaats van vrij op naam. Bij kosten koper betaalt de koper naast de koopsom zelf de overdrachtsbelasting en notariskosten.
Als je met de notaris in gesprek gaat is het belangrijk om te weten wat de kosten zijn van het gesprek. Veel mensen denken dat iedere notaris verplicht is om een half uur gratis advies te geven. Dit is niet het geval. Er zijn notarissen die wel een gratis adviesgesprek aanbieden.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
Een testament kan in Nederland alleen geldig vastgelegd worden in een notariële akte. De kosten hangen er dus van af hoeveel tijd de notaris nodig heeft voor een goed advies en het opstellen van de bijbehorende akte. Natuurlijk werkt een notaris met modellen, maar iedere situatie vereist individuele aandacht.
Een huis kan niet verkocht worden zonder tussenkomst van een notaris. De notaris maakt de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte en laat deze ondertekenen.
Dit prijsverschil heeft niets te maken met de inhoud van de akte, maar met de hoeveelheid tijd en werk die de notaris aan het dossier besteedt. Het gemiddelde notaristarief ligt tussen de € 200 en € 300 per uur. Door zelf online je gegevens in te vullen, bespaar je de notaris tijd en dus kosten.
De kosten koper, ook wel koperskosten genoemd, bestaan officieel uit overdrachtsbelasting en de notariskosten voor de eigendomsakte. Echter worden alle bijkomende kosten voor het kopen van een huis (zoals notariskosten voor de hypotheekakte en de kosten voor hypotheekadvies) soms ook als kosten koper aangeduid.